• 1978

Du som döpt ditt barn! (2)

Du som låtit döpa ditt barn i Svenska kyrkan eller annat kristet samfund, tror du på gud och Jesus? (enligt kristen trosbekännelse dvs: "Vi tror på Gud Fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare. Vi tror ock på Jesus Kristus, hans enfödde Son, vår Herre, vilken är avlad av den helige Ande, född av jungfrun Maria, pinad under Pontius Pilatus...")

Om du inte tror på det själv, förklara gärna varför du genomför en rit/sakrament som gör ditt barn till del av ett samfund som grundar sig i något du inte själv håller med om.

Frågan är alltså:
    Tror du, som låtit döpa ditt barn, på gud och Jesus?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som döpt ditt barn! (2)
  • 1978

Hm, känns det inte lite, hur ska jag skriva, skenheligt att stå där och säga att man vill att barnet ska leva i Kristi församling, fast man inte ens själv vill det? För t.ex. prästen är det ju en allvarlig sak.

Tror inte heller att barnen tar skada av det, alls. Det skulle bara kännas så avigt för mig att göra det.

• 1978
    CeeJay:
    Jättefint och intressant svar! Tack!! Glad
    Det är det jag har tänkt, att det måste finnas folk som har fler anledningar till dopet än att det är en tradition (om man inte är kristen då, så klart!).
  • 1978

Klart prästen vill ha många medlemmar i sin församling!

Jag funderar mer på varför man införlivar sitt barn i ett samfund som man själv inte tillhör (i själ och hjärta). Barnet har ju ingen sån önskan och kan gå med i vilket samfund det vill sen, när det blir större. Jag skulle inte känna mig bekväm med att be böner eller ge trosbekännelsen. Stå där och säga en massa saker som jag inte tycker.

För mig är inte dopet bara den enskilda händelsen utan något större - en önskan om att ta in barnet i den kristna gemenskapen.

Hur ser ni som är troende på det?

• 1978

Tack för era svar! Flera av er har jättefina skäl till att döpa barnen och även om jag inte ändrat åsikt om hur jag vill göra har jag fått större förståelse för ert val!

Skriv mer! Skriv mer!

Svar på tråden Du som döpt ditt barn! (2)