Inlägg från: Viggo och pyrets mamma |Visa alla inlägg
  • Viggo och pyrets mamma

gravid och på arbetsintervju

Är själv gravid i v 11 imorgon, och arbetslös för tillfället. Jag har blivit rådd att inte nämna ngt om min graviditet förrän jag passerat v 12 vilket jag inte kommer göra heller. Mne sne tycker jag att man märker ganska snabbt vilka arbetsplatser där man kan nämna sånt utan att det ses som negativt och var man gör bäst i att hålla tyst. Sen är det ju så att om de klart och tydligt sa till dig att de valde bort dig för att du är gravid så kan du faktiskt anmäla dem, för så får de inte göra. De får lov att fråga om man planerar barn etc men får inte lov att basera sitt val av vem de anställer på svaret de får på den frågan (vilket för mig är totalt ologiskt tänkt, jag menar frågar man överhuvudtaget så är det klart som sjutton att de baserar sitt val på det, annars hade de inte behövt fråga)

Men iaf, håll tyst tills du eventuellt blir erbjuden tjänsten, när det diffar på så pass lite tid sen du passerade v 12 så kan du gott skylla på att du inte ville säga ngt förrän du passerat v 12. Jag har sån tur att jag har arbetat innan jag blev arbetslös så jag har min SGI kvar även om jag nu skulle behöva gå hemma ända tills bebis kommer i Maj. Men försök söka vikariat i så stor utsträckning som möjligt, jobb där din graviditet inte spelar ngn större roll, om det nu skulle skita sig med detta jobbet. Lycka till! 

-Mammas älskling 080425-
Svar på tråden gravid och på arbetsintervju