• Petronella01

En debattartikel många här borde läsa

Mn läser allt som oftast om de mest vedervärdiga "uppfostringsmetoder" på detta forum, vilka bygger på hot, bestraffningar och att ignorera sitt barn.
    Här är en mycket bra debattartikel som borde läsas av de som förespråkar denna idioti (och gärna av andra också)

• Svar på tråden En debattartikel många här borde läsa
  • Lufsan

Det är alltid väldigt lätt att kritisera det svåra verkar vara att komma med någon annan lösning. Nu skulle jag aldrig använda sådana uppfostringsmetoder själv men är trött på artiklar som bara gnäller och inte har några andra konreta lösningar. 

En dag i sänder.
  • Mimmlas

Väldigt dålig artikel skulle jag säga.
    De agiterar, de debatterar inte.
    Straff är en del av uppfostran av naturliga skäl. Man lär sig på det sättet, sen finns det ju olika sätt att straffa sig till ett önskat beteende. Det är bara att läsa på lite om hur barn utvecklas så lär man sig illa kvickt att barn måste få en konsekvens för att lära sig något.
    Om de aldrig slår sig så vet de inte att det är farligt att ramla tex.
    Men som sagt, det finns ju fler nivåer än de som tas upp. 

• thomas54

Ja vi skall väl sluta uppfostra barnen om jag förstår artikeln rätt

Det låte ju jättesmart

• cruz

Jag vill också ha andra typer av föräldrautbildningar!!! I vår kommun har de Vägledande Samspel som jag tror passar mig mycket bättre än Komet och Cope och liknande. Det jag kan känna som är tråkigt är att vi som har barn som faktiskt är svårare än de flesta andra oftast får höra att vi inte ska göra, precis som någon här ovan skrev. Jag förstår verkligen föräldrar som hoppar på den behavioristiska trenden. Det är enkelt, det är konkret och det hjälper till viss del att få ordning på kaoset. Det finns ännu ingen forskning om långsiktiga negativa effekter av tex  belöningssystem och time out heller. Men om kommuner erbjuder alternativa och modernare föräldrautbildningar där man fokuserar mer på mänskliga relationer, lärande och framförallt på att lära föräldrarna mer om barns utveckling av kognitiva förmågor och vad man kan förvänta sig av små barn egentligen så tror jag att det kan bli bättre. Nu är det bedrövligt att det inte finns bra alternativ i alla kommuner.

• finskaflikkan
    Mimmlas skrev 2011-10-31 00:57:07 följande:
    Straff är en del av uppfostran av naturliga skäl. Man lär sig på det sättet, sen finns det ju olika sätt att straffa sig till ett önskat beteende. Det är bara att läsa på lite om hur barn utvecklas så lär man sig illa kvickt att barn måste få en konsekvens för att lära sig något.

• Petronella01
    thomas54 skrev 2011-10-31 07:45:01 följande:
    Ja vi skall väl sluta uppfostra barnen om jag förstår artikeln rätt

Det låte ju jättesmart
    Dumheter! Tror du att vi som vägrar bestraffning, time-out och annan dynga inte uppfostrar våra barn?? Vad folk måste börja begripa är att det tar tid att vägleda en liten människa, och att det måste få göra det! Problemet är att folk inte har "tid" att ägna sig åt sina barn på riktigt.
  • Petronella01
    Mimmlas skrev 2011-10-31 00:57:07 följande:
    Icke sa nicke.  Att du säger att man ska straffa sig till ett önskat beteende tycker jag låter helt motbjudande. Ni som tar den snabba vägen, har det aldrig fallit er in att barnet fogar sig för att den är rädd? Inte för att den förstår vad som är fel? Pratar ni aldrig mer era barn?

Vad gäller tonen i artikeln så vet dessa författare av den, till skillnad från många som propagerar för straff här, vad de talar om. 
  • Petronella01
    Lufsan skrev 2011-10-31 00:51:35 följande:
    Det är alltid väldigt lätt att kritisera det svåra verkar vara att komma med någon annan lösning. Nu skulle jag aldrig använda sådana uppfostringsmetoder själv men är trött på artiklar som bara gnäller och inte har några andra konreta lösningar. 
    Jag är trött på folk som plågar sina barn med metoder de inte begriper konsekvenserna av
  • Lufsan
    Petronella01 skrev 2011-10-31 11:07:39 följande:
    Jag är trött på folk som plågar sina barn med metoder de inte begriper konsekvenserna av
    Som jag skrev så håller jag också med artikeln delvis. Men det är ingen konst att övertyga folk som redan är övertygade. Att bara kasta skit är jättelätt. Jag efterlyser konkreta tips. Så att föräldrar som inte vet hur de ska hantera sina barn får hjälpmedel istället för att de ska skämmas och må dåligt. Föräldrar som använder straff med mera kommer ju inte läsa denna artikel och tänka om. Förstår du inte hur jag menar? 
    En dag i sänder.
  • Flickan och kråkan

Problemet är dessutom att det råder en väldig begreppsförvirring när det kommer till diskussioner om fostran. Många pratar om konsekvenser som något väsensskilt från straff - "jag straffar inte, däremot får barnen uppleva  konsekvenser" - då går hela diskussionen i sank redan där.

Jag har inte mött en enda förälder som inte tycker att barn behöver lära sig att handlingar får konsekvenser. De flesta tycker att det är helt ok med naturliga konsekvenser:
    "Går jag ut i regnet utan regnkläder så blir jag blöt."
    "Klipper jag sönder min tröja så går den sönder, kan i bästa fall lagas". 
    "Ramlar jag så gör det ont"

De flesta anser också att logiska konsekvenser är viktiga för att lära barn hur man beter sig i ett socialt sammanhang:
    "Målar jag väggarna i köket i alla regnbågens färger, så tar mamma kritorna ifrån mig."
    "Tar jag Stinas bil ifrån henne när hon inte vill, så ser pappa till att jag lämnar tillbaka den till henne."

Det man vill försöka undvika är ju ologiska konsekvenser:
    "Jag blev arg för att jag inte ville borsta tänderna, så då fick jag inte åka med på utflykt dagen efter."
    "Jag klämde ur allt diskmedel på köksbordet och fick sitta ignorerad på mitt rum i 5 minuter".

Problemet med ologiska konsekvenser är ju att de inte är konstanta. Som vuxna kan vi tycka att konsekvenser som inte har någon direkt koppling till vår felaktiga handling är helt logisk. För mig är t.ex. böter för fortkörning en helt logisk konsekvens av att jag kör för fort. Att plocka bort lördagsgodiset för en 4-åring som låt oss säga kastar mat på golvet någon/några dagar tidigare är inte särskilt konstruktivt. 

Även logiska konsekvenser är ju ett straff och jag har mött ytterst få människor/föräldrar som inte tycker att logiska konsekvenser är mycket viktiga. Vad som är ett orättfärdigt/rättfärdigt straff = ologisk/logisk konsekvens av en handling ligger ju mycket i betraktarens öga.                

Svar på tråden En debattartikel många här borde läsa