Inlägg från: Queen of all |Visa alla inlägg
  • Queen of all

Jag är en hemsk hästägare! :)

Vill inte att trådstartaren ska ta det här fel nu men jag funderade lite på det här med benskydds vara eller inte vara... Jag har alltid benskydd eller lindor på min häst. 
    Men det är mest för att en stallkompis till mig för måååånga år sen var med om en hemsk olycka.
    Hästen blev rädd, kastade av ryttaren, sprang över en snurra taggtråd som trasslade fast sig i svans och bakben. När hon kom ner till stallet så sprang hon runt runt personen som fick tag på henne så hon fick stora skärsår på fötter och ben. Och när vi väl fick lugnat henne så var halva hennes svans borta och benskydden var det bara slamsor kvar av. Vill inte ens tänka tanken på hur benen hade sett ut, om hästen inte hade haft det skyddet den hade. 
    Nu är iofs det här ett riktigt skräckscenario. Men har det hänt, så kan det tyvärr alltid hända igen. Efter den dagen så har jag alltid benskydd på mina hästar. Även om jag bara ska longera dom i paddocken. :S

Men som sagt. Smaken är som baken. :P Alla gör vi olika och så länge inte hästarna mår dåligt så är det ju fina fisken. =)=) 

• Queen of all
    Veronica 223 skrev 2011-11-26 21:55:35 följande:
    Men argumenterar man så så skall ju hästen ha benskydd i hagen också.
    Neee... Där är det ju lite annorlunda. Där håller man ju ändå koll på daglig basis att det inte ligger skit i hagen. 
    Den här gången var dom ju ute på ett ställe där allting inte syntes för grenar och buskage och grejer...  
  • Queen of all

Och sen är alltid risken större att hästen skadar sig när vi talar om för den vart den ska gå istället för att den väljer själv som i hagen. 

• Queen of all

Det är ju sant... 

Men sen har jag väldigt ofta sett små skrapsår på mina benskydd. Jag rider väldigt ofta ute i snår och där dom har fällt träd för att hästarna ska lära sig att lyfta på benen.
    Visserligen hade det inte blivit några allvarliga skador men ändå...
    Känns lite som att det är sån grej som är så lätt att sätta på och man vet aldrig när skadan är framme.

Men som sagt... Smaken är som baken!! :P  

• Queen of all

Förstår inte riktigt vad en lydig häst har med att dom kan ta sig ur hagen att göra. 
    Blir stängslet förstört av storm, vilda djur eller annat när man inte är hemma så kvittar det väl hur lydig häst man har annars... Dom traskar ut ändå, speciellt om det finns gott-gott på andra sidan. :P

Har en otroligt väluppfostrad häst. Blivit horsemanship-tränad sen liten, men det hindrar inte henne från att se att gräset är grönare på andra sidan och sen försöka ta sig dit.
    Däremot är det ju definitivt lättare att ha en tränad häst som kommer när man ropar på henne även när hon har smitit ut. :P

Men som sagt... Rang och träning har ju inte direkt något med stanna i hagen att göra. Det skiter dom ju i så fort man går därifrån...  

• Queen of all

Hade för mig att diskussionen började med att jag tycker att man ska ha benskydd när man är ute och rider. Och då var det någon som kommenterade om att man i såna fall skulle behöva ha benskydd i hagen me, för där händer också olyckor... Eller? Kanske har läst fel.. 

• Queen of all

Ja jisses!!! Och sen missförstår folk en för att man fortfarande är inne på det gamla och dom har börjat diskutera nya saker. :P hahaha!!

• Queen of all
    Fru X skrev 2011-12-06 22:03:27 följande:
    och vad ville du tillföra i ämnet benskydd vs barbent med detta inlägg? Jag förstår inte vad ditt inlägg har med ämnet att göra.
    Du borde kanske läsa TS första inlägg... Där hon skriver att hon inte har benskydd eller lindor ute för att hästen ska träna upp sina ben själv... 

Och då påpekade jag bara att jag personligen, aldrig skulle rida ute utan något sorts skydd pga dom skadorna jag har sett på hästar. Skador som har orsakats av just det faktum att vi som rider bestämmer vart och hur hästen ska gå.
    Jag har hellre benskydd på hästen än kommer hem med en halt och skadad häst för att den råkade få in en vass pinne i benet, eller som jag skrev, fått taggtråd virat runt (vilket iofs är en sån grej som händer en gång på miljarden).
    Jag tvivlar starkt på att mina hästar har haft sämre och svagare ben för att dom har haft benskydd. Funderar faktiskt på om det är tvärtom.
    Mina hästar har efter ett tag slutat vara så rädda om sina ben när vi traskar runt i ett kalhygge eller liknande.

Men som sagt, smaken är som baken!!!

Tycker det också är rätt intressant att 90% av alla hästmänniskor (gäller hundmänniskor också har jag märkt) alltid ska bli så aggressiva och börja hacka personligt på andra när det är någon som har andra erfarenheter och åsikter.

Benskydd eller inte... Jag tror att alla här inne är ute efter sin hästs eget bästa!! 
  • Queen of all
    Fru X skrev 2011-12-08 21:51:33 följande:

hästens främsta fiende är okunskap. Borde väl en expert som du sett att den hägrar här Kräks

Hahahaha... Okej!! Jag anar sarkasmen... Jisses!! Jag älskar verkligen hästmänniskor... NOT!!!
  • Queen of all

Hahaha... Jag fattade ingenting av det.. 

• Queen of all
    Tant Herta skrev 2011-12-18 17:22:22 följande:
    Ok! Men uppenbarligen är jag både mer kunnig och logisk än vad du är! Ska vi tävla eller var är du ute efter!

Jag är ganska trött på alla dessa ologiska människor som envist påstår att hästen inte klarar sig utan skydd och allehanda märkliga foder!

Hästen är fortfarande ett vandrande betande flockdjur som klarar sig alldeles utmärkt utan skydd, klippningar över hela kroppen samt massa täcken!

Tror du något annat bör du läsa på lite till! :)

Det är inget annat än hybris att påstå sig veta mer än vad naturen skapat genom årtusenden! Låt hästen vara häst och inget annat! 
    Beror helt och hållet på vad man har för häst. 
    Jag har en liten arabkorsning som skulle frysa ihjäl utan täcke kalla och regniga dagar.
    Är inte roligt att hitta henne skakandes på kvällen efter en regnig dag.
    Vilket också bidrar till att hon aldrig skulle kunna gå på lösdrift. Hon är väldigt känslig mot skav och skulle inte fixa att ha täcke 24 timmar om dygnet heller. 

Så... Man måste anpassa allting till vad man har för häst och vad man ska använda den till.

Sen finns det dom som överdriver åt båda hållen.  
  • Queen of all
    Elinor 828 skrev 2011-12-21 20:28:09 följande:
    Men självklart får man rida utan, det dör ingen av ;)
    Är du säker på det??? :P 

Kan iofs inte säga helt hundra men jag skulle nästan kunna sätta pengar på att det är iallafall en häst någonstans som har blivit avlivad pga skador på benen som antagligen inte skulle blitt så illa om den hade haft benskydd.... 
  • Queen of all
    Pallas skrev 2011-12-21 21:08:45 följande:
    Om man skapar stöd för ett ben (hästar har dessutom väldigt lite muskler i underbenen), hur ska det då kunna stärkas?
    Hur skulle det inte kunna stärkas??? 

Benskydd eller lindor eller whatever else gör varken till eller ifrån när det gäller att stärka ett ben. Om den nu är rätt ditsatt.

• Queen of all

Precis!!

Och sen är det ju jätteskillnad på att ha lindat benen under den tiden på dygnet som man rider eller tränar hästen mot att ha det alltid som man har på människor.. 

• Queen of all

Men ibland finns det ju människor därute som har en extremt gedigen erfarenhet genom att ha varit med om saker och ting. 
    Och vet man att man kan lita på dom så varför inte lyssna på dom då?

• Queen of all

Hmm.... Om du kan komma med en bra idé för hur man gör med en gammal ponny som får ca 1dm päls på vintern och utvecklar därmed fukteksem om  han bara går, om man inte får klippa honom??? 
    Det året han fick fukteksem första gången så var han som alla andra åren inte klippt. Det slutade med att han kliade sig söndrig och vi var tvungna att raka en sårig häst.
    Det gör jag aldrig om igen.

Har två hästar som går på en granngård här och dom får stora kala fläckar som dom kliar bort varje år för att dom antagligen har eksem och ingen bryr sig om att ta hand om dom.

Tror det är du som har lite inlärningssvårigheter som inte kan läsa det andra skriver med lite öppna ögon.
    Det finns olika sorters hästar som behöver olika sorters omhändertagande.

Jag tävlar inte mitt sto men jag skulle aldrig kunna ha henne ute en höst, vinter utan att täcka henne. Hon hade frusit ihjäl för minsta lilla nederbörd. Och om det är mitt fel? Nope, hon är helt enkelt en fryskycklig av sig. Jag försöker att ha så lite som möjligt på henne. Men helt utan kan hon inte gå.

Och att det skulle vara farligt att ha lindor eller benskydd på en häst är ju helt sjukt. Om det är fel ditsatt, ja. 
    Men vet man vad man gör så är det mycket bättre att ha benskydd än inte.
    Som sagt... Skador händer med grenar, pinnar, stenar, att dom trampar sig själva, för att vi bestämmer vart dom ska och i vilken fart. Och då är det våran jävla skyldighet att skydda våra djur mot vad vi utsätter dom för.

• Queen of all

Fast det finns ju hästar där som inte klarar det heller. 

Min häst hade nog klarat av att gå på lösdrift om hon hade fått ha täcke på sig hela tiden.
    Men jag gillar inte idén att ha samma täcke på min häst 24 timmar om dygnet. Kanske jag som är löjligt iofs i det fallet.

Men min gamla ponny hade ju aldrig klarat det eftersom vi var tvungna att klippa honom för fukteksemen plus att han inte kunde tugga hö eller ensilage pga slitna tänder i slutet.  

• Queen of all

Skulle det kunna vara... Jag vet inte... 
    Vet bara att fläckarna påminner om dom som min ponny fick. Har inte tittat närmre på dom för jag kommer inte så nära.  

• Queen of all
    Isnogood skrev 2011-12-25 20:51:16 följande:
    Och jag som tyckte delen med ligghallar o utevistelse lät så bra... Skäms
    Det är mycket bra... Om man har rätt sorts häst för det. :P  
Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)