• förvirrad031

    Jag får inte säga kärringstopp för min flickvän

    Hej

    Jag har ett problem som kanske bleknar i jämförelse med andras problem men som ändå är ett Problem för mig.

    Det är nämligen såhär att min flickvän blir arg så fort jag säger "kärringstopp". Jag har precis köpt en ny bil och i diskussionen mellan bensin och diesel menar jag ofta på att diesel är sämre - eftersom man (jag) så lätt får kärringstopp med dieselbilar.

    Då blir hon passivt aggressiv och jag känner mig ganska dum.

    Finns det några alternativ för ordet "kärringstopp" ? Hon menar att man kan säga motorstopp men jag tycker att det betyder någonting annat, typ att motorn brinner upp.

    Jag är väldigt tacksam för alla förslag! Detta känns som en onödig sak att bråka om.

  • Svar på tråden Jag får inte säga kärringstopp för min flickvän
  • ardath bey
    Anonym (Man) skrev 2013-12-30 08:40:53 följande:



    Kärringstopp heter det. Din kille måste ha blivit märkt av nån och är rädd.
    Vet en silicon-små-barns-morsa som alltid säger kärringstopp...om sig själv.

    Jaha.
    Tjyvstopp har jag alltid sagt (kommer från Småland)
  • Lindsey Egot the only one
    Themis skrev 2013-12-30 08:36:07 följande:

    Jag har inte haft ett enda stopp sen jag bytte till diesel trots byte mellan gympaskor, boots eller högklackat vilket brukar kunna förvirra dragläget- så hur kör du TS? Dags att öva lite kanske? Glad


    Be a voice, not an echo. /Unknown
    Tummen upp
  • Anonym (Man)
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-12-30 07:27:22 följande:
    DU får kärringstopp när du kör dieselbilar! Ja du är en kärring som inte kan köra bil fast du är man. Jag är kvinna och har bara kört dieselbil och har aldrig någonsin fått kärringstopp. Du verkar vara en dålig förare som inte kan hålla dragläget. Det är då man får kärringstopp.



    ...för att alla kärringar inte kan köra bil eller? Bort gjord ;)

    Stör mig inte på uttrycket men garvar åt ditt inlägg :)

    Dieslar brukar ha lite mer vridmoment än bensinare med lika/samma motorvolym om det är det du tänker på.

    Tex en dieselmotor med mindre HK kan uppfattas starkare och ibland piggare än en bensin fast den har 10-30 HK mer.

    Fast det sitter nog mest i att det görs i princip bara turbodieslar i moderna bilar. Som jmf medkonventionella bensinmotorer som ofta ej har turbo ( förrutom Saab).
  • Anonym (Amanda)
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-12-30 08:32:50 följande:
    Motorstopp är ju inte samma sak som kärringstopp enligt mig iaf. Kärringstopp är när man inte har koll på dragläget utan att man släpper kopplingen snabbare än vad man gasar och bilen dör.
    Motorstopp för mig är när det är något fel på motorn och den stoppar.
    Att inte kunna hålla dragläget som TS verkar ha problem med är ju något man kan öva upp.
    Precis... har du inte koll på dragläget så får du motorstopp ! Och det är väldigt lätt att träna upp.
  • Anonym (Man)
    ardath bey skrev 2013-12-30 08:47:32 följande:
    Jaha.

    Tjyvstopp har jag alltid sagt (kommer från Småland)



    Det är för att ni är så j--la snåla, och det är nån förlust på nåt sätt för er(förlora tid) och ni vill skylla på nån. Vore kul att veta just varför ni från Småland just kallar det tjuvstopp. Det kan inte bara vara slumpen ;)
  • ardath bey
    Anonym (Man) skrev 2013-12-30 08:55:29 följande:



    Det är för att ni är så j--la snåla, och det är nån förlust på nåt sätt för er(förlora tid) och ni vill skylla på nån. Vore kul att veta just varför ni från Småland just kallar det tjuvstopp. Det kan inte bara vara slumpen ;)

    Va? Ahahaha! Hihi! Hohoho! Inte för att jag förstår hur ditt inlägg håller samman men hur menar du att ovilja att gasa på hänger ihop med att man inte vill förlora tid?
  • Anonym (Man)
    ardath bey skrev 2013-12-30 09:14:09 följande:
    Va? Ahahaha! Hihi! Hohoho! Inte för att jag förstår hur ditt inlägg håller samman men hur menar du att ovilja att gasa på hänger ihop med att man inte vill förlora tid?

    Tjuv vs snål smålänning. ...anmärkte på det bara.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Amanda) skrev 2013-12-30 08:53:57 följande:
    Precis... har du inte koll på dragläget så får du motorstopp ! Och det är väldigt lätt att träna upp.
    Nä och det verkar (man) ha noll koll på eftersom han verkar vara så provocerad.
  • Ingela 885

    Jag kallar det för tjuvstopp. Frågade Maken och han säger att han aldrig hört talas om att det kallas kärringstopp. Han säger att det heter motorstopp och hälsar även att om man har problem med dragläget så är det enkelt att lösa genom att köpa sig en automatväxlad bil :P

Svar på tråden Jag får inte säga kärringstopp för min flickvän