Fru X skrev 2011-12-02 21:57:16 följande:
joo, för sin egen säkerhets skull så ser man till att ALLA andras hästar lyder. Det är inte märkvärdigt alls. När JAG är i en hästflock så har jag högst rang. Allt annat är livsfarligt.
Skilj på olyckor och ONÖDIGA olyckor.
Bättre ur fler aspekter med väluppfostrade hästar än klä in dem i skydd, det finns inte en hjälm eller väst i världen som skyddar mot ett osäker beteende.
Om du aldrig någonsin "tagit igenom" något som "sitter fast" hos en häst (99,9% är det ryttarfel) så behöver inte du ta åt dig:
För att förtydliga: en häst tål en viss mängd arbete, det är ägarens/ryttarens och i viss mån tränarens ansvar att hästarna inte överbelastas. Om mänden arbete som hästen tål inte motsvarar det vi begär att hästen ska prestera så kommer den antingen att underprestera mot vad vi har planerat eller gå sönder. Ibland får man lov att ta ett par steg tillbaka för att kunna gå framåt.
I ett stort stall där man på rullande schema bara hanterar de andras hästar max en gång i veckan är det fruktansvärt svårt att sätta sig högst i rang om mängden hantering begränsas till att ta in/ut dem och fodra dem.
Självklart anser jag att man skall ha en väluppfostrad häst, men långt ifrån alla har ju det, och det är inte min uppgift att uppfostra 20 andra hästar. Jag fokuserar på min egen. Självklart ifall någon aktivt frågar efter hjälp så hjälper jag gärna till, då min häst alltid uppför sig exemplariskt vid hantering så har det faktiskt också hänt vid ett flertal tillfällen.