Jag är en hemsk hästägare! :)
Veronica 223 skrev 2011-12-02 21:22:08 följande:
Eeeeh, jo, men de kan bli rädda eller hästen bakom tränger sig före mm. Man kan inte uppfostra allas hästar om man står med sin häst uppstallad och olyckor kan hända.Såklart, inget jag nånsin sagt att det inte är så, så jag förstår inte riktigt din kommentar där heller...
"Tas igenom?"
joo, för sin egen säkerhets skull så ser man till att ALLA andras hästar lyder. Det är inte märkvärdigt alls. När JAG är i en hästflock så har jag högst rang. Allt annat är livsfarligt.
Skilj på olyckor och ONÖDIGA olyckor.
Bättre ur fler aspekter med väluppfostrade hästar än klä in dem i skydd, det finns inte en hjälm eller väst i världen som skyddar mot ett osäker beteende.
Om du aldrig någonsin "tagit igenom" något som "sitter fast" hos en häst (99,9% är det ryttarfel) så behöver inte du ta åt dig:
För att förtydliga: en häst tål en viss mängd arbete, det är ägarens/ryttarens och i viss mån tränarens ansvar att hästarna inte överbelastas. Om mänden arbete som hästen tål inte motsvarar det vi begär att hästen ska prestera så kommer den antingen att underprestera mot vad vi har planerat eller gå sönder. Ibland får man lov att ta ett par steg tillbaka för att kunna gå framåt.