Du som döpt ditt barn! (2)
Nej jag tror inte på Gud och Jesus i den bemärkelsen du beskriver i TS.
Och på frågan varför jag då döpte mina barn har jag lust att svara : Alltid retar det någon!! (eftersom denna fråga är sååå uttjatad enligt mig
).
Men jag kan dra det långa svaret även i den här tråden:
Vi döpte i kyrkan eftersom barnens pappa har stark anknytning till just DEN kyrkan (som finns i "byn").
För att alla är välkomna i kyrkan och det känns väldigt bra att låta barnen tillhöra samma kyrka som hälften av deras släkt (alltså pappans släkt).
För att jag känner mig extra nära mina avlidna föräldrar i en kyrka, det är en underbar plats och jag känner en form av frid i en kyrka.
För att jag tycker det är helt ok att mina barn "tillhör" den svenska kyrkan och dess religion eftersom den ligger närmast min egen tro.
För att vi som vuxna väljer många olika saker år våra barn och att tillhöra den svenska kyrkan ser inte jag som det "största valet" vi gör (utan det är andra faktorer/val som jag tycker är viktigare).
Jag vill både gifta mig och begravas i svenska kyrkan, jag tycker kyrkan är en viktig del av samhället att bevara. Och som sagt, i "vår" kyrka här i byn är alla välkomna och prästerna är väl medveta om att många som döps, gifter sig och begravs kanske inte tror på exakt samma sak som honom/henne själv.
"Våran" präst går i t-shirt och värnar om gemenskapen i samhället. Tycker inte alls det är skenheligt så länge möjligheten finns att alla är välkomna att döpa sina barn i kyrkan. Och JA, jag vet att man inte "får sitt namn" där utan att det innehåller religiösa inslag i själva dopceremonin.