• Kamelians

Omega 3 för sömnkrånglande bebis - erfarenheter och råd?

Jag har en bebis på 8 månader som alltid varit lite knepig med sömnen - har svårt att somna, sover korta pass, känns som han alltid är mer eller mindre trött.

Har fått rådet att testa omega 3, och efterfrågar nu därför erfarenheter, tips och råd kring detta!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Omega 3 för sömnkrånglande bebis - erfarenheter och råd?
  • eliten

Vi har testat i 4v och det hat varit som en helt annan bäbis!
    Från att ha varit klarvaken mellan 23-04 har hon sovit 19-07 förutom ett snabbt vällingmål.

Förutom i natt men hoppas det var en engångsgrej! :)

• Kallfront
    eliten skrev 2011-11-02 18:07:44 följande:
    Vi har testat i 4v och det hat varit som en helt annan bäbis!
    Från att ha varit klarvaken mellan 23-04 har hon sovit 19-07 förutom ett snabbt vällingmål.

Förutom i natt men hoppas det var en engångsgrej! :)

Jag har också funderat på att testa Omega 3. Vilken sort använder ni och var har ni köpt den? Verkar vara en djungel av olika preparat!
  • ModestyBlaze

Min son sover genast sämre utan omega-3. Jag kan varmt rekommendera mor EPA som har bra fördelat DHA och EPA.

• Kamelians
    ModestyBlaze skrev 2011-11-02 19:51:38 följande:
    Min son sover genast sämre utan omega-3. Jag kan varmt rekommendera mor EPA som har bra fördelat DHA och EPA.
    Tack för tipset.

Vad är det som gör att sömnen blir bättre av dessa fettsyror? Vilken typ av förändring kan man förvänta sig (förutsatt att det fungerar)?
  • Kasihi

Vi köpte igår, flytande till våran 14 mån son. Hur ger ni era barn Omega 3? På sked? Utblandat i nåt? Berätta! Och ja hur snabbt märkte ni skillnad ni som fått bättre sömn hos era barn?

• ModestyBlaze
    Kamelians skrev 2011-11-02 20:09:21 följande:
    Tack för tipset.

Vad är det som gör att sömnen blir bättre av dessa fettsyror? Vilken typ av förändring kan man förvänta sig (förutsatt att det fungerar)?

Omega-3 är vad hjärnan består av till 70% och för att den skall fungera 100% behöver den "rätt" mat som jag ser det. :D

Oftast får de lättare att fokusera och inte så lätt distraherade, är lite lugnare (mindre rastlösa typ)och många märker att de sover djupare, bättre och mer.

MÅnga äter ju omega-3 mot depressioner och får enastående resultat. Sen krymper mammans hjärna med 5% när hon ammar för att omega-3 till BM tas därifrån. (amnings hjärna) Så omega-3 anser jag vara ett MÅSTE för ALLA oavsett. Ihop med D-vitamin där jag gav dubbel dos från d-dropparna från ganska liten ålder. Nu är min son 5 år och får 1000 IE D-vitamin samt en kapsel Picasol-forte/dag.

Tid innan man märker skillnad har jag hört kan vara upp till 4 v och då förutsatt att man hittar rätt "sort" för just sitt barn. Vissa behöver mera EPA andra mindre.

Mor-EPA har högsta andelen Omega-3 jag kan hitta för små från 8mån. Jag hade hål på kapseln och gav på sked. RÄtt och slätt som den var.        
  • hallonfamiljen

vi har inte märkt nån som helst skillnad och har kört det ca 6 mån. men då har också vår son andra problem som gör att han inte sover bra.

• dalejo

Hur mycket omega 3 ger ni då och vad väger era barn? Det är ju inte helt riskfritt då det faktiskt har en blodförtunnande förmåga och en av anledningarna till varför det inte ska tas ihop med ASA-preparat..Jag har sett att det finns tuggtabletter från ca 4 år men hur vet man hur mycket man kan ge till ett spädbarn? Skulle vara värt att testa då våran lille sover lite dåligt men jag tänker då inte riskera att han får några inre blödningar  vilket faktiskt är risken med blodförtunnande preparat. Jag hoppas ni hört er för med apotekspersonal o dyl och inte bara chansar själva, barn och vuxna reagerar INTE lika på hälsokostpreparat och läkemedel. Men som sagt hur vet man hur mycket man kan ge utan att riskera biverkningar? Har ni märkt andra effekter som att lugnare på dagen, mindre gnäll osv ?

• ModestyBlaze
    dalejo skrev 2011-11-08 21:43:23 följande:
    Hur mycket omega 3 ger ni då och vad väger era barn? Det är ju inte helt riskfritt då det faktiskt har en blodförtunnande förmåga och en av anledningarna till varför det inte ska tas ihop med ASA-preparat..Jag har sett att det finns tuggtabletter från ca 4 år men hur vet man hur mycket man kan ge till ett spädbarn? Skulle vara värt att testa då våran lille sover lite dåligt men jag tänker då inte riskera att han får några inre blödningar  vilket faktiskt är risken med blodförtunnande preparat. Jag hoppas ni hört er för med apotekspersonal o dyl och inte bara chansar själva, barn och vuxna reagerar INTE lika på hälsokostpreparat och läkemedel. Men som sagt hur vet man hur mycket man kan ge utan att riskera biverkningar? Har ni märkt andra effekter som att lugnare på dagen, mindre gnäll osv ?

Hej, det finns ju omega-3 anpassat för små barn så man måste ju få lita på att dessa duktiga tillvärkare har koll.

Det finns Eye-Q baby får mycket små och det finns Mor-EPA från 8 mån. Läs på de förpackningarna och ge motsvarande om du har annat märke. Även ersättning man ger från födseln innehåller ju omega-3 så viss mängd måste man ju tillföra.

Apoteket har tyvärr ingen större kompetens på området är min erfarenhet.   
  • eliten

ModestBlaze: varifrån har du fått informationen att man kan få inre blödningar av att överdosera Omega3?

Det står ju måttangivelser på flaskan..

Svar på tråden Omega 3 för sömnkrånglande bebis - erfarenheter och råd?