• Shagwell

Vem har provat sterila kvaddlar?

Ville bara veta vem som provat det och hur ni tyckt att det fungerade?
    Verkar ju smart att trigga igång kroppens egna smärtlindring men samtidigt verkar det liiite läskigt att spruta in det sterila vattnet, verkar som om det gör djÄÄÄÄÄvligt ONT! Stämmer det?

Kram

• Svar på tråden Vem har provat sterila kvaddlar?
  • minnaarto2

Jag har provat och aldrig mer.....det var det värsta jag har varit med om....inte ens själva förlossningen gjorde så ont....

• Petra i Kattland

En gång och aldrig mer...

• lovisag

jag hade mest värkar i ryggen och provad dem, de gjorde svin ont att få dem men helt klart värt det,det gjorde bara ont när de sprutade in vattnet.

• Anna kaffekanna

Jag är oxå nyfiken på detta med sterila kvaddlar. Tycker d låter bra med nåt som är helt naturligt o utan biverkningar för barnet o som kan fyllas på, men som sagt den helt för j*vliga smärtan känns rätt skrämmande. När vi var på förlossningen på rundvandring berättade en bm att här hos oss har dom börjat blanda me en liten mängd lokalbedövning i vattnet så d ska göra aningens mindre ont men min kompis som jobbar på förlossningen säger att hon sett föderskor som verkligen sparkat (!) bort bm efter den första dosen o vägrat ta den andra....verkar läskigt.

• Shagwell

Huha! Jag kanske lägger ner tanken på de där sterila kvaddlarna iaf
    Jag liksom du Anna Kaffekanna tänkte att det verkade vettigt för det påverkar inte barnet och inte modern heller på nå´t negativt sätt...
    I programmet "9 månader" som visades på TV4 vart det två föderskor som valde sterila kvaddlar. En av dem verkade inte alls särskilt berörd (de ska spruta in när värken kommer) och den andra kvinnan fick fyra stycken i ryggen och hon blev helt galen...
    Jag känner ingen som har provat det, de flesta verkar mer rädda för dem än för förlossningssmärtan i övrigt. Jga har skrivit i min journal/förlossningsbrev att jag kan tänka mig att prova dessa men jag funderar allvarligt på att stryka över det *ler*

• Muminmamman

Jag tog kvaddlar under min första förlossning. Visst kändes de, men inte på långa vägar jämförbart med värkarna *aaaajjjj* Däremot tyckte jag inte att de hjälpte något alls faktiskt. Lustgasen var mycket mer effektiv (för att inte tala om EDA:n)

• Monstermamman

Jag har prövat och aldrig mer! Det tog svinont att sätta (vanligtvis är dom två som sätter samtidigt men det fanns bara en ledig när jag skulle ha dom så hon fick ensam sätta alla fyra i ryggen) och så hjälpte dom bara i 30 minuter.
    Nope, dom kommer jag aldrig mer att ta. Har hört att dom börjar försvinna mer och mer just för att dom gör så ont att sätta, att det är dumt att pina mammorna mer än vad som behövs?

• JennyW

Jag säger oxå ALDRIG MER!!!!!!!!!! Det gjodrde jätteont! De hann ta en spruta sen skrek jag "ingen mer" Det hjälpte dessutom ingenting!

• Anna kaffekanna

Hmm...låter lite väl jobbigt, men samtidigt har jag oxå hört om mammor som tio minuter senare varit helt euforiska för att dom hjälpt så bra, hur sska man kunna veta d på förhand då om dom funkar för en? Ni som tagit dom, exakt HUR ont gör d? Kan ni jämföra med nåt? Getingstick? Jag har blivit sydd i handen utan bedövning en gång, d gjorde vansinnigt ont några minuter men sen va d över, tror ni d är värre än d?

Svar på tråden Vem har provat sterila kvaddlar?