Inlägg från: Veronica 223 |Visa alla inlägg
  • Veronica 223

Jag är en hemsk hästägare! :)

Ja om du inte rider hästarna så de blir varma och svettiga så låter väl det alldeles utmärkt. Om ingen av dem slår på sig och du inte tränar hoppning finns det ju heller ingen anledning att använda benskydd.
    Och om du har analyserat grovfoder och inte rider hårt finns ingen anledning till kraftfoder, men mineraler bör de ev ha beroende på vad de får för grovfoder.

Det går inte att bli kommunist för att lösa fritidsproblemen!
  • Veronica 223
    Queen of all skrev 2011-11-26 00:21:51 följande:
    Vill inte att trådstartaren ska ta det här fel nu men jag funderade lite på det här med benskydds vara eller inte vara... Jag har alltid benskydd eller lindor på min häst. 
    Men det är mest för att en stallkompis till mig för måååånga år sen var med om en hemsk olycka.
    Hästen blev rädd, kastade av ryttaren, sprang över en snurra taggtråd som trasslade fast sig i svans och bakben. När hon kom ner till stallet så sprang hon runt runt personen som fick tag på henne så hon fick stora skärsår på fötter och ben. Och när vi väl fick lugnat henne så var halva hennes svans borta och benskydden var det bara slamsor kvar av. Vill inte ens tänka tanken på hur benen hade sett ut, om hästen inte hade haft det skyddet den hade. 
    Nu är iofs det här ett riktigt skräckscenario. Men har det hänt, så kan det tyvärr alltid hända igen. Efter den dagen så har jag alltid benskydd på mina hästar. Även om jag bara ska longera dom i paddocken. :S

Men som sagt. Smaken är som baken. :P Alla gör vi olika och så länge inte hästarna mår dåligt så är det ju fina fisken. =)=) 
    Men argumenterar man så så skall ju hästen ha benskydd i hagen också.
  • Veronica 223

Ja men de kan ju bli rädda och spränga staketet. De kan rymma från hagen. De kan smita när man ska släppa in/ut dom. Tror de är vanligare scenarion än det du beskrev.

• Veronica 223
    Kallebus skrev 2011-12-02 19:56:36 följande:
    Lite roligt det här med att folk påstår att hästarna skulle få klenare ben av att gå med benskydd när forskningen säger att inte ens lindor stöttar benen som vi tror.
    Är mer inne på spåret att det är underlag, träning och till viss del och avel som avgör om dom blir starka eller klena.
    Jag anser att mjuka underlag är döden för senorna och kontrollerad trav på asfalt kan vara bra och stärkande för benen. Sen finns det dom som tycker tvärtom (det är inte min häst som är halt Tungan ute)

Sen finns det hästar som har ständiga inflammationer utan att ens ha hunnit bli ridna. En del hästar är helt enkelt "måndagsexemplar" och håller inte vad man än gör.

Jag skulle aldrig i livet trava på asfalt med en skodd häst, det blir för halt (har haft min häst i 11 år och han har aldrig vart halt!).
  • Veronica 223
    Fru X skrev 2011-12-02 21:08:54 följande:

uppfostran, någon??? 
    Veronica 223 skrev 2011-12-02 20:02:22 följande:

Sen finns det hästar som har ständiga inflammationer utan att ens ha hunnit bli ridna. En del hästar är helt enkelt "måndagsexemplar" och håller inte vad man än gör.

).
    och så finns det ryttare som rider sönder den ena hästen efter den andra....  Det ska "tas igenom" :-/

Eeeeh, jo, men de kan bli rädda eller hästen bakom tränger sig före mm. Man kan inte uppfostra allas hästar om man står med sin häst uppstallad och olyckor kan hända.

Såklart, inget jag nånsin sagt att det inte är så, så jag förstår inte riktigt din kommentar där heller...
    "Tas igenom?" 
  • Veronica 223
    Fru X skrev 2011-12-02 21:58:41 följande:

Du har aldrig ridit i samlad trav va?

Eh, jo, men jag skulle aldrig få för mig att göra det i alla fall. Helt enkelt.
  • Veronica 223
    Fru X skrev 2011-12-02 21:57:16 följande:

joo, för sin egen säkerhets skull så ser man till att ALLA andras hästar lyder. Det är inte märkvärdigt alls. När JAG är i en hästflock så har jag högst rang. Allt annat är livsfarligt.
     Skilj på olyckor och ONÖDIGA olyckor.
    Bättre ur fler aspekter med väluppfostrade hästar än klä in dem i skydd, det finns inte en hjälm eller väst i världen som skyddar mot ett osäker beteende.

Om du aldrig någonsin "tagit igenom" något som "sitter fast" hos en häst (99,9% är det ryttarfel) så behöver inte du ta åt dig:
    För att förtydliga: en häst tål en viss mängd arbete, det är ägarens/ryttarens och i viss mån tränarens ansvar att hästarna inte överbelastas. Om mänden arbete som hästen tål inte motsvarar det vi begär att hästen ska prestera så kommer den antingen att underprestera mot vad vi har planerat eller gå sönder. Ibland får man lov att ta ett par steg tillbaka för att kunna gå framåt.   
    I ett stort stall där man på rullande schema bara hanterar de andras hästar max en gång i veckan är det fruktansvärt svårt att sätta sig högst i rang om mängden hantering begränsas till att ta in/ut dem och fodra dem.
    Självklart anser jag att man skall ha en väluppfostrad häst, men långt ifrån alla har ju det, och det är inte min uppgift att uppfostra 20 andra hästar. Jag fokuserar på min egen. Självklart ifall någon aktivt frågar efter hjälp så hjälper jag gärna till, då min häst alltid uppför sig exemplariskt vid hantering så har det faktiskt också hänt vid ett flertal tillfällen.

• Veronica 223
    Fru X skrev 2011-12-03 18:45:36 följande:

Det verkar inte så om man läser mellan raderna. Det är skillnad på långsam och samlad. Eh...

har jag nånsin sagt att långsam är lika med samlad kanske? Sluta hitta på nu.
  • Veronica 223
    Fru X skrev 2011-12-03 15:42:37 följande:
    Förstår inte alls varför det skulle vara så svårt ATT vara ranghög gentemot ALLA hästar man hanterar. Hur gör man annars? Hur leder man en häst som inte respekterar mig som ledare? Det är ytterst FÅ hästar som inte köper ett dominant kroppsspråk, det tar ingen tid att röra sig rätt.
    Om jag hanterar någon annans häst så lyder den mig. 
    Jag har också stött på folk som inte kan fostra hästar, i regel är de rädda för dem dessutom, det hindrar inte att hästen är from som ett lamm när jag leder den.
    En av hästarna i vårt stall är precis så som du beskriver det, honom hanterar jag inte dagligen heller. Det hindrar inte att jag ser till att han lyder, tro mig han köper det. Ägaren är rädd samt har ingen förmåga alls att läsa av en häst. Hon har nytta av att vi andra fostrat hennes häst men fattar inte själva grejen. Man behöver inte slå sig för bröstet för det. Den tjejen har haft häst i mer än 15 år men hennes 1a var extermt väluppfostrad när hon fick den så det har väl gått av bara farten. Den här har hon nu efter fyra år börjat förstå vikten av att ha en lydig häst.
    Att stenhårt fokusera på bara sin, det är höjden av egoism tycker jag.  

Ännu lättare fostra hästen vid fodring, då den får direkt belöning vid korrekt uppförande.  

Ja ja, då måste de hästar du anser vara bråkiga och ouppfostrade vara som lamm om man jämför med de jag har haft och göra med helt enkelt.
  • Veronica 223
    Queen of all skrev 2011-12-05 11:25:27 följande:
    Hade för mig att diskussionen började med att jag tycker att man ska ha benskydd när man är ute och rider. Och då var det någon som kommenterade om att man i såna fall skulle behöva ha benskydd i hagen me, för där händer också olyckor... Eller? Kanske har läst fel.. 

Det började så, men nu är de inne på piskor och kedjor jag vet inte jag, inget jag sysslar med i alla fall.
Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)