• Anonym (orolig mamma)

3 åring som inte vill åka till sin pappa

Hejsan!
    Jag är så orolig för min 3 åring, jag och min föredetta sambo separerade för några månader sen. Vi kom fram till att vi skulle ha varannan vecka..
    Men dottern mådde jätte dåligt av de, å ville absolut inte åka till sin pappa.
    Hon säger att han är dum mot henne, hon får inte göra såna små saker som att smaska, stoppa fingret i mun.. osv
    Nu håller han på å bråkar om att han ska ta henne snart. Men hon vill inte! Till saken hör att han inte brytt sig om henne, eller hans nyfödda dotter på snart 1 månad. (Han har inte ens träffat nya bebisen).
    Kan man verkligen tvinga dottern å åka dit en helg?? Vore de inte bättre å ta de ett steg i taget, så att hon faktiskt tycker de är roligt att åka till pappa, och att hon känner förtroende igen??

• Svar på tråden 3 åring som inte vill åka till sin pappa
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tycker att du har helt rätt i att det vore bra att ta ett steg i taget med 3-åringen. Ni har separerat väldigt nyligen och din dotter har i samma veva fått ett nytt syskon. Det här är stora steg i dotterns utveckling och sannolikt jobbigt för dig att hantera ensam.
    Om du har hyfsat god kontakt med din exsambo kanske du kan föreslå att han kommer till dig och är med 3-åringen till att börja med och också träffar babyn. I takt med att treåringen vänjer sig vid sin pappa igen kan de ge sig ut på längre och längre utflykter tillsammans. På det sättet kommer hon att se att det har fördelar att vara med pappa också.
    Att däremot tvinga henne att vara borta från dig och den nya babyn varannan vecka för att det passar de vuxnas situation kommer bara att leda till problem framöver. Om ni i stället följer hennes takt kommer det att bi bra för er alla.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden 3 åring som inte vill åka till sin pappa