• fair

    Abonnemangsfråga. Halebop eller Telia?!

    Jag ska skaffa ett mobilabonnemang då jag idag ringer för 600kr minst varje månad med kontantkort.
    Eftersom jag bor väldigt dumt till så kan jag bara välja mellan telia och halebop, ingen annan operatör har täckning här.

    Men jag är så satans oteknisk och förstår ingenting av det här med abonnemang. Finns det någon som kan hjälpa mig? Helst skulle jag vilja köpa med en iphone 4 också och båda operatörerna har erbjudanden på dem.

    Halebops abonnemang kostar 244,50kr/mån första 10mån och sen 339kr/mån och heter nollan till alla (1000 fria min) och finns att läsa om här: www.halebop.se/abonnemang

    Telias abonnemang kostar 549kr/mån och heter telia mobil flex medium (3000 fria min) och finns att läsa om här: www.telia.se/privat/mobilt/mobiltelefoner/flex/flexvaljare.page&phoneRef=/privat/mobilt/mobiltelefoner/apple/iphone4-16-vit.product.pagelet&tiePeriod=24&flexSize=MMM#LMM

    Men vilket tjänar jag mer på?
    Jag förstår inte alls någonting. Kostar det varje gång jag ringer och tillkommer det då, eller ingår det i de fria minutrarna??
    Som jag förstår har båda en uppkopplingsavgift på 99öre.

  • Svar på tråden Abonnemangsfråga. Halebop eller Telia?!
  • caroline88

    Hur gammal är du? Telia har ett abonnemang som heter Telia Max25 det tycker jag är ett bra alternativ. Är det så st du Ringer mycket eller smsar mycket?

  • fair
    caroline88 skrev 2011-10-31 15:33:31 följande:
    Hur gammal är du? Telia har ett abonnemang som heter Telia Max25 det tycker jag är ett bra alternativ. Är det så st du Ringer mycket eller smsar mycket?
    Tack för svaret! Är 22 så jag kan ju ha det. Men minutkostnaden var lite för hög. 49öre/min är dyrare än kontantkortet som jag har nu, ringer för 19öre/min. Hade helst velat ha fria minutrar då jag ringer ofta och länge.
  • caroline88

    Okej.. Jag ringer mest till folk med Telia :) och då ringer man gratis :) men dina vänner har kanske några andra operatörer :)

  • caroline88

    Förresten, ska du ha barn eller har du barn? Annars hade jag väntat med att byta tills barnet har kommit.. Mest troligt kommer du inte ha tid att ringa så långa samtal längre när bebisen kommit. Så jag hade väntar i så fall och se hur dina telefonvanor kommer att ändras. :) bara ett tips :)

  • inze

    Ja du, det här med abonnemang är rena djungeln. Och det är säkert så för att det inte ska vara lätt.


    Har du koll på hur många minuter per månad du ringer nu? För ringer du mer än 1000 min per månad så blir ju de extraminuterna snabbt väldigt dyra hos Halebop (1180 kr för 2000 min blir det väl om jag räknat rätt). Sen tillkommer ju öppningsavgiften på 99 öre per samtal så det beror ju även på hur många samtal du ringer. Hos Telia är det som jag förstår att du kan utnyttja månadsavgiften som pott även för öppningsavgifter (så länge potten räcker) + att du där kan få 3000 min samtal (istället för 1000 min) för 100:- extra.

    Så Telias minsta totalkostnad ser ju ut att vara några tusenlappar dyrare än Halebop men om du sedan kan använda en stor del av den potten för samtal och även en del som betalning för telefonen gör det ju genast det svårare att  jämföra.

    Sen vet jag ju inte om Spotify är nåt du använder. Men det får man ju med i ett år hos Telia. Det kostar ju normalt 99 kr/mån så använder man det så kan det ju också vara något att tänka på när man jämför.

  • Litenåfin

    Även om det är fria minuter som ingår så kostar ju varje samtal en startavgift, typ 99öre. I halebop så tillkommer ju den kostnaden men i Telia flex dras ju den kostnaden av dom 299:- som faktiskt är en pott... Krångligt att förklara :)

  • fair

    Men potten används väl till mobiltelefonen om man beställer en? Då tillkommer ju öppningsavgiften på 99öre ändå.

  • inze
    fair skrev 2011-10-31 18:06:03 följande:
    Men potten används väl till mobiltelefonen om man beställer en? Då tillkommer ju öppningsavgiften på 99öre ändå.
    Det var väl 100 kr av potten på 399 som dras för telefonen (sen tillkommer ju 150 kr till för telefonen förutom det som dras från potten) så det ska väl finnas 299 kvar att använda.
Svar på tråden Abonnemangsfråga. Halebop eller Telia?!