• lallare77

Hur länge har man förhöjda levervärden efter alkohol?

Hej,
    För ett par månader sedan var jag en idiot och körde rattfull.
    Och nu ska jag ta leverprover några månader framöver för att kolla om man är nykter för att få tillbaka körkortet.

Men jag vet minst 3 tillfällen under denna period som mina ovetande vänner och bekanta kommer tycka det är konstigt om jag inte dricker och börja ställa jobbiga frågor. Bland annat nyårsafton.

Så har tre frågor:

Hur länge har man förhöjda levervärden om man dricker 2-3 folköl och en starköl? Om man skulle ha något förhöjda levervärden efter ovan dricka när provet görs, skulle det spela någon roll ur juridisk synpunkt? Är det verkligen ett krav att vara helt alkoholfri? Transportstyrelsen är enormt luddiga på vad "nyktert levnadssätt" innebär.

Det är alltså frågorna jag vill ha svar på. Jag vill inte ha moralistiska kommentarer, jag vet att jag var en idiot, och jag vet att det naturligtvis är bäst att inte röra en droppe alkohol.
    Men har som sagt ett socialt liv att tänka på där jag inte vill att mitt brott ska komma till kännedom, men förslag på hur detta ska ske avbeds vänligt men bestämt - om jag får svar på frågorna jag ställt kan jag själv avgöra hur jag lättast går till väga.
  • Svar på tråden Hur länge har man förhöjda levervärden efter alkohol?
  • Emerun

Enligt Vårdguiden så får man inte förhöjda levervärden av 4-5st starköl vare sig man dricker dom alla samtidigt eller utspritt över en vecka, person som frågade om 4-5st starköl  ger utslag på levervärden ? kan  inte länka tyvärr.

Det andra vet jag inte.

• sanning och konsekvens

Nej, du behöver inte vara nykter. Bör ha i åtanke att dropptester kan förekomma, dvs test på kort varsel.
    Beroendes på vilket omfattning på ditt rattfylleri har skett så är testlämningen olika.
    Oavsätt vilken grad av rattfyllan så, lämnar du ett positivt test, kan din prövotid förlängas, eller så avslår läkaren att ge dig läkarintyg som du behöver för ansökan av återkallande av körkort, kostnad 1670 kr per ansökan.
    Läkaren är med andra ord den som avgör om du kan hantera alkohol på ett ansvarsfullt sätt.   

• LaFontaine
    Emerun skrev 2011-11-05 15:58:46 följande:

Enligt Vårdguiden så får man inte förhöjda levervärden av 4-5st starköl vare sig man dricker dom alla samtidigt eller utspritt över en vecka, person som frågade om 4-5st starköl  ger utslag på levervärden ? kan  inte länka tyvärr.

Det andra vet jag inte.

Det ger förhöjda värden men inte för höga sådana. Jag tog prover dagen efter tre glas vin av mindre sort och värdet var högre än tidigare värden men fortfarande inte över normalgränsen. 

Jag står förvisso på mediciner som i sig kan påverka levern vilket kanske påverkar resultatet.
Svar på tråden Hur länge har man förhöjda levervärden efter alkohol?