• Wonder of wonders

Klämmcheck - ordet finns varken med i SAOL, SAOB...

...,nationalencyklopedin eller annat uppslagsverk på nätet...skumt!? Hur stavas ordet exakt? Och hur brukar DU använda ordet i en mening?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 00:20
    "klämkäck" var ordet

Bra förklaring till ordet: "(...)SAOB förklarar käck som frisk, glad, frejdig, (överdrivet) trevlig, präktig osv. Sammansättningen med kläm- finns däremot bara i SAOL, men ordboken listar en betydelse av käck "med kläm", så då skulle klämkäck kunna vara något av en tautologi(...)"

Men fortfarande skiljer sig användingen av ordet åt. Använder du ordet i en positiv bemärkelse eller negativ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 00:24
    Referens till citatet: www.softwolves.pp.se/blog/2005-02-19,sv

• Svar på tråden Klämmcheck - ordet finns varken med i SAOL, SAOB...
  • Wonder of wonders

Hittade ordet "klämkäck" innan jag såg svaren...typiskt! Fortfarande skumt att ingen av sökmotorerna hänvisade till rätt stavning.Obestämd

• Ermenegildo

check är ett betalningsmedel
    tjeck är en nationalitet
    käck är en göteborgare

du ser, här finns oceaner av visdom!

• Ermenegildo

Jag använder det endast sarkastiskt och helst inte ens då.

• riboflavin

Tyvärr så använder jag nog ordet i negativ betydelse, för mig är någon som är klämkäck lite naivt lycklig och blåögd.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Wonder of wonders

Intressant att man använder ordet i både positiv och negativ bemärkelse! Bortsett från att man gör det även med andra ord är man vill vara sarkastisk. Jag menar att vissa kan uppfatta ordet som en överdrift eller som en tillgjord egenskap som går över till att vara någonting negativt - trotts att egenskaperna i fråga kan vara positiva - medan andra uppfattar "klämkäck" som en förstärkning av den/de goda egenskaperna dom åsyftas.

Synd att det inte finns någon grundlig förklaring för ordet. Någon som har ett hum om bakgrunden till ordet? Är det ett nyord, gammalt, översättning till låneord eller hur är det egentligen?

Är man en språknörd så är man!

• Johan70

Det är egentligen ett positivt ord, men samtidigt får jag känslan av en person som är så sprudlande positiv att han inte märker att andra kanske skulle vilja ta det lite lugnare.

Svar på tråden Klämmcheck - ordet finns varken med i SAOL, SAOB...