• Axl

Att skiljas efter 12 år tillsammans

Hur i all världen ska man på bästa sätt berätta för sina barn att mamma och pappa ska skiljas?

Finns det nått "bra" sätt?

Barn vill ju alltid att deras föräldrar ska bo tillsammans.

Oavsett så kommer vi alltid sätta våra barns behov först.

Vi har berättat att vi älskar dom och att separationen inte beror dom utan att det är mammas och pappas "fel".

Men hur lätt är det att få 5 älskade barn på 2, 4, 6, 8 och 10 år att förstå det?

Som skrivande pappa, så finns det inget som har gjort/gör mej så otroligt ledsen som just detta.......

Det är många tårar som fälls och som torkas just nu
    Stolt 5 Barns Far
  • Svar på tråden Att skiljas efter 12 år tillsammans
  • xLeithx

Jag kan tyvärr inte ge dig svar, mer än att jag lider med er och skickar en stor kram!!

• linjes

Nä det finns inget bra sätt,jag o fd make skilde oss efter 17 år tillsamans..Vi satt oss lugnt ner och pratade med barnen om hu vi skulle göra och vart vi skulle bo mm mm

Både vi och barnen grät och det va nog fan det värsta jag har gjort

• Axl
    linjes skrev 2011-11-05 06:20:06 följande:
    Nä det finns inget bra sätt,jag o fd make skilde oss efter 17 år tillsamans..Vi satt oss lugnt ner och pratade med barnen om hu vi skulle göra och vart vi skulle bo mm mm

Både vi och barnen grät och det va nog fan det värsta jag har gjort
    Usch ja, när frugan sa det som jag visste skulle sägas, då brast det för mej, även om jag visste att dagen skulle komma, så var jag inte beredd och såklart undrade ungarna vad som stod på och det svåra var att berätta varför jag var så ledsen.....nått sånt önskar jag att ingen ska behöva vara med om...
    Stolt 5 Barns Far
  • Susanne57

Hej! Vill bara säga att du/ni gör så rätt som har berättat för barnen. Sen är  det en process som börjar för er alla. Det extremt jobbiga med en sån sitution är att man är så smärtsamt ledsen samtidigt som man måste finnas för sina barn. Jag håller med ovan inlägg, det finns inte så mycket att säga, mer än att jag lider med dig. Jag anser att en massa "kloka råd" i en sådan här period är  bortkastat. Det finns inte mer att göra än lyssna, jag kan aldrig säga att jag vet, för jag har gått genom samma situation. Varje sorg i sig är unik. Det som du känner kan aldrig jämföras med någon annans sorg. När min man lämnade mig läste jag "livstrategier" av Dr Phil, den gav mig  lite extra. Sen gick jag på "sorgbearbetning" som hjälpte mig en hel del. Vill du veta mer om det så kan du höra av dig till mig. Att prata om sorgen relativt öppet kan hjälpa, men för mig handlade det om att jag valde vilka jag pratade med. Alla är inte rätt att prata med. Vet inte hur jag ska sluta det här inlägget ens, det finns inget bra slut just nu. Jo, prata, skriv, gråt. Kram

• Axl
    Susanne57 skrev 2011-11-05 10:17:36 följande:
    Hej! Vill bara säga att du/ni gör så rätt som har berättat för barnen. Sen är  det en process som börjar för er alla. Det extremt jobbiga med en sån sitution är att man är så smärtsamt ledsen samtidigt som man måste finnas för sina barn. Jag håller med ovan inlägg, det finns inte så mycket att säga, mer än att jag lider med dig. Jag anser att en massa "kloka råd" i en sådan här period är  bortkastat. Det finns inte mer att göra än lyssna, jag kan aldrig säga att jag vet, för jag har gått genom samma situation. Varje sorg i sig är unik. Det som du känner kan aldrig jämföras med någon annans sorg. När min man lämnade mig läste jag "livstrategier" av Dr Phil, den gav mig  lite extra. Sen gick jag på "sorgbearbetning" som hjälpte mig en hel del. Vill du veta mer om det så kan du höra av dig till mig. Att prata om sorgen relativt öppet kan hjälpa, men för mig handlade det om att jag valde vilka jag pratade med. Alla är inte rätt att prata med. Vet inte hur jag ska sluta det här inlägget ens, det finns inget bra slut just nu. Jo, prata, skriv, gråt. Kram
    Ja tack, jag vill gärna veta mer.........=) Tack snälla du för ditt fina inlägga
    Stolt 5 Barns Far
  • nannis85

Sitter i denna situation själv har tre barn på 7,4 och 2 och har precis skilt mig (16 januari är datumet för skilsmässan på riktigt) vi har flyttat i sär och redan har inte vart lät för barnen jobbigt när allt är nytt men de blir lättare och lättare för varje dag som går! Äldsta har tagit på sig "skulden" för allt och han har mått psykiskt dåligt men vi har kontakt med en grupp som heter skilda värdar som är en grupp för barn i alla åldrar med skilda föräldrar har funkat jätte bra fast jag och pappan inte har kunnat komma överens alls! Men rekommenderar att prata mycket och försök att ägna tid till varje barn och hoppas att ni kan komma överens för de hör nog saken väldigt mycket änklare !! All lycka och hoppas att allt blir bra!

• Prisssan

Usch.. finns inget bra sätt. Finns mindre dåliga? Jag hår precis gått igenom det fast jag skilde mig efter 11 år och mannen ville det inte så jag har varit boven och han har inte alltid framställt mig så snyggt inför dottern.
    Men vet du vad? Dottern älskar mig ändå! Jag bemöter henne och svarar ärligt på hennes frågor och det verkar verkligen fixa sig. Klart hon har varit ledsen men nu efter vi har separerat och hon bor varannan vecka hos oss verkar hon må mkt bättre än vad hon gjorde när vi bodde ihop.

Men det är klart ett minfält fortfarande men dottern verkar ta det rätt bra! Över förväntan. Min dotter är tio.

Njut en liten smula...
  • Axl

Nu sitter jag i en jobbig situation igen. ska till helgen ha alla mina barn i den lägenhet som vi delat tillsammans barnens mamma och jag när vi var en familj. Det värsta är att sitta där med alla minnena och det mår jag jätte dåligt av, medans hon åker bort till någon annan under tiden.

Stolt 5 Barns Far
  • Bullerjan

Det är något år sedan jag separerade med 4 barn inblandade. Många gånger tror jag att föräldrarna med automatik känner att barnen mår ännu sämre än föräldrarna men så behöver det inte vara, långt ifrån.

Problemet jag ser är nog att barnen vill ha en väldigt bra förklaring någon gång i livet varför mamma och pappa inte kunde fixa sitt förhållande. I sådana lägen gäller det och veta vad man säger och inte dra till med några halvlögner. Separationer går gärna i arv så jag hoppas att du själv vet orsakerna. I de flesta fall är det kvinnan som vill separera och jag vill nog påstå att helt 100 över orsakerna är inte jag än!

Svar på tråden Att skiljas efter 12 år tillsammans