Kamelians skrev 2011-11-02 20:09:21 följande:
Tack för tipset.
Vad är det som gör att sömnen blir bättre av dessa fettsyror? Vilken typ av förändring kan man förvänta sig (förutsatt att det fungerar)?
Omega-3 är vad hjärnan består av till 70% och för att den skall fungera 100% behöver den "rätt" mat som jag ser det. :D
Oftast får de lättare att fokusera och inte så lätt distraherade, är lite lugnare (mindre rastlösa typ)och många märker att de sover djupare, bättre och mer.
MÅnga äter ju omega-3 mot depressioner och får enastående resultat. Sen krymper mammans hjärna med 5% när hon ammar för att omega-3 till BM tas därifrån. (amnings hjärna) Så omega-3 anser jag vara ett MÅSTE för ALLA oavsett. Ihop med D-vitamin där jag gav dubbel dos från d-dropparna från ganska liten ålder. Nu är min son 5 år och får 1000 IE D-vitamin samt en kapsel Picasol-forte/dag.
Tid innan man märker skillnad har jag hört kan vara upp till 4 v och då förutsatt att man hittar rätt "sort" för just sitt barn. Vissa behöver mera EPA andra mindre.
Mor-EPA har högsta andelen Omega-3 jag kan hitta för små från 8mån. Jag hade hål på kapseln och gav på sked. RÄtt och slätt som den var.