• förvirrad031

Jag får inte säga kärringstopp för min flickvän

Hej

Jag har ett problem som kanske bleknar i jämförelse med andras problem men som ändå är ett Problem för mig.

Det är nämligen såhär att min flickvän blir arg så fort jag säger "kärringstopp". Jag har precis köpt en ny bil och i diskussionen mellan bensin och diesel menar jag ofta på att diesel är sämre - eftersom man (jag) så lätt får kärringstopp med dieselbilar.

Då blir hon passivt aggressiv och jag känner mig ganska dum.

Finns det några alternativ för ordet "kärringstopp" ? Hon menar att man kan säga motorstopp men jag tycker att det betyder någonting annat, typ att motorn brinner upp.

Jag är väldigt tacksam för alla förslag! Detta känns som en onödig sak att bråka om.

• Svar på tråden Jag får inte säga kärringstopp för min flickvän
  • Lily of the Hollow

*fnissar lite åt hur mycket en del ord betyder för vissa* 
    Kärringstopp är ju så traditionellt! Vad ska man säga förutom motorstopp då? Accelerationsstopp, startstopp, gasstopp, tvärstopp.. Alla förslag är godkända av mitt stavningsprogram iallafall  

• Anonym

säg gubbstopp då eftersom det är du som får dom =)

• Delgada

Säg bara att bilen liksom stannar när man ska åka iväg. 

• Lindreas

Skulle tro att problemet ligger hos din flickvän, jag är tjej och säger också att jag får kärringstopp om jag släpper kopplingen för snabbt, det är ju det som gör att man får motorstopp ju. Säg klantstopp då?

• Anonym

säg att du har gasproblem... (kom på den nu)

• Lily of the Hollow

Klantstopp var ju bra! Klantnit..

• Anonym (emmsi)

Har aldrig ens hört ordet kärringstopp innan jag läste det nu, för mig har det alltid hetat motorstopp. Har även för mig att det var det min trafikskolelärade kallade det + alla andra i min omgivning.

• Anonym (sketstopp)

Här hemma säger vi "sketstopp". Jag har aldrig hört något annat och gissar på att detta ord har med dialekt att göra. Kul är det iaf!

• Anonym (no problem)

jag har heller aldrig hört ordet kärringstopp och det måste väl gå himla bra att säga motorstopp, det är väl det det är?

• knisse

man stryper bilen...

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
Svar på tråden Jag får inte säga kärringstopp för min flickvän