• Anonym (går det)

Sjukskriven från ett jobb och jobbar på en annat

Kan man komma undan med det eller kommer det att upptäckas.

Tex man sjukskriver sig i 2 veckor och uppbär sjuklön för det på sin ordinarie arbetsplats,men sen jobbar man under dom två veckorna i en annan kommun

• Svar på tråden Sjukskriven från ett jobb och jobbar på en annat
  • Anonym

Nej men gud sluta genast med det! Bedrägeri...

• Anonym (går det)
    Anonym skrev 2011-11-02 22:17:11 följande:
    Nej men gud sluta genast med det! Bedrägeri...
    Men hur skulle det kunna upptäckas,ingen får ju papper på vilka dagar man arbetar
  • Anonym (idiot!)

Varför? Varför? Varför? Varför är folk sådana idioter som du är? Varför ska ni sabotera vårt mycket generösa system?

Som svar på din mycket korkade fråga; nej, du kan inte vara sjukskriven och uppbära sjuklön och sedan arbeta på ett annat företag?!

(Det finns faktiskt ett undantag och det är om du skadat dig på ett sådant sätt att du inte kan bedriva arbetet och det inte finns några alternativ så kan man i samråd med Försäkringskassan fortsätta med sitt extrajobb om sysslorna där är genomförbara.)

• Anonym (Abbe)
    Anonym (går det) skrev 2011-11-02 22:18:39 följande:
    Men hur skulle det kunna upptäckas,ingen får ju papper på vilka dagar man arbetar
    Jamen fuska på du, går det så går det. Till den dagen det inte går längre. Jag hade inte gjort det. Varför ska du göra det öht?
  • Anonym (Abbe)
    Anonym (går det) skrev 2011-11-02 22:18:39 följande:
    Men din chef eller kollegor kan anmäla dig för bidragsfusk om de får nys om det. Eller en "välvillig" granne, t ex.
  • Anonym

Men snälla nån...hur tänker du? Varför skull det vara ok, urk för sådana som utnyttjar systemet

• Anonym (går det)
    Anonym (Abbe) skrev 2011-11-02 22:27:49 följande:
    Men din chef eller kollegor kan anmäla dig för bidragsfusk om de får nys om det. Eller en "välvillig" granne, t ex.
    Men dom får inte nys om det för den ena arbetgivaren vet inte om den andra

Jag frågade pga att jag ville veta om det upptäcks någonstans i systemet även om ingen anmäler det

OBS Det är inte jag utan en ensamstående mamma som är hårt ekonomiskat pressad
  • Astarte

Är det under 2 veckor är nog risken för upptäckt minimal, skulle jag tro. Hur lagligt det är vet jag inte, du kan ju vara skadad på ett sånt sätt att du kan jobba på ett ställe, men inte ett annat.

• Anonym (Abbe)

Tänk också på att om du ska vara sjukskriven i två veckor så krävs läkarintyg. Det innebär att du måste fejka sjukdom för en läkare.

• Anonym (går det)
    Anonym (Abbe) skrev 2011-11-02 22:30:35 följande:
    Tänk också på att om du ska vara sjukskriven i två veckor så krävs läkarintyg. Det innebär att du måste fejka sjukdom för en läkare.
    Men hon har läkarintyg och det är tredje gången dvs sex veckor hon gjort detta under året
Svar på tråden Sjukskriven från ett jobb och jobbar på en annat