Recept på godaste limpan
Hej !
Här bakas det bröd, småfranska och tekakor att fylla frysen med, men jag skulle behöva ett bra recept på en limpa också, så skicka hit ditt favoritrecept :D
TACK!
Hej !
Här bakas det bröd, småfranska och tekakor att fylla frysen med, men jag skulle behöva ett bra recept på en limpa också, så skicka hit ditt favoritrecept :D
TACK!
Jag vill också ha recept. Ös på
Godaste limpan tycker jag ä mammas Farinlimpa. Lite söt men oj så god med julskinka eller kaviar å ägg..
Farinlimpa, Detta blir 2 Limpformar eller 3 runda bröd.
1pkt Jäst ( för söta degar)
½ paket farin
½l fingervarmt vatten
1½tsk brödkryddor
1 stort ägg
½ tsk salt
ca ½ paket rågsikt
Blanda jästen, vattnet ,kryddorna, sockret å saltet. Rör ned ägget och rågsikten. Det blir en väldigt lös deg. Låt jäsa i ca 1h, knäda inte degen utan forma till runda bröd eller ha den i avlånga brödformar. Pensla med ett ägg innan gräddning. Låt jäsa 30-40 min till
200*C 15 min utan folie
20-25 min med folie
Hoppas de smakar..
Drömstadslimpan!
8 dl vetemjöl
3 dl fiberberikade havregryn
1 dl solrosfrön
1/2 dl hela linfrön
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl mörk sirap(jag använder bara 1/2 eftersom jag tycker det blir lite för sött annars)
1 dl lingonsylt
6 dl naturell yoghurt (jag använder turkisk yoghurt)
Blanda samman alla torra ingredienser väl, tillsätt resten och rör ihop till en ganska lös smet. Häll snabbt upp i smörjda brödformar (2 st fyllda till max 2/3) och grädda i 175 grader i ca 45 min.
Ett saftigt mjukt bröd som inte kräver jäst. Att tänka på är att man inte ska låta smeten stå när man väl blandat samman den. All jäsning ska ske i ugnen.
Wästgöta formbröd!
Skållning:
180 g dinkel fullkornsmjöl
3 dl vatten
Deg:
50 g jäst
7 dl mjölk
2 msk honung
2 msk rapsolja
280 g dinkel fullkornsmjöl
ca. 760 g dinkel siktat mjöl
1 1/2 msk salt
2 msk äppelcidervinäger
till skållningen: hetta upp vattnet till 70 grader. mät upp fullkornsmjölet i degbunken. slå över vattnet och blanda till en deg. låt degen stå tills den har rumstemp.
ljumma mjölken till 37 grader. lös upp jästen i mjölken, tillsätt honungen och rör ner vätskan i skålldegen. Tillsätt olja, fullkornsmjöl och det mesta av dinkelsikten. arbeta degen kraftigt för hand eller i maskin 10-15 min. tillsätt salt och äppelcidervinäger efter halva tiden.
låt degen jäsa till dubbel storlek. ta upp dgen på mjölat bakbord och dela i 4 lika stora delar. lägg varje del i en brödform och låt jäsa till dubbel storlek.
grädda i 200 grader på nedersta falsen i ca 30 min.
Tänk på att dinkeldegar ska vara betydligt lösare än vetemjölsdeg.