Jag är en hemsk hästägare! :)
När vi hade hästar var de klippta på vintern. Min pålle var halvklippt och syrrans helklippt då hon tränade och tävlade mkt mer. Dessutom satte hennes pålle isbjörnspäls i oktober medan min hade lite mindre vinterpäls. Täcken anpassades efter vädret varje morgon och när vi kom hem från skolan bytte vi täcken eller tog av dom om vädret hade ändrats. Inne på natten hade dom tunnare innetäcken under vintern så det var ju inte så att det var en massa extra jobb att sätta på olika täcken från dag till dag eftersom man ändå var tvungen att ta av innetäcket först.
Det är lätt att klanka ner på andra, hästfolk verkar vara väldigt duktiga på det. Så länge hästarna mår bra så tycker jag att man ska låta folk sköta sina hästar hur dom vill. En skogsmullehäst och en tävlingshäst lever helt olika liv och behöver olika saker. Annars skulle man ju kunna säga att en elitidrottande människa skulle äta samma mat som en person som bara sitter i soffan hela dagen och luffsar ut på lite promenader ibland. Alla måste väl ändå fatta att olika prestationer kräver olika förberedelser.