Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag är en hemsk hästägare! :)

När jag hade min häst så fick hon ha täcke på sig eftersom hon var gammal. Vi klippte henne inte heller utan lät henne sätta päls eftersom hon inte reds så hårt just med tanke på åldern. Hon fick en väldigt kraftig vinterpäls så vissa dagar då det var milt behövde hon inte ens ha täcke.
    Men jag måste säga att jag tycker en del kan överdriva det här med att klippa sina hästar. Jag förstår om det är en tävlingshäst,men när det,som i vårt stall,var en häst som bara motionsreds och knappt det så tyckte jag inte det kändes nödvändigt att klippa den. Speciellt som de inte hade några täcken till hästen. De fick låna utav oss ibland.
    Så ibland så kan det nog gå till överdrift. Men som någon skrev så är nog hästfolk ganska duktiga på att hacka på varandra,tyvärr. Så länge hästarna verkar må bra så finns det ingen anledning att bry sig om vad andra gör,tycker jag.   

Mattias 2007-05-23 Hannah 2011-09-07
  • molly50

Det här med skydd i hagen. Om det av någon anledning skulle råka lindas upp,om hästen fastnar i något t ex, så kan det bli fråga om så mycket mer än att få stå kortare perioder för småskador. Hästen kan i värsta fall få betydligt allvarligare skador som leder till en längre tids vila eller något ännu värre. Så man måste i så fall tänka på att linda ordentligt.
    Därmed inte sagt att jag inte förstår er som tävlar mycket och tjänar stora summor på era hästar. Jag förösker bara påpeka att man måste tänka efter riktigt noga innan man gör något som kan riskera att hästen skadas på något sätt.

• molly50
    Sarah84 skrev 2011-11-12 22:46:03 följande:
    TS! upplever du dig som en dålig hästägare?
    Jag är inte mycket för att "prål" till hästar. Har 2 stycken, en på 19 år & en på 28år. Båda rids. stot på 19 har jag alla vintras klippt pga att hon svettas något grymt, är så otroligt het att rida, att hon svettas direkt. Så henne måste man nästan ha klippt om hon rids..
    Täcker henne inte om hon inte klipps. valacken på 28 täcks om det är kallt eller dåligt väder, då han är frusen & jag tycker han behöver använda energin till annat än hålla sig varm & torr.
    De har nästintill fri tillgång på ensilage/hösilage. Äter betfor, lusern & mineraler morgon & kväll.

Har hästarna på lösdrift på sommaren, en jätte stor hall de kommer in i som på vintern används till annat, så då stallas de in. Går ut vid 06:00 & in vid 22:00-23:00 alltså ute väldigt mycket.

Ofta man ser på sommaren folk som täcker sina hästar & tycker det är hemskt..
    Jag tycker det här låter som en  väldigt sund hästhållning.
Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)