• Anonym

Dricker ditt barn Juice varje dag?

Dricker ditt barn Juice varje dag? Mitt barn dricker apelsinjucie / äpplejucie flera ggr om dagen. Frukost, ibland lunch/mellis/kvällsmat. Såg i en annan tråd att många nästan aldrig ger sitt barn juice utan bara vatten och mjölk varje måltid varje dag. Hur gör ni och vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-01 18:29
    Många som tycker det är ok att ge barnet frukter varje dag men inte juice. Den juice vi köper innehåller inget tillsatt socker utan endast pressad juice från apelsin eller äpple vilket innebär att sockret är "naturligt fruktsocker". Dessutom innehåller det ju C-vitamin. Så jag ser det bara som positivt.

• Svar på tråden Dricker ditt barn Juice varje dag?
  • whitetrach86

Min dotter (3år) dricker Juice ett par gånger i veckan. Igår drog hon i sig nästan 5dl i ett svep!
    Annars dricker hon mjölk, vatten eller saft.. är dock noga med att hon får i sig mjölk till middagen och lunchen. 

• Frontline

Beror lite på vilken ålder.

sonen på 4 år dricker ingen juice knappt, kan bli äpple eller päronjuice nån gång ibland men det är sälla.
    Saft kan han dricka nått glas eller 2 per dag om han är törstig men till mat blir det mjölk...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • MajaVira

Nej, till vardags är det mjölk eller vatten som gäller. Juice innehåller för mycket socker för att drickas flera gånger per dag och apelsinjuice fräter väl också på tänderna.

Skulle du ge saft eller läsk lika ofta som barnet får juice?

• Thalis

Mjölk eller vatten,kanske lite juice på helgerna.

Mamma till A, A, A och V.
  • Waersta

Min äldsta son dricker inte mjölk så han dricker vatten till måltiderna, men får oftast juice till frukost och mellanmål. Jag brukar göra "rubin-dricka" vilket är hälften svartvinbärste hälften äppeljuice = mindre socker..

• Tonårsmamman1

Vi har alltid bara gett våra barn mjölk (eller vatten). Juice köper vi nästan aldrig, och läks bara vid vissa tillfällen. Nu är de tonåringar, men vi dricker fortfarande mjölk eller vatten till maten, ibland på helgerna blir det läsk. 

• Lovisa09

Enbart mjölk eller vatten serveras här, saft och juice brukar dotter få om hon är sjuk för att få i sig lite energi men aldrig annars!

• lövet2

2 av barnen får ett glas juice varje dag, för de äter i stort sett inga frukter eller grönsaker.

• Mumin80

Dottern, 2 år, får ca 1/2 dl juice till frukosten. Annars är det vatten och mjölk som gäller

Svar på tråden Dricker ditt barn Juice varje dag?