Inlägg från: Fru X |Visa alla inlägg
  • Fru X

Jag är en hemsk hästägare! :)

Veronica 223 skrev 2011-12-02 21:22:08 följande:
    Eeeeh, jo, men de kan bli rädda eller hästen bakom tränger sig före mm. Man kan inte uppfostra allas hästar om man står med sin häst uppstallad och olyckor kan hända.

Såklart, inget jag nånsin sagt att det inte är så, så jag förstår inte riktigt din kommentar där heller...
    "Tas igenom?" 

joo, för sin egen säkerhets skull så ser man till att ALLA andras hästar lyder. Det är inte märkvärdigt alls. När JAG är i en hästflock så har jag högst rang. Allt annat är livsfarligt.
     Skilj på olyckor och ONÖDIGA olyckor.
    Bättre ur fler aspekter med väluppfostrade hästar än klä in dem i skydd, det finns inte en hjälm eller väst i världen som skyddar mot ett osäker beteende.

Om du aldrig någonsin "tagit igenom" något som "sitter fast" hos en häst (99,9% är det ryttarfel) så behöver inte du ta åt dig:
    För att förtydliga: en häst tål en viss mängd arbete, det är ägarens/ryttarens och i viss mån tränarens ansvar att hästarna inte överbelastas. Om mänden arbete som hästen tål inte motsvarar det vi begär att hästen ska prestera så kommer den antingen att underprestera mot vad vi har planerat eller gå sönder. Ibland får man lov att ta ett par steg tillbaka för att kunna gå framåt.   
  • Fru X
    Veronica 223 skrev 2011-12-02 20:02:22 följande:

Jag skulle aldrig i livet trava på asfalt med en skodd häst, det blir för halt (har haft min häst i 11 år och han har aldrig vart halt!).

Du har aldrig ridit i samlad trav va?
  • Fru X
    Veronica 223 skrev 2011-12-02 23:53:01 följande:
    I ett stort stall där man på rullande schema bara hanterar de andras hästar max en gång i veckan är det fruktansvärt svårt att sätta sig högst i rang om mängden hantering begränsas till att ta in/ut dem och fodra dem.
    Självklart anser jag att man skall ha en väluppfostrad häst, men långt ifrån alla har ju det, och det är inte min uppgift att uppfostra 20 andra hästar. Jag fokuserar på min egen. Självklart ifall någon aktivt frågar efter hjälp så hjälper jag gärna till, då min häst alltid uppför sig exemplariskt vid hantering så har det faktiskt också hänt vid ett flertal tillfällen.

Förstår inte alls varför det skulle vara så svårt ATT vara ranghög gentemot ALLA hästar man hanterar. Hur gör man annars? Hur leder man en häst som inte respekterar mig som ledare? Det är ytterst FÅ hästar som inte köper ett dominant kroppsspråk, det tar ingen tid att röra sig rätt.
    Om jag hanterar någon annans häst så lyder den mig. 
    Jag har också stött på folk som inte kan fostra hästar, i regel är de rädda för dem dessutom, det hindrar inte att hästen är from som ett lamm när jag leder den.
    En av hästarna i vårt stall är precis så som du beskriver det, honom hanterar jag inte dagligen heller. Det hindrar inte att jag ser till att han lyder, tro mig han köper det. Ägaren är rädd samt har ingen förmåga alls att läsa av en häst. Hon har nytta av att vi andra fostrat hennes häst men fattar inte själva grejen. Man behöver inte slå sig för bröstet för det. Den tjejen har haft häst i mer än 15 år men hennes 1a var extermt väluppfostrad när hon fick den så det har väl gått av bara farten. Den här har hon nu efter fyra år börjat förstå vikten av att ha en lydig häst.
    Att stenhårt fokusera på bara sin, det är höjden av egoism tycker jag.  

Ännu lättare fostra hästen vid fodring, då den får direkt belöning vid korrekt uppförande.  
  • Fru X
    Veronica 223 skrev 2011-12-02 23:46:55 följande:

Eh, jo,

Det verkar inte så om man läser mellan raderna. Det är skillnad på långsam och samlad. Eh...
  • Fru X
    Veronica 223 skrev 2011-12-03 19:48:22 följande:

Ja ja, då måste de hästar du anser vara bråkiga och ouppfostrade vara som lamm om man jämför med de jag har haft och göra med helt enkelt.
    Om jag leder en häst så går han gåsmarsch bakom mig. Något annant FINNS INTE, titta hur hästarna gör i flocken: En som "råkar" springa in i ledarhästen... DET händer bara INTE, då får han en skarp tillrättavisning. titta hur hästarna gör naturligt och lär dig av det.

Eftersom hästen ser mig som ledare så litar han på mig om jag anser att det är säkert att gå  även om det är läskiga saker på vägen.

alltså, jag har varit id kontrollant samt funktionär på en av Sveriges största platser för unghästtester (SWB) i mer än 10 år.  Där har man ibland bara ett par minuter på sig att mäta mankhöjden, hästen är ung, platsen ny, jag är ny för hästen och ibland är ägaren nervös... Då MÅSTE jag kommunicera direkt med hästen och få den att stå still, annars kan man inte mäta den. Vissa hästar är jättekänsliga men har proffs med sig, det är mkt enklare.

Hästen MÅSTE lyda när det är folk i närheten. Allt annat är en onödig olycksrisk.  
  • Fru X
    Veronica 223 skrev 2011-12-03 19:46:27 följande:

har jag nånsin sagt att långsam är lika med samlad kanske? Sluta hitta på nu.

nej, du verkar lite okunnig. Men säker på din sak.
  • Fru X
    Queen of all skrev 2011-12-03 19:41:16 följande:
    Förstår inte riktigt vad en lydig häst har med att dom kan ta sig ur hagen att göra. 
    Blir stängslet förstört av storm, vilda djur eller annat när man inte är hemma så kvittar det väl hur lydig häst man har annars... Dom traskar ut ändå, speciellt om det finns gott-gott på andra sidan. :P

Har en otroligt väluppfostrad häst. Blivit horsemanship-tränad sen liten, men det hindrar inte henne från att se att gräset är grönare på andra sidan och sen försöka ta sig dit.
    Däremot är det ju definitivt lättare att ha en tränad häst som kommer när man ropar på henne även när hon har smitit ut. :P

Men som sagt... Rang och träning har ju inte direkt något med stanna i hagen att göra. Det skiter dom ju i så fort man går därifrån...  

LÄS inlägget, det handlade om att leda häst till och från hagen.

INTE huruvida de stannar i hagen.

En olydig häst är en onödig olycksrisk. Eftersom din häst är lydig så har du säkert inga problem.
  • Fru X
    Kallebus skrev 2011-12-03 21:19:53 följande:
    Håller fullständigt med Fru X om att när jag är i närheten är det jag som är ledaren och gud nåde den som ifrågasätter mitt ledarskap.
    Det finns inte att hästarna ska bestämma vem som ska ut ur hagen, det gör jag. Jag ska kunna gå in och hämta vilken häst jag vill alt ta in hästarna i den ordning jag vill och hästarna ska respektera detta. Inget trams och knuffande vid grinden!
    Detta har alltid fungerat oavsett hur stort stall eller hur ofta jag hanterat hästarna. ev testar dom en första gången men är man då direkt tydlig och bestämd så godtar dom det och testar inte igen.
    Är det någon hästägare som inte låter mig säga till deras häst om det skulle behövas så får dom hantera den själv i fortsättningen. Skulle någon behöva påminna min häst om hur man uppför sig så är det givetvis helt ok.

Har fö aldrig halkat när vi travat på asfalt.
    Praktiserade hos Tomas Eriksson och där travades alla hästar på vägen både i spannet och under ryttare och det hade aldrig gjorts om dom halkade och skadades titt som tätt för man har inte råd att vara av med en häst i onödan och definitivt inte på elitnivå.
    Väl samlat är givetvis ett krav.
    Ah, en "kollega"...
    Är man tydlig i sitt kroppspråk så behöver man inte skrika och bråka, hästarna lyder iaf.

Som en parantes: Min egen häst som är from som ett lamm (LÄS väluppfostrad) men med fullblodsnerver är osäker på den rädda tjejen vi har i stallet. Vid gemendamt in -  utsläpp så går hästarna lösa (stallägern är "lat"..  ) (alltså hästarna GÅR bakom den som släpper in/ut, de går i rangordning, ingen trängsel...) När den tjejen släppte in hästarna så slog alltid min häst efter henne! Han siktade..!

- "säg till din häst....!"

- "han VET, ta med dig en pisk om du känner dig osäker..."

-"nej, man ska INTE slå hästar..." (tjejen var gott och väl 20 år vi det laget, haft häst sen hon var 12...)     

-"jaaa, det är ju mkt bättre bli sparkad i huvudet...." Kräks    -"du behöver inte vifta med pisken - håll den i handen!"

Alltså, jag kunde sagt till honom 20 000ggr med människospråk att han inte fick sparkas - inte hade det hjälpt...

• Fru X

Bankar inte heller och slår. Behövs oftast inte.

håller med dig det är mkt bättre sätta kedja som ni gör om man är osäker.

en helt annan sak jag inte fattar är varför håller man på om man är rädd??? Ok, jag törs inte hoppa höga hinder men det är lätt att undvika (har dessutom köpt superfin gångartshäst så jag garanterat ska slippa.. ). Daglig hantering måsta man ändå klara, man måsta klara stallkamraternas hästar (annars får man ha eget stall) och om man då är rädd hela tiden så borde det inte ens vara kul!     

• Fru X
    Veronica 223 skrev 2011-12-05 13:45:31 följande:

Det började så, men nu är de inne på piskor och kedjor jag vet inte jag, inget jag sysslar med i alla fall.

Rätt använt är det hjälpmedel FEL använt en katastrof. Tycker du gör klokt i att inte pyssla med sånt.
Svar på tråden Jag är en hemsk hästägare! :)