• Anonym (går det)

Sjukskriven från ett jobb och jobbar på en annat

Kan man komma undan med det eller kommer det att upptäckas.

Tex man sjukskriver sig i 2 veckor och uppbär sjuklön för det på sin ordinarie arbetsplats,men sen jobbar man under dom två veckorna i en annan kommun

• Svar på tråden Sjukskriven från ett jobb och jobbar på en annat
  • Anonym (går det)
    Astarte skrev 2011-11-02 23:03:03 följande:
    Ju mer jag tänker på det, desto mer känns det som att det hon gör omöjligt kan vara olagligt så länge hon inte ljuger för någon.
    Nej,jag tror också att det är fullt möjligt att göra detta...rätt eller fel
  • lycklig02

Men ts det är ju bra för då kan du stötta din vän sen när vännen upptäcks. Så får vi en ny tråd oj vännen blev upptäckt..............

• Astarte
    lycklig02 skrev 2011-11-02 23:17:49 följande:
    Men ts det är ju bra för då kan du stötta din vän sen när vännen upptäcks. Så får vi en ny tråd oj vännen blev upptäckt..............
    Men kan du ta det en gång för alla nu; varför skulle det vara olagligt? Jag har svårt att se att det skulle vara det.
  • WhiskeyRiver
    Anonym (suck) skrev 2011-11-02 23:02:51 följande:
    Ni som tycker att hon borde anmälas är idioter. Varför ska allt anmälas? Kan människor inte prata med.varandra nu förtiden? TS bättre att låta kvinnan göra som hon vill. Om hon vill riskera att bli pakommen så är det hennes en sak. Dock en väldigt dålig idé att sjukskriva sig för.att jobba på ett annat ställe.

Jag håller absolut med dig, men isf anser jag att samtilga bidrag tas bort i samma andetag. Vad jag upptäckt är dock (något häpnadsväckande) att de människor som skriker högt om att inte anmäla bidragsbidrägeri också är de som ändå vurmar för allehanda bidrag till höger och vänster.

Märkligt.
  • Anonym (suck)

Det jag menar är att folk verkar vilja anmäla allt möjligt istället för att prata med personen som det berör. Alla gör vi fel, bättre att någon säger det istället för att anmäla. Om du tex kör för fort ska jag rapportera det på en gång till polisen? Det är ju ändå ett brott. Nej det tycker jag inte att man ska göra. Bättre att prata. Verkar dock som att alla vill anmäla personer till höger och till vänster. Varför?

• WhiskeyRiver
    Anonym (suck) skrev 2011-11-02 23:27:00 följande:
    Det jag menar är att folk verkar vilja anmäla allt möjligt istället för att prata med personen som det berör. Alla gör vi fel, bättre att någon säger det istället för att anmäla. Om du tex kör för fort ska jag rapportera det på en gång till polisen? Det är ju ändå ett brott. Nej det tycker jag inte att man ska göra. Bättre att prata. Verkar dock som att alla vill anmäla personer till höger och till vänster. Varför?

Tror att just bidragsbidrägerier upplevs extra fult eftersom det är en sådan oerhörd förmån. Det är rätt många brott jag kan tänka mig att "inte se", bidragsbrott är dock INTE ett av dem.

De som tar emot bidrag får väl antas behöva dem, att då fuska sig till ytterligare pengar blir liksom så fruktansvärt lågt. Fuskandet ifrågasätter dessutom bidragens existens över huvudtaget, varför ska t ex TS väninna vara sjukskriven då hon uppenbarligen kan arbeta?
  • Anonym (Amöba)
    Astarte skrev 2011-11-02 23:19:35 följande:
    Men kan du ta det en gång för alla nu; varför skulle det vara olagligt? Jag har svårt att se att det skulle vara det.
    Ur brottsbalken 9 kap. 1 § första stycket:
    Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

Att säga att man är sjuk när man inte är det och därför få ut lön utan prestation är att genom vilseledande (att sjukskriva sig utan att ha nedsatt arbestförmåga) förmå någon till handling (utbetalning av sjuklön)  som innebär vinning för gärningsmannen (sjuklön utan att vara sjuk och behöva ge en motprestation=ren ekonomisk vinst) till skada för den vilseledde (arbestgivaren som förlorar pengar genom att betala ut lön till någon de inte skulle behöva betala ut lön till, att vara borta från sitt arbete för att arbeta på annan plats ska vara obetald tjänsteledighet).

Klart olagligt och straffbart. Dock är det inte bidragsbrott då man under de första veckorna får lön från arbetsgivaren, ej ersättning från försäkringskassan utan bedrägeri.

Är hon för sjuk för det vanliga jobbet är hon inte fri att bli sjukskriven, plocka ut sjuklön och göra annat hon klarar, så fungerar det inte.

Även om det inte skulle bli något åtal blir personen klart återbetalningsskylig för lönen och garanterat avskedad, finns inget fack som kan rädda den situationen.

Känns som att det skulle kunna bli katastrofalt om detta kom fram, inte värt risken skulle jag säga. Även om ingen anmäler är världen liten och plötsligt visar det sig ett en person på det vanliga jobbet är bekant med en på extrajobbet och nämner något förbigående. Urdålig idé.
  • Anonym
    Anonym (går det) skrev 2011-11-02 22:30:12 följande:
    Men dom får inte nys om det för den ena arbetgivaren vet inte om den andra

Jag frågade pga att jag ville veta om det upptäcks någonstans i systemet även om ingen anmäler det

OBS Det är inte jag utan en ensamstående mamma som är hårt ekonomiskat pressad
    Som om det skulle göra det mer ok för att hon är ensamstående mamma med kass ekonomi? Du e ju riktigt pantad. Åker hon dit så blir det ju ännu sämre ekonomi. Men det kan hon ju ha.
  • Anonym (dum risk)

Jag tror det är en dum risk att ta. Idag finns det ju ganska bra kontroll på oss och man samkör olika saker. Det kanske märks att det är väl mycket pengar från en arbetsplats? Eller hon jobbar svart dessutom för då syns det ju inte.

Och är man så pass sjuk att man får sjukskrivningen godkänd, då bör man ju inte vara dum nog att fuska och arbeta samtidigt och förstöra ännu mer för de som faktiskt är sjuka. Man befäster ju den stämpeln än mer att de sjuka är fuskare vilket drabbar de som är sjuka på riktigt. Otroligt egoistiskt i min bok. {#emotions_dlg.djavulsk}

• Astarte
    Anonym (Amöba) skrev 2011-11-03 10:32:03 följande:
    Ur brottsbalken 9 kap. 1 § första stycket:
    Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

Att säga att man är sjuk när man inte är det och därför få ut lön utan prestation är att genom vilseledande (att sjukskriva sig utan att ha nedsatt arbestförmåga) förmå någon till handling (utbetalning av sjuklön)  som innebär vinning för gärningsmannen (sjuklön utan att vara sjuk och behöva ge en motprestation=ren ekonomisk vinst) till skada för den vilseledde (arbestgivaren som förlorar pengar genom att betala ut lön till någon de inte skulle behöva betala ut lön till, att vara borta från sitt arbete för att arbeta på annan plats ska vara obetald tjänsteledighet).

Klart olagligt och straffbart. Dock är det inte bidragsbrott då man under de första veckorna får lön från arbetsgivaren, ej ersättning från försäkringskassan utan bedrägeri.

Är hon för sjuk för det vanliga jobbet är hon inte fri att bli sjukskriven, plocka ut sjuklön och göra annat hon klarar, så fungerar det inte.

Även om det inte skulle bli något åtal blir personen klart återbetalningsskylig för lönen och garanterat avskedad, finns inget fack som kan rädda den situationen.

Känns som att det skulle kunna bli katastrofalt om detta kom fram, inte värt risken skulle jag säga. Även om ingen anmäler är världen liten och plötsligt visar det sig ett en person på det vanliga jobbet är bekant med en på extrajobbet och nämner något förbigående. Urdålig idé.
    Det står ingenting om att hon har ljugit. Det är ju det som är grejen, att folk sitter och tolkar in en massa som inte alls står. Det gäller inte bara i den här tråden, utan på hela FL och kanske, ve och fasa, i hela samhället.

Om jag har två jobb, kanske som personlig assistent och sedan som talboksinläsare så kanske jag bryter både hand och fot och inte kan jobba som PA. Men jobbet som inläsare kan kag ju klara ändå, ska jag då inte få gå till det, bara för att jag är för sjuk för det andra jobbet?!

Jag tror verkligen att du har helt fel. Om man ljuger om att man är sjuk gör man fullständigt självklart fel, ingen skulle komma på tanken att säga något annat, men då är det ju det som är fel, att man ljugit, inte att man har två jobb.
Svar på tråden Sjukskriven från ett jobb och jobbar på en annat