Inlägg från: tjej87 |Visa alla inlägg
  • tjej87

Jag är en hemsk hästägare! :)

När vi hade hästar var de klippta på vintern. Min pålle var halvklippt och syrrans helklippt då hon tränade och tävlade mkt mer. Dessutom satte hennes pålle isbjörnspäls i oktober medan min hade lite mindre vinterpäls. Täcken anpassades efter vädret varje morgon och när vi kom hem från skolan bytte vi täcken eller tog av dom om vädret hade ändrats. Inne på natten hade dom tunnare innetäcken under vintern så det var ju inte så att det var en massa extra jobb att sätta på olika täcken från dag till dag eftersom man ändå var tvungen att ta av innetäcket först.

Det är lätt att klanka ner på andra, hästfolk verkar vara väldigt duktiga på det. Så länge hästarna mår bra så tycker jag att man ska låta folk sköta sina hästar hur dom vill. En skogsmullehäst och en tävlingshäst lever helt olika liv och behöver olika saker. Annars skulle man ju kunna säga att en elitidrottande människa skulle äta samma mat som en person som bara sitter i soffan hela dagen och luffsar ut på lite promenader ibland. Alla måste väl ändå fatta att olika prestationer kräver olika förberedelser.

• tjej87
    Fru X skrev 2011-11-05 20:58:45 följande:

nja det är inte hela sanningen.

Du kan inte jämföra människa och häst på det sättet.

Människoraserna skiljer sig mycket mindre åt än hästraserna gör. Dessutom rör sig hästar mer än soffpotatisar gör, även häst på box vandrar runt medans soffliggande människa är stilla.

Min 20 åring har aldrig någonsin ätit mer än 1,5 kg kraftfoder/dygn, då är det en stor kille på 169/690kg 25% fullblod som blir het av havre och lätt får kolik av korn. Han äter 9-10kg hö/dygn, kanonhö och har lång betessäsong i stora hagar. Uppstallad ca 8 mån/år men även då 10-12 timmar ute i stora hagar.

Den foderstaten skulle många med tävlingsambitioner fnya åt man den har räckt gott och väl till honom.        
    Fast om det nu är ännu större skillnader på hästraser än vad det är på människor så borde man ju verkligen förstå att olika hästar kräver olika saker. Sen är ju alla individer också, det som funkar på ett halvblod behöver inte funka på ett annat halvblod.
  • tjej87
    Fru X skrev 2011-11-06 22:03:00 följande:

självklart men jag reagerade på att du gjorde jämförelsen idrottande/passiva människor VS hästar.
    Gissar att en stor del av problemet med överanvändning av täcken, samt kke övr utrustning beror på missriktad omvårdnad och ren okunskap. Nu har jag inte sagt att JUST DU är okunnig så om du är en sann expert så behöver inte du ta åt dig.

Men jag förstår TS point, att det faktiskt finns hästägare som lika gärna skulle kunna ha en My Little Pony att dutta med och skämma bort.
    Sj har jag hört kommentarer som:
    - Brrr vad kallt det är, jag fryser! Det gör min häst också!
    - Han får "lite"extra havre, det ser sååå gott ut när han äter...
    - På lördagar så får hästarna sovmorgon, de vill ha det!

Som sagt, man ska inte förmänskliga djur. En häst är en häst. Nästan lite skönt att i just den här tråden finns bara sunda vettiga hästägare som har utmärkt hästhållning, med tanke på hur det ser ut på övriga fl...     

Jo, olämpliga hästägare finns det ju tyvärr. Men det är väl samma typ av människor som bär runt på sin lilla hund i en väska och målar klorna rosa på den. Jag skulle dock säga att de flesta jag har träffat inom hästvärlden har en normal syn på vad hästen behöver i form av omvårdnad och mat. Kommentarer som dom du räknar upp har jag nog isf bara hört från fjortisar och aldrig från vuxna iaf som tur är... :)

Dock hade jag en sköthäst en gång där ägaren var lite överdriven med täcken och sånt... Men hon hade en småknepig familj och pållen var nog hennes lilla bebis och den som hjälpte henne orka tills hon kunde flytta hemifrån.
  • tjej87
    Tant Herta skrev 2011-11-09 09:19:08 följande:
    Bandage i hagen!!!! När ska folk förstå att det är vandrande flock djur vi pratar om? Om dina hästar inte klarar att springa på banan utan att skada sig ska du nog byta intresse! Knyppling kanske!

Om hästen måste kläs in i skydd för att klara det du kräver av den, ja då är det något allvarligt fel! 
    Men för dig kanske det inte gör något om din häst får ett sår/en smäll på benet och får vila i 10 dagar medan det kan förstöra en hel tävlingssäsong för andra om det händer vid fel tillfälle. Många satsar enorma summor på sitt tävlande och sina hästar, då är det inte så konstigt att man gör allt man kan för att hästarna ska hålla sig hela och friska.
  • tjej87
    Tant Herta skrev 2011-12-18 17:22:22 följande:
    Ok! Men uppenbarligen är jag både mer kunnig och logisk än vad du är! Ska vi tävla eller var är du ute efter!

Jag är ganska trött på alla dessa ologiska människor som envist påstår att hästen inte klarar sig utan skydd och allehanda märkliga foder!

Hästen är fortfarande ett vandrande betande flockdjur som klarar sig alldeles utmärkt utan skydd, klippningar över hela kroppen samt massa täcken!

Tror du något annat bör du läsa på lite till! :)

Det är inget annat än hybris att påstå sig veta mer än vad naturen skapat genom årtusenden! Låt hästen vara häst och inget annat! 
    Men det är väl ändå skillnad på att "hästen klarar sig" och "hästen ska prestera på toppnivå många helger under året"? Hästar med olika uppgifter kräver olika typer av hästhållning!
Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)