Inlägg från: Kallebus |Visa alla inlägg
  • Kallebus

Jag är en hemsk hästägare! :)

Tycker också att det låter som om det klankas ner på oss som använder hästarna till tävling och behandlar dom därefter.

Felen är bla föjande:

1. Alla har tyvärr inte tillgång till skog att rida i.
    2. Tränar och tävlar man så blir hästarna svettiga och bör därför klippas för att inte kylas ner för mycket och bli sjuka.
    3. En klippt häst måste kompenseras för sin förlust av päls=täckas.
    4. För att orka träna och tävlas behövs extra kraftfoder.
    5. En hoppbom på en sena kan bli en skada oavsett hur stark hästen är i senor och ligament därav senskydd.

Mår hästarna bra och fungerar så är det ju en utmärkt hästhållning.
    Man måste ju inte ösa i dom kraftfoder och klippa bara för sakens skull.
    Min shettis får bara grovfoder och ser ut som en liten björn, halvblodet hade inte fungerat som det är tänkt under samma förhållanden.

Sen finns det ju dom som är helt fel på det av olika anledningar men dom flesta har nog ändå en god tanke bakom sin hästhållning!

• Kallebus

Snacka om att generalisera!

Jag åker till ridhus när vädret är för dåligt för att få en vettig träning på ridbanan hemma.
    Svettigaste passen har vi definitivt haft på ridbanan.
    Har man ett välpassande täcke får man inte skav.
    Svamp har jag aldrig haft på en häst och inte mina vänner heller och jag har hållit på med hästar i snart 25 år.
    Tror du har fått tag i dåliga täcken helt enkelt?!
    Givetvis kollar men upp vilket väder som väntas dagen efter om det skulle bli stora omställningar så man kan täcka därefter och i mitt stall så arbetar vi på olika tider så det finns alltid någon som kan sticka dit och byta täcke om det skulle behövas.
    Är det tillräckligt bra väder får även min klippta häst gå ute utan täcke, åtminstånde i några timmar.

• Kallebus

Förstår verkligen inte vad det är för fel på folk?!
    Bara för att jag bor i Skåne och inte har en skog att rida i så ska jag inte få ha häst?
    Hästen rids ut så ofta det bara går men det får bli på grusvägar och en åker om det finns någon snäll bonde som låter oss låna en.
    Bara för att det finns en del hästägare som övertäckar, ger för mycket kraftfoder och rider i isolerade ridhus (vad nu det har med saken att göra?) så innebär det inte att alla som har hästar i box och klipper dom är idioter!

Bara för att: så äter min häst ca173cm/575kg 9-16kg ts per dag beroende på väder och temperatur.
    max 2kg kraftfoder men sorten kan variera beroende på graden av arbete.
    Han går på bete dygnet runt från mitten/slutet på maj-1oktober men rids och tävlas hela tiden.
    När han står på stall går dom ute 7-17 varje dag.

• Kallebus

Det folk inte tänker på och som faktiskt gör ganska stor skillnad är att även om vi alla bor i Sverige så skiljer sig vädret oerhört mycket beroende på var i landet man befinner sig.

En vinter i Skåne består till största delen av regn och snålblåst, fryser det då blir allt till is.
    Snö får vi inte mycket av och tyvärr ligger den sällan särskilt länge utan töar och gör allting blötare.
    Har man då en oklipp, otäckad häst så måste den tas in för att torka flera timmar innan man ska rida för vem vill lägga utrusting på en blöt häst?
    Svettas den då så måste den då stå inne för att torka ett bra tag efter ridningen och allt slutar ju med att hästen utevistelse blir lidande och det vill vi ju inte!

Ridhus har vi ju för när det regnar så mycket så kan varken marker eller ridbanor svälja undan allt vatten och antingen blir det djupt eller blir det halt  (om det fryser)
    Däremot är väldigt få ridhus isolerade för här är inte så många minusgrader även om det känns som -25 när det blåser.
    Har vi tur lägger sig snön och då kan också vi rida ute på vintern Glad

• Kallebus

Det är ju också en himla skillnad på att diskutera på nätet, där alla ändå går hem och gör som man vill, än att försöka trycka sina ideer i halsen på sina stall"kompisar"

Det är väl för f*n aldrig försvarbart att ge en häst något annat att äta än det ägaren lagt fram, varken mer eller mindre.
    Det är ju alltid hästägaren som ska bestämma men sen kan man ju påtala att dom kanske skulle dra ner på fodret eller täcka mindre eller vad det än är. Men i slutändan så är det ju upp till hästägaren hur dom ska ha det.

• Kallebus

Du har visst missat att människan avlar för prestation.
    Dagens sporthäst har inte riktigt samma förutsättningar som vildhästarna på stäppen.
     Alla sätter inte rejäl vinterpäls, har utmärkt hovkvalite så dom kan gå utan skor mm
    Det som människan har missat i aveln får vi kompensera på annat vis.

• Kallebus

Nu börjar vi komma någonstans Glad
    Det finns absolut dom som tar i lite väl mycket.
    Hästen ska klippas utan att det behövs.
    Tjocka täcken och dubbla täcken fastän hästen kokar där under.
    Fodertillskott i det oändliga trots bristande kunskaper om behovet.
    Knepiga bett och hjälptyglar som används fel.
    Inte låta dom gå ute länge på gräs under sommarmånaderna för att dom blir tjocka fastän dom tävlas på max 1m nivå.
    Jag kan bli tokig på dom människorna!
    Likaså dessa barfota förespråkare som verkar så hårt att hovarna blöder och får gå ömfötta i ett halvt till ett år innan dom vänjer sig.
    NH-folk wannabees  som inte har en susning om vad dom pysslar med och det slutar med ouppfostrade hästar som är farliga eller allra minst besvärliga.
    Det finns extremister överrallt, vi är nog rätt så medel i den här tråden och vi vill ju det bästa för våra hästar även om behoven är olika.

• Kallebus

Lite roligt det här med att folk påstår att hästarna skulle få klenare ben av att gå med benskydd när forskningen säger att inte ens lindor stöttar benen som vi tror.
    Är mer inne på spåret att det är underlag, träning och till viss del och avel som avgör om dom blir starka eller klena.
    Jag anser att mjuka underlag är döden för senorna och kontrollerad trav på asfalt kan vara bra och stärkande för benen. Sen finns det dom som tycker tvärtom (det är inte min häst som är halt Tungan ute)

• Kallebus

Håller fullständigt med Fru X om att när jag är i närheten är det jag som är ledaren och gud nåde den som ifrågasätter mitt ledarskap.
    Det finns inte att hästarna ska bestämma vem som ska ut ur hagen, det gör jag. Jag ska kunna gå in och hämta vilken häst jag vill alt ta in hästarna i den ordning jag vill och hästarna ska respektera detta. Inget trams och knuffande vid grinden!
    Detta har alltid fungerat oavsett hur stort stall eller hur ofta jag hanterat hästarna. ev testar dom en första gången men är man då direkt tydlig och bestämd så godtar dom det och testar inte igen.
    Är det någon hästägare som inte låter mig säga till deras häst om det skulle behövas så får dom hantera den själv i fortsättningen. Skulle någon behöva påminna min häst om hur man uppför sig så är det givetvis helt ok.

Har fö aldrig halkat när vi travat på asfalt.
    Praktiserade hos Tomas Eriksson och där travades alla hästar på vägen både i spannet och under ryttare och det hade aldrig gjorts om dom halkade och skadades titt som tätt för man har inte råd att vara av med en häst i onödan och definitivt inte på elitnivå.
    Väl samlat är givetvis ett krav.

• Kallebus

Min vet också precis vad som gäller men ibland är han busig och skuttar och brallar när man leder honom (när han stått inne för länge eller har boxvila) Han stannar när grimskaftet tar slut, han drar aldrig! Han vet hur långt grimskaftet är Skrattande
    Det finns dom som fått lov att leda honom med kedja (fått lov av mig alltså) för dom tycker att han är sååå stor och därför läskig att leda. Bättre att dom tar kedjan och känner sig lugna för då kommer allt gå bra och dom känner inte att dom behöver dra i honom.

Håller med om att man inte ska slå hästar och oftast räcker det att hota men som sagt är valet att bli sparkad i huvudet eller klappa till hästen så är det ju ganska lätt?!

• Kallebus

Du/ni som har benskydd eller lindor i hagen, blir det inte problem med att benen blir blöta eller lera/grus som fastnar innanför och ger skav?
    Det händer ju ofta efter en ridtur att benskydden är allt annat än rena inuti eller att benlindorna sugit åt sig en hel del vatten. Kan det verkligen vara bra för benen?

• Kallebus

Inte I Sverige för då kommer länsstyrelsen förhoppningsvis snart!

Hade jag bott i ett klimat som tillät hästen att ha det så så hade min också varit ute dygnet runt.

• Kallebus

....och trampar hästen fel hjälper inga skydd i världen, den vrickar sig ändå!
    Benskydd hjälper mot yttre påverkan som att den slår i en bom eller råkar sparka sig själv.

Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)