Inlägg från: 19Linda79 |Visa alla inlägg
  • 19Linda79

Monoamniotiska tvillingar

Hej! Jag o min sambo väntar monoamniotiska tvillingar!
    Vi är just nu i vecka 25+4 o dom växer fint :)

Hur långt gången är du?

• 19Linda79

Förstår precis hur ni känner!

Vi  går på ultraljud o läkarbesök varannan vecka just nu, det har vi gjort i stort sett hela tiden. Förra veckan blev jag heltidssjukskriven, vilket känns skönt.

Våra tjejer mår jättebra därinne i magen. Dom växer o mår så bra så o är nästintill lika stora, 727g o 746g :)

Här i Motala där vi bor så säger dom att bebisarna kommer att plockas ut i vecka 32 för att inga komplikationer såsom TTS o intrassling ska ske senare när dom är större.

Vi har fått en remiss till Linköping där kejsarsnittet kommer att äga rum o se vad dom säger. Man har ju ganska mycket frågor o oro nu när man börjar närma sig. Så det känns skönt att få komma in dit o prata med dom. Vi är ju inte så vanliga så jag hoppas dom har svar på alla frågor :) 1% av alla tvillingar är ju monoamniotiska så vi är ju väldigt speciella!

Jag är själv monoamniotisk tvilling så jag är inte så jätteorolig, jag o min syster lever ju o mår bra! :) Och nu är ju vården sååå mycket bättre än för 32 år sedan när vi tittade ut.

• 19Linda79

Vi började väldigt tidigt med kontroller, för redan i vecka 7 såg dom att det va monoamniotiska tvillingar.

Känns jätteskönt att gå på täta kontroller faktiskt. Det är många som tycker synd om mig som springer på sjukan så mycket men hellre det än att det händer tjejerna nåt!

Den senaste veckan har jag fått foglossning o en jkla ryggvärk, så det blir inte mycket sömn! Men sjukskrivningen va för bebisarnas skull.

Känns lite skumt att va enäggstvilling själv när man ska ha enäggtvillingar :) Doktorn sa till mig att det bara va väntat att jag eller min syster skulle få tvillingar. Vi har båda två barn sen innan o hon vill inte försöka sig på en tredje nu....hahaha

Tänk om någon av mina tjejer får enäggs själv när hon blir stor, häftigt!

Vi har inte tänkt så mycket på det här med försäkring, har ju oxå hört at tdet ska va nästintill omöjligt att få på för tidigt födda.

Det finns en tjej till här på FL som väntar monoamniotiska tvillingar, Winter32 heter hon. Hon ligger några veckor före mig så det är nog snart dags för henne. Hon bor i Stockholm.

Känns skönt att vi är fler som ska ha monoamn. :)

Kram

• 19Linda79

Jag kommer inte ihåg när vi började gå varannan vecka, men tidigt va det iaf.

Än så länge går vi på mvc här i Motala men vi ska snittas i Linköping för här i stan finns ingen förlossning längre.

Vi har två söner på 11 o 16 så tjejerna blir små sladdisar :)

Jag är ganska smal så magen syntes väldigt tidigt. Mammabyxor fick jag börja med runt vecka 12! Då kunde jag inte knäppa mina vanliga byxor längre :)

• 19Linda79

Hej alla!

Den 15 dec kl 09.38 föddes våra små tjejer  med planerat snitt då dom va monoamniotiska (vecka 31+5). Moa va först ut o vägde 1485g o va 40 cm, några sekunder senare föddes Maja hon vägde 1550g o va 42cm. Dom mår toppen o igår, efter 3 långa veckor, fick vi äntligen åka hem. Så nu har vi NEO hemvård o det känns jättebra.

Just nu sondmatar vi dom men ammningtränar. Dom är ju så små så dom orkar inte äta själva än, men om 3-4 veckor räknar vi med att amma helt utan sond =) Ska bli skönt att slippa sonden o bara amma. Nu matar vi dom var tredje timme dygnet runt o vägning, matning + pumpning tar ca 1 timme varje gång så det blir inte mycket sömn.....Men det går bra ändå för tjejerna är ju helt underbara =)

• 19Linda79

Claire01 skrev 2012-01-06 21:02:38 följande:
    Åhh GRATTIS Linda! Vad härligt att allt har gått bra! Och tack för att du uppdaterade oss. Har tänkte på er och undrat hur det har gått! Wow, bara tre veckor på neo låter ju fantastiskt!

Togs de ut helt enligt plan eller togs de ut tidigare pga komplikation?

Måste du vakna var tredje timme eller kan du pumpa lite så att ni kan turas om?

Hur var neo-tiden. Bodde ni med de små?

Hur stod de till med navelsträngarna - trassliga eller? Våra är väldigt trassliga, men än så länge växer de på bra!

Sorry, många frågor, men man har inga andra att fråga riktigt!

GRATTIS igen!

KRAM

Tack!

Dom togs ut enligt planering o allt såg toppen ut, inget trassel på navelsträngarna eller nånting. Synd att man inte kan se bättre på ultraljud för då kunde dom ha fått stanna i magen en stund till.

Jag måste vakna va tredje timme, för först byter vi blöja på dom, sen väger vi dom efter vägningen är det amning o efter amningen är det vägning igen för att se hur mycket dom fick i sig. Sen får dom resterande mängd i sonden o efter eller under tiden så pumpar jag! Fullt upp kan jag säga o det blir tyvärr inte många timmars sömn. Ska bli skönt när dom orkar helamma o vaknar av sig själva istället.

Neo tiden va faktiskt superbra, vi bodde tillsammans med tjejerna i ett sk samvårdsrum o det va toppen! Då får man ju rå om o mysa med tjejerna. Tiden gick ganska fort men efter tre veckor kände vi att vi ville hem till våra två andra barn.
    Jul o nyår va lite trist att va på sjukhuset men sambon o jag fick några timmars permissinon o va hemma med de två andra barnen o firade lite på julafton iaf.

Personalen är helt underbara på NEO o dom va snälla o tog 3 målet på natten åt oss så vi fick sova lite, saknar det nu!

Lägger in en bild på Moa o Maja (dom är ca 2 veckor på bilden) =)

• 19Linda79

Jättefina killar du har vinter32 =)

Mina tjejer växer så det knakar o är redan 6 veckor på torsdag!
    Förra veckan blev dom helt utskrivna från sjukhuset o då vägde dom 2300g o 2350g o va 46 cm långa =)
    Moa till vänster o Maja till höger.
  • 19Linda79
    Annissen skrev 2012-01-25 12:17:32 följande:
    Guud va fina dina flickor är, Linda.. Så kul att se bilder och höra att allt gått bra =)
    Hitta mig bara på FB nu så blir det mkt smidigare ;)
    Tack så mycket! Dom är supersöta såklart ;)
    Jag tror att det va dig jag skickade meddelande till på FB? Eller??
  • 19Linda79

Hej alla!!!

Va visst ett bra tag sen jag va här inne, har haft fullt upp Skrattande Hur mår alla??
    Mina tjejer mår toppen o växer så det knakar....är snart 5 månader, väger ca 5,6kg o är 58 o 59 långa!

Snart ska vi börja med smakportioner, ska bli spännande, har bara fått lite gröt än så länge Glad  På söndag är det dags för dop... Moa har fått namnen Moa Lena Julia o Maja heter Maja Linda Linnéa. (Lena o Linda efter mig o min tvillingsyster)

Lägger upp en bild på mina tokfisar Hjärta

• 19Linda79

Åh va underbart att höra Amanda430! Håller tummar o tår att allt kommer att gå bra den här gången!! Tror du att det är en eller flera därinne?

• 19Linda79

Hej igen alla! Hur går det för er?? Vilka veckor är ni i nu?
    Mina tjejer blir snart 6 månader (den 15 juni) tiden går så himmelskt fort om ett halvår blir dom ju 1!!!!! Dom börjar bli riktigt rörliga nu, vrider o vänder på sig. Lägger man dom under babygymmet o kollar till dom några minuter senare så ligger dom utanför Tungan ute

Snart ska vi få börja med smakportioner, ska bli kul att ge nåt annat än ersättning.

• 19Linda79

Hej alla! Hur mår era små twins? Mina tjejer fyllde 1år i lördags, fy vad tiden har gått fort! Tycker inte det va längesen man va inlagd på neo :)

• 19Linda79

Va kul med en bebis snart :) Vi mår bra hela familjen, låg i magsjukan hela julhelgen.....blä! Men nu är vi på benen igen :) Maja håller på att lära sig att gå nu, hon tog två steg häromdagen, alldeles själv. Så stolt hon blev :) Moa är lite försiktigare så hon håller sig i gåvagn o möbler än så länge.

• 19Linda79

Fina killar Skrattande 
    Här är mina tjejer 16 månader o snart dags att börja på dagis Hjärta

Svar på tråden Monoamniotiska tvillingar