• 2småunder

Stimulera mjölkproduktion?

Hej!
    jag väntar mitt andra barn nu och är beräknad till mitten av mars, har alltså gått lite drygt halvvägs. Förra gången så blev jag snittad "plötsligt" efter att gått över 2 veckor och det visade sej att lilleman låg i säte, min mjölkproduktion hade inte kommit igång och gjorde aldrig riktigt det heller eller vad man ska säga det blev ingen mjölk í tuttarna helt enkelt, om ja pumpade kunde jag få ut ca 30 ml på båda.. Så det avr ju inte så kaxigt, trots att dom är stora i vanliga fall Skrattande

Det jag undar är nu, kan man stimmulera brösten innan förlossningen att producera mjölk och ha igång en ordentlig  mjölkproduktion redan när bebis föds?

Kommer jag kunna amma denna gången eller är det helt enkelt så att en del tuttar inte funkar som matcentral? Glad

Tacksam för lite svar och spekulationer från andra! :)

• Svar på tråden Stimulera mjölkproduktion?
  • Magriffe

Nja, det är bebisens grej att stimulera mjölkbildningen. Finns ju endast några droppar råmjölk i tuttarna när bebis föds, så det är bebis som "gör jobbet". Ju mer o oftare bebis snuttar o suger, dessto mer stimuleras mjölkbildningen. Kan ju ta 2-4 dagar innan mjölken "rinner till" eftet förlossningen, men den gör ju inye det i samma mängd om bebis inte snuttat. Så fort en mjölkgång är tom börjar bröstet göra ny mjölk. Så ju mer o oftare bebis tömmer, dessto mer måste bröstet "jobba". Men det finns säkert gånger där det aldrig kommer igång.

• LovleyMamma
    Magriffe skrev 2011-11-01 12:28:37 följande:
    Nja, det är bebisens grej att stimulera mjölkbildningen. Finns ju endast några droppar råmjölk i tuttarna när bebis föds, så det är bebis som "gör jobbet". Ju mer o oftare bebis snuttar o suger, dessto mer stimuleras mjölkbildningen. Kan ju ta 2-4 dagar innan mjölken "rinner till" eftet förlossningen, men den gör ju inye det i samma mängd om bebis inte snuttat. Så fort en mjölkgång är tom börjar bröstet göra ny mjölk. Så ju mer o oftare bebis tömmer, dessto mer måste bröstet "jobba". Men det finns säkert gånger där det aldrig kommer igång.
    Sen är det ju också hormoner som styr det hela. Om jag fattat det rätt så kommer dom här hormonerna igång direkt när moderkakan lossnat. 

Så det är ju både bebis och hormoner som styr det hela.  
  • Magriffe

Precis, det utsöndras massa hormoner och ännu mer när mjölkgpngarna stimuleras. Ju mer bebis suger/snuttar dessto snabbare drar även livmodern ihop sig. Men om bebis inte suger/snuttar så försvinner nog mjölkbildningen snabbt, elr kommer aldrig ens igång.

• Hanna36

Du kan inte få igång mjölkprudktionen innan bebisen är född! Det finns råmjölk under graviditeten, men det är först när moderkakan släppt som kroppen kan börja producera den riktiga mjölken, och det kan ta 1-3 dygn efter förlossningen. Låt bebisen snutta så ofta den vill, vila och drick ordentligt, mer kan du inte göra!

Svar på tråden Stimulera mjölkproduktion?