Hjälp, jag kan inte sluta snacka skit om folk (långt) :(
Jag vet att rubriken låter otroligt fånig. Du tänker väl att "det är ju bara att hålla käft och sluta" eller att tråden borde ligga i sandlådan istället. Men jag behöver hjälp på riktigt även om det kanske inte ens verkar som ett problem.
Jag har den puckade vanan att snacka skit om saker jag inte tycker om. Och jag kan babbla på om det till personer jag knappt känner. Jag vet att personen det gäller skulle bli väldigt ledsen om den fick reda på det jag sagt men just då och där går munnen av sig själv, jag slutar tänka och har liksom inga spärrar.
Jag är i mitten av 20-årsåldern och har alltid försökt lära mig av mina misstag. Men jag gör om de här jävla missarna om och om igen. På mitt förra jobb ledde det till några samtal med cheferna (kanske 3 under 2års tid) om att jag snackat skit om dem och några andra medarbetare.
Jag är gruppträningsinstruktör på ett gym. Vi har en ny chef som varit hos oss några få månader. Hon är både chef och instruktör. Hon är jämnårig med mig och en väldigt snäll person och enormt bra chef. Jag och ett gäng deltagare hade varit på ett pass för henne. Efteråt i omklädningsrummet pratade jag med 2st och de kommenterade hennes pass och att stilen var lite annorlunda och även klädseln. Istället för att bara säga att jag inte har en åsikt höll jag med och bredde dessutom på en massa om vad jag tyckte om både hennes klädsel och instruktörsstil.
Nu har det kommit fram till henne att jag sagt så och hon var jätteledsen eftersom hon sa att hon har problem med sitt självförtroende. Hon var verkligen besviken på mig och jag tänkte att jag hade blivit precis lika jävla ledsen som henne om någon sagt så om mig. De personerna hade verkligen sagt allt jag sagt vidare till henne med. Och det skadar ju både anläggningen och hennes förtroende för mig. Jag skäms så jäkla mycket och känner ångest inför vad jag gjort och förstår att det kommer ta låååång tid innan hon känner att hon kan lita på mig igen. Om ens någonsin. Hon sa flera gånger att hon inte trott det om mig och jag kände att om det hade varit ombytta roller hade jag sagt precis samma sak till henne. Jag sa om o om igen att jag var ledsen o bad om ursäkt men samtidigt vet jag ju att det hjälper inte, skadan är redan skedd.
Jag är så arg på mig själv men det värsta är ju att jag vet att jag pladdrar skit om folk alldeles för ofta och för lättvindigt (med folk som jag inte vet vad de själva tycker och som jag knappt känner). Jag lär mig inte av mina misstag vad det gäller skitsnacket. Jag förstår efteråt hur jävla dum jag varit men när jag väl är i situationen är det som att hjärnan kopplas bort och munnen går av sig själv. Snälla, jag behöver råd om hur jag ska göra för att sluta prata skit om folk. Jag vet att det aldrig leder till något bra men ändå känns det som jag inte kan låta bli/hålla tillbaka :(