• Anonym

ingen inkomst, vad gör man?

Jag kommer snart bli arbetslös och kommer troligtvis inte få någon akassa. Vad jag har förstått så är nästa steg att söka socialbidrag.

Men eftersom dom räknar 3 månader bakåt i tiden å jag har dessutom lite pengar sparade så ser det inte heller så ljust ut.

Vad gör man då? Om man inte får hjälp varken från akassa eller soc?
    Jag håller på att bita sönder mina naglar är ett nervvrak inför detta.      

• Svar på tråden ingen inkomst, vad gör man?
  • Susanne905

Lever på dina sparade pengar så länge det går, söker jobb och när pengarna är slut sök försörjningsstöd om du inte fått nytt jobb.

• Anonym (Meg)

Om du har pengar sparade  så tar du självklart av dem.

• Anonym

Du får ju naturligvis leva på dom sparade pengarna och söka alla jobb du kan.
    Socialbidrag SKA vara den absolut sista utvägen.  

• Anonym

Jag har 7500 kr i sparade pengar, alltså skulle jag klara mig en månad å såklart skulle jag leva upp dom först. men vad gör jag sen?

• Hannah76

Vad är problemet om du har pengar sparade? Då kan du ju försörja dig?

Varför får du inte a-kassa?

Har du sökt andra arbeten?

• Anonym (AF)

anmäler dig till arbetsförmedlingen, kolllar om du kan göra det redan nu och skriv in dig så kan du få ersättning därifrån efter 3 månader. Sök nytt jobb och hoppas att du får ett så snabbt som möjligt.

• Anonym (L)

Jag tycker du ska ringa till socialkontoret i din kommun. Berätta hur läget ser ut. Handläggningen kan ta lite tid, men lägg ALLA kort på bordet och säg att du har 7500 i sparpengar men att de kommer ta slut till den sista november (tex) och att du kommer behöva hjälp från och med då. Jag tror det att det är bra att vara ärlig, trevlig och ha framförhållning i såna här fall.

Och du. Det är inte hela världen. Det löser sig nog snart :)

• Anonym (Meg)
    Anonym skrev 2011-10-30 10:11:08 följande:
    Jag har 7500 kr i sparade pengar, alltså skulle jag klara mig en månad å såklart skulle jag leva upp dom först. men vad gör jag sen?
    Du vänder dig till enheten för ekonomiskt bistånd i din kommun. De kan hjälpa dig vidare. 

Vad är det förresten som säger att du inte fått ett jobb inom en månad?
  • Anonym
    Hannah76 skrev 2011-10-30 10:11:30 följande:
    Vad är problemet om du har pengar sparade? Då kan du ju försörja dig?

Varför får du inte a-kassa?

Har du sökt andra arbeten?
    Jag vet inte än om jag får akassa eller ej, men jag misstänker att jag inte får det. Eftersom jag varit tjänstledig utan "anledning" i 2 veckor. En överenskommelse jag å min arbetsgivare hade. Men nu när jag läst runt på nätet så kan akassan anse att jag inte varit till arbetsmaknadens förfogande under den tiden. Å kan då nekas akassa. Annars uppfyller jag arbetsvilkoret.

Jag har 7500 i sparade pengar, inget man klarar sig längre än 1 månad på.  
  • Anonym
    Anonym (L) skrev 2011-10-30 10:13:48 följande:
    Jag tycker du ska ringa till socialkontoret i din kommun. Berätta hur läget ser ut. Handläggningen kan ta lite tid, men lägg ALLA kort på bordet och säg att du har 7500 i sparpengar men att de kommer ta slut till den sista november (tex) och att du kommer behöva hjälp från och med då. Jag tror det att det är bra att vara ärlig, trevlig och ha framförhållning i såna här fall.

Och du. Det är inte hela världen. Det löser sig nog snart :)
    Ja självklart så ska jag vara ärlig och ha korten på bordet. Men vad gör man när pengarna tar slut efter 1 månad. Å eftersom dom räknar 3 månader bakåt i tiden så kommer jag inte få ersättning på ett bra tag tyvärr.

Önskar att jag kunde sluta oroa mig. 
Svar på tråden ingen inkomst, vad gör man?