• Anonym

Vilket TSH värde hade du vid diagnos?

Sjukdomen jag pratar om heter hypotyreos.
    Alla som fått diagnosen:
    Vad var erat TSH värde vid diagnos?

• Svar på tråden Vilket TSH värde hade du vid diagnos?
  • Scream2

2,2 och ett T4 (det är också mkt viktigt att veta) som låg mitt i referens....och en mkt mkt klok doktor!

• Anonym
    Scream2 skrev 2011-11-03 22:37:49 följande:
    2,2 och ett T4 (det är också mkt viktigt att veta) som låg mitt i referens....och en mkt mkt klok doktor!
    Jag har en bekant som hade 2.8 men normalt T4 fritt. Men klassiska symtom på hypotyreos. Enligt en del läkare så är den nya refferensmallen 2.5 i TSH. Men min vän får ingen hjälp. Är detta rätt=?
  • Anonym
    Scream2 skrev 2011-11-03 22:37:49 följande:
    Hur mår du med levaxinet=?
  • Neisti

4,0 men hade haft 8 och 5,6 på en annan VC utan att något gjordes! Så tyvärr fick jag byta, har iof inte hypotyreos utan hashimotos...men iaf

• Scream2
    Neisti skrev 2011-11-03 22:42:29 följande:
    4,0 men hade haft 8 och 5,6 på en annan VC utan att något gjordes! Så tyvärr fick jag byta, har iof inte hypotyreos utan hashimotos...men iaf

Fast det är ju hyptoyreos. Har man för låg ämnesomsättning, så kallas det hypotyreos. Sen är Hashimotos en variant av det.
  • Scream2
    Anonym skrev 2011-11-03 22:39:35 följande:
    Jag har en bekant som hade 2.8 men normalt T4 fritt. Men klassiska symtom på hypotyreos. Enligt en del läkare så är den nya refferensmallen 2.5 i TSH. Men min vän får ingen hjälp. Är detta rätt=?

Det nya referensvärdet är inte vedertaget, vissa läkare kan det, andra inte. Be henne fråga sin doktor vad problemet är. Varför kan hon inte få testa Levaxin, hon lär varken dö eller bli beroende om hon inte behöver det, snarare vilja bli av med det så fort som möjligt
  • Scream2
    Anonym skrev 2011-11-03 22:40:10 följande:
    Hur mår du med levaxinet=?

Det dröjde ett tag innan jag mådde bättre. Sen går det upp och ner, fick en rejäl uppgång när jag fick Liothyorin, nu är det mer neråt igen
  • Anonym
    Neisti skrev 2011-11-03 22:42:29 följande:
    Men du får levaxin? Eller hur behandlas den?
  • Anonym
    Scream2 skrev 2011-11-03 22:50:11 följande:
    Det dröjde ett tag innan jag mådde bättre. Sen går det upp och ner, fick en rejäl uppgång när jag fick Liothyorin, nu är det mer neråt igen
    Jag har ätit levaxin i flera år utan förbättring. Jag hade TSH 64 vid diagnos. Jag har okej värden nu. Tror jag hade på 0.9 sist. Men har annars legat kring 1.1 osv. Men jag har fått testa att ligga nere på 0.2 och på 1.5 utan förbättring. Jag har inte fått testa LIO eller naturligt levaxin. :(

Hur länge har du vart sjuk, hur länge fick du må bra av lio? Äter du lio fortfarande?
  • Anonym
    Scream2 skrev 2011-11-03 22:49:29 följande:
    Det nya referensvärdet är inte vedertaget, vissa läkare kan det, andra inte. Be henne fråga sin doktor vad problemet är. Varför kan hon inte få testa Levaxin, hon lär varken dö eller bli beroende om hon inte behöver det, snarare vilja bli av med det så fort som möjligt
    Hennes doktor vägrade. Jag hade gett henne tidningsartiklar skriva av doktorer som hävdar att man mår bättre av medicin även vid lägre TSH än 3.5. Men min vän ska testa en ny läkare. Lixom, att testa levaxin i 12 mån (låg dos) skadar inte.!
Svar på tråden Vilket TSH värde hade du vid diagnos?