• Anonym (Matte)

Måste ta bort katten, vill inte...

Anonym p.g.a ämnet. Klara inte av om någon skulle skälla på mig. Jag har stått ut i fem år med detta, men nu när vi har en bebis som kryper så funkar det bara inte längre.

Snälla hjälp mig. Jag har en katt som jag måste ta bort. Hon kräks överallt flera gånger dagligen (ärftligt, enligt veterinären inget fel på henne och fadern gjorde så). Hon äter tills maten kommer upp igen.
    Så kissar hon och bajsar i sängarna, ibland ett par gånger om dagen. Detta har hon gjort i perioder sedan jag fick hem henne som kattunge. Nu har hon börjat kissa igen...
    Till på köpet är hon lynnig och slår i ögonen. Ibland med klor.
    Som ni förstår kan hon ju bara inte omplaceras, och jag skulle ju inte kunna stå och ljuga och säga att hon är så bra då skulle jag ju få tillbaka henne direkt...

Nu när vi har barn, så funkar det bara inte längre. Vi kan inte ha en bebis som äter och kladdar kattspyor, och jag kan inte hålla på och springa runt och vara nervös för att hon ska göra i sängen.

Men så är hon sååå söt och gosig. Jag klarar inte av detta. Jag vet att jag måste. Men jag blir så lessen och mår så dåligt över detta. Är deprimerad redan, så detta känns litet som grädde på moset... Vill vänta tills jag mår bättre, men då kommer jag ju må sämre då istället. Usch jag klarar inte detta.

Vet inte vad jag vill ha för råd, måste bara få ut detta. Jag känner att hon ska få en chans till, men så har det ju varit i fem år... Att gå och vara nervös över detta, det mår man ju skit av. Jag älskar mina katter och nu sätter jag bebis framför dem och det ger mig så dåligt samvete.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-03 11:48:51:
    Jag kommer att avvakta hon får som vanligt några chanser till, för att jag älskar henne.

• Svar på tråden Måste ta bort katten, vill inte...
  • Anonym (a.d)

Tänk som så att din bebis kan få dödliga sjukdomar om katterna/katten är kvar. Är det värt det? Nej, absolut inte.

Människor går före djur i alla lägen.

• silverstar

detta hände en av mina två katter med... avlivade henne för tre veckor sedan nu och det gör ONT, men jag har inte barn eller nåt sånt men hon mådde dåligt av att ha det så... veterinären tyckte det skulle bli mer påfrestande för henne att gå igenom en massa undersökningar än att få somna in... han misstänkte även att det var något som satt i hjärnan (tumör, hjärnskada eller liknande) och att det inte skulle gå att behandla... Jag lider med dig!!! *kramar*

• blip

eeh, att barnen skulle dö av sjukdomar från katten är nästintill obefintligt
    till att börja med..

dom ev. sjukdomar som katter har smittar vanligtvis inte till människor.

men problemet här låg ju mer i sanitära skäl, och där kan jag verkligen
    förstå dig!

är själv uppväxt med katter och dom är helt underbara...

om du verkligen vill ge din katt en ärlig chans så tycker jag du ska allergitesta den...
    min katt var laktointolerant och det var därför hon bajsade och kräktes inomhus...

en del katter mår mycket bättre på bara torrfoder och vatten.

sen så går det faktiskt adoptera bort katter genom katthem.

är det här en innekatt? jag letar efter en katt och behöver itne ha nån kattunge nämligen...

stor kram!

• Anonym

Tycker att du gör rätt. Ni har ju verkligen försökt! "Droppen" är ju när kissen dessutom verkar lynnig, som du säger.

Att du sätter bebisen först är ju inget konstigt. Så blir det ju! Konstigt vore annat..

Det är alltid värst och nervöst innan man tagit beslutet. sedan det är gjort och ni avlivat kissen så känns det nog bättre, med lite distans till det hela (om du förstår hur jag menar).

Men inte är det roligt, jag förstår verkligen din vånda!

• Anonym (Matte)

Hon får bara torrfoder och vatten...
    Vem vill ta hand om en lynnig katt som bajsar i sängen och kräks?
    Det går ju inte att adoptera bort... Då får jag ju tillbaka henne
    *ledsen och gråter*

• Honey1982

omplacera katten till någon som har mer tid för henne? det är väl bättre än avlivning???

• Anonym (Matte)

Jag är hemma jämt och har varit i fyra år...

• Anonym (Lessen)

Vi har två katter som jag älskar sååå mycket, men min man blir bara mer och mer allergisk!! Han har massa allergimediciner och var på kontroll för ca två veckor sen, läkaren sa att mycket beror på katterna!

Jag kan inte tänka mig att ta livet av dom..det finns inget katthem i närheten och ingen vill ha dom, jag har frågat runt bland vänner och bekanta, men INGEN vill ha dom! Båda två är såå speciella, verkligen mysiga katter som vill gosa dygnet runt!

Jag vill inte att dom ska dööööööö

• Honey1982

jag menar till ett barnlöst hem. kan det inte vara så att hon konkurrerar om uppmärksamheten?
    känner du till www.katter.nu och deras diskussionsforum? där kan du säkert få hjälp, om du vill.

• Nutz

Men Blip frågade dej juh om din kisse! *förmedlar*

Självklart finns det människor som skulle ta sej an henne trots
    hennes beteende!Någon familj som bor på landet som kan ha henne ute
    mer!

Svar på tråden Måste ta bort katten, vill inte...