Champagne och antipasti
Hej! Planerar en middag. Funkar det att servera antipasti som tilltugg till Champagne eller är det konstigt? Olika charkuterier, ostar och italienska röror? Tacksam för svar
Hej! Planerar en middag. Funkar det att servera antipasti som tilltugg till Champagne eller är det konstigt? Olika charkuterier, ostar och italienska röror? Tacksam för svar
Åh det låter som en strålande idè =) Kör på det och det blir succè!!!
Rekommenderar att istället köpa ett Italienskt mousserande vin
Ok, men det är "rätt" att servera vitt tort mousserande till skinkor och ostar elller ska det egentligen vara rött vin till?
Rätt och rätt, dom reglerna håller på att luckras upp och det är idag helt okey att dricka rött till fisk så jag tycker inte man ska ta allt för hårt på reglerna. Däremot är för mig det italienska köket förknippat med citrus, vitlök och massa örter nått som jag gärna haft ett sötare mousserande till istället för den torra champagnen. Men det är min smak, för mig är champagne flytande guld och ska inte riskeras med smaker som ev. Kan skära sig med den
Aha, ska bland annat ha en somalellier som gäst så jag vill inte göra bort mig. Så ett halvtort italienkt mousserande eller?
Hade jag rekommenderat, men under inga som brösta omständigheter nått billigt skit utan lägg typ lika mycket som du tänkt lägga på champagne
Har du några konkreta förslag?
Har tyvärr inga konkreta exempel men kolla på systembolagets beställningssortiment och prata med dom som jobbar där men kanske Ca'del Bosco cuvee prestige eller Il Mosnel Franciacorta Brut... Båda i beställningssortimentet.
Var bara försiktig. Du kan förstöra en hel flaska på för smakrika snittar. Vem vill slänga 1650 spänn i sjön om det inte passar i hop.
Haha det var nog bara jag som förstod vad jag skrev där Menar dock;
Att betala så mycket pengar för en champagne och så förstör snittarna smakupplevelsen på drycken. Inte kul.
jag hade köpt ett just rött vin till antipasi..