• Krake

Hur vänja av med livsfarlig "lek"?

Ok, livsfarlig är kanske att ta i men klart farlig. Min son, knappt 1 1/2 år, kom häromdagen på att det är jättekul att kasta sig ut från höjder. Tidigare har han duktigt vänt sig om och kravlat ner själv från t ex sängen, parkbänk etc, eller bett om hjälp. Nu har han börjat kasta sig handlöst framstupa. Självklart kul när jag fångar honom. Men han gör det även när jag inte har en chans till det. Det har hänt en gång, och han hade stor tur som landade mycket lämpligt, men det hade kunnat gå mycket illa.

Jag trodde han skulle ha lärt sig av det, men nej, idag satte han igång igen. Hur tusan ska man kväva denna ovana i sin linda? 

Moster, inte monster.
  • Svar på tråden Hur vänja av med livsfarlig "lek"?
  • lövet2

Lägg en madrass eller ett tjockt täcke strategiskt till, och så låter du honom kasta sig tills han blir less. Det kommer antagligen inte att vara särskilt kul eller behagligt efter en stund ...

• Flickan och kråkan

Punktmarkera en period och var noga med att "fånga" honom innan han har gjort sitt hopp. Stoppa honom och säg till honom att backa ner. Förutse och "tjata" . Min 2½-åring fick härom dagen för sig at svänga av och i full karriär cykla på sin springcykel nerför en trappa. De tror att de är odödliga i den åldern . Han konstaterade efter sitt fall att han aldrig skulle cykla nerför någon trappa igen. idag när vi skulle hem från förskolan, så ville han ner för samma trappa igen. Han skrek som en besatt för att han  inte fick .

• Krake
    lövet, han har hittills enbart gjort det utomhus, känns inte hållbart att släpa ut ett täcke till lekplatsen...

frösöblomster, det är det jag gör och det är det han tycker är JÄTTEKUL. Dvs att bli fångad. Och så förstår han inte skillnaden på att hoppa inom räckhåll för mig och utom. Dvs desto mer jag fångar, desto roligare blir det och desto mer vill han hoppa... 
    Moster, inte monster.
  • lövet2
    Krake skrev 2011-10-31 22:01:00 följande:
    lövet, han har hittills enbart gjort det utomhus, känns inte hållbart att släpa ut ett täcke till lekplatsen...
    Går det att "lura" honom att testa på någon lämpligare plats, tror du? Annars kanske du helt enkelt får hindra honom från att klättra upp på sådana ställen ett tag ...
  • Krake
    lövet2 skrev 2011-10-31 22:29:29 följande:
    Går det att "lura" honom att testa på någon lämpligare plats, tror du? Annars kanske du helt enkelt får hindra honom från att klättra upp på sådana ställen ett tag ...
    Du tror att han glömmer den roliga leken om han hålls borta från höjder en tid? Hoppas det... Ska informera dagis också...
    Moster, inte monster.
  • Flickan och kråkan
    Krake skrev 2011-10-31 22:01:00 följande:
    frösöblomster, det är det jag gör och det är det han tycker är JÄTTEKUL. Dvs att bli fångad. Och så förstår han inte skillnaden på att hoppa inom räckhåll för mig och utom. Dvs desto mer jag fångar, desto roligare blir det och desto mer vill han hoppa... 

Jag menade alltså inte bokstavligen fånga honom när han väl hoppat - det var därför jag satte fångat innanför citationstecken. Jag menar att föregå och innan han är på väg sätta dig hos honom, hindra hoppvägen och be honom backa ner.
Svar på tråden Hur vänja av med livsfarlig "lek"?