• Ellma

Hur och när kom er "modersinstinkt"?

Kom er modersinstinkt smygande eller "hoppade" den på er akut?

Och när kom den?
    Var det när bebisen fortfarande var i magen (första sparken? vid UL? osv), när bebisen kom ut eller har modersinstinkten mer vuxit fram med tiden?

• Svar på tråden Hur och när kom er "modersinstinkt"?
  • Jumbopolly

Den fanns nog där från början men den har vuxit sig starkare ju längre tiden går.. Ju närmare sitt barn man kommer och ju mer man är med och ser det växa ju större moderskänslor känner man.. iaf känner jag det så

• Ellma

Fri definition :)

Jag tror nog inte alla upplever det/den/fenomenet alls på samma sätt, så jag kan inte riktigt säga... precis vilken känsla... utan mer den man själv tolkade som modersinstinkten... förlåt om det blev flummigt :)

• lövet2

Med första barnet - exakt den sekund då jag fick upp babyn på magen vid förlossningen.

• Jumbopolly

Det tog ett bra tag innan jag verkligen fattade att jag var mamma. Jag har under hela mitt liv varit barnvakt levt med småbarn och när jag träffade min man hade han också barn (fast i 5årsåldern då). Men eftersom jag ALLTID levt med andras barn så tog det LÅNG tid innan det riktigt kändes som MITT barn. Tog flera månader innan jag VERKLIGEN kände mig som MAMMA. Jag sa att jag var mamma men kände inte riktigt så förrän senare. Kändes hela tiden som om någon skulle hämta min son för att jag inte skulle vara barnvakt längre..
    Men nu är han min lilla gulleplutt... Mammas egen lilla skruttunge på lite drygt ett år =) 

Svar på tråden Hur och när kom er "modersinstinkt"?