Anonym (Amöba) skrev 2011-11-03 10:32:03 följande:
Ur brottsbalken 9 kap. 1 § första stycket:
Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.
Att säga att man är sjuk när man inte är det och därför få ut lön utan prestation är att genom vilseledande (att sjukskriva sig utan att ha nedsatt arbestförmåga) förmå någon till handling (utbetalning av sjuklön) som innebär vinning för gärningsmannen (sjuklön utan att vara sjuk och behöva ge en motprestation=ren ekonomisk vinst) till skada för den vilseledde (arbestgivaren som förlorar pengar genom att betala ut lön till någon de inte skulle behöva betala ut lön till, att vara borta från sitt arbete för att arbeta på annan plats ska vara obetald tjänsteledighet).
Klart olagligt och straffbart. Dock är det inte bidragsbrott då man under de första veckorna får lön från arbetsgivaren, ej ersättning från försäkringskassan utan bedrägeri.
Är hon för sjuk för det vanliga jobbet är hon inte fri att bli sjukskriven, plocka ut sjuklön och göra annat hon klarar, så fungerar det inte.
Även om det inte skulle bli något åtal blir personen klart återbetalningsskylig för lönen och garanterat avskedad, finns inget fack som kan rädda den situationen.
Känns som att det skulle kunna bli katastrofalt om detta kom fram, inte värt risken skulle jag säga. Även om ingen anmäler är världen liten och plötsligt visar det sig ett en person på det vanliga jobbet är bekant med en på extrajobbet och nämner något förbigående. Urdålig idé.
Det står ingenting om att hon har ljugit. Det är ju det som är grejen, att folk sitter och tolkar in en massa som inte alls står. Det gäller inte bara i den här tråden, utan på hela FL och kanske, ve och fasa, i hela samhället.
Om jag har två jobb, kanske som personlig assistent och sedan som talboksinläsare så kanske jag bryter både hand och fot och inte kan jobba som PA. Men jobbet som inläsare kan kag ju klara ändå, ska jag då inte få gå till det, bara för att jag är för sjuk för det andra jobbet?!
Jag tror verkligen att du har helt fel. Om man ljuger om att man är sjuk gör man fullständigt självklart fel, ingen skulle komma på tanken att säga något annat, men då är det ju det som är fel, att man ljugit, inte att man har två jobb.