• Mary Cherry

Nöttkött; hur gör man?

Jag är sååå sugen på nötkött, men jag får det aldrig bra, oavsett sort. Hur ska man göra med det? Jag har misslyckats med lövbiff, minutbiff, grytbitar, rostbiff, you name it. Allt blir segt som tuggummi.

• Svar på tråden Nöttkött; hur gör man?
  • Trossens mamma

lövbiffen brukar jag typ göra så att jag svänger den ofta... å pepprar i saltet/kryddorna i margarinet så de får bli smaksatt. pepprar ej direkt på biffen steker du för länge å på för hård värme så blir de segt.... max 2-3 min. per sida!

• Trossens mamma

men vill du ha den riktigt välstekt får du öka tiden på sidorna å ha lägre värme bara jag brukar ha 4.an på.

• mirjamf

Ett annat sätt för att få riktigt mort kött, går dock inte med tunna lövbiffar eller så, men funkar bar med grytbitar eller stek.

Stek tills köttet fått fin färg. Lägg över i en gryta och häll vatten på så att det täcker. (Krydda vattnet också) koka länge..... gärna en timme eller så.

Gör man inte så så måste man vara mycket snabb i vändningen och låta den vara rosa/blodog i mitten ananrs blir den seg.

Lycka till!!

• Mary Cherry

Åhh, jag törs aldrig steka jättesnabbt, är rädd att det inte ska bli klart, och det rosa är ju också lite segt?
    Koka har jag testat, men det blev segt ändå, kanske kokade för kort tid.

• Trossens mamma

men lövbiffar ska stekas snabbt. fast jag steker nog mina längre men svänger dom nog 1 ggr per minut i 5-6 minuter minst.

• Mary Cherry

Det blev inget nötkött, det är punktering på bilen så jag fick tina kycklingfiléer istället...

• Alicat

vi äter ofta rostbiff i skivor hemma. jag plattar ut dem lite med en biffknådare jag har men det går bra med knogarna också. Sen steker jag dem på ganska hög värme (se till att pannan är het och lägg inte i för mycket, köttet ska gärna vara rumstempererat)

stek någon/några minuter på varje sida, vänd bara EN gång.

Svar på tråden Nöttkött; hur gör man?