Vissla skrev 2011-11-02 16:07:10 följande:
Är dom dyra? Jag fick betala 6kr styck bara o hade jag orkat vänta en vecka så hade jag fått ett gäng gratis... så av ren nyfikenhet hur mycke kostar dom i butik?
Nu fick dom som sagt bestämma själva när dom skulle i och jag tyckte det funkade bra, om jag har möjlighet kommer jag nog göra så igen nästa gång, annars så år det bli som med fiskar. Jag vågar inte bara lägga i snäckor i en ny tank
Här uppe får man ge minst 10 kr/st för de minsta (runt 50-öring stora) och mer ju större de är, i butik. Deras kokonger kläcker mellan 100-200 småttingar och kokonger kommer 2-3 ggr i månaden (hos mig). Jag har sålt/bytt mina till butik för ca 6 kr/st (i storlek runt en 50-öring). 600 spänn för inget jobb och ändå ha gott om avelmaterial kvar i den egna burken :D Och jag har bara den allra vanligaste typen, bruna, inget märkvärdigt.
Dina rosa/lila är dyrare och än mer ovanliga.. ja du kan ju räkna ut det själv :P
Så när du nu har snäckor, gör en deal med din butik. De brukar inte tacka nej till hemodlade snäckor/fisk och byter oftast med material/andra innevånare (för att inte konkurrera med grossisterna får man inte alltid pengar). Dina snäckor kan försörja sig själva och mycket mer :D