• Snöfrun

Plugga utan studiemedel

Jag behöver ett litet ekonomiskt tips!

Jag och min man har två barn och vi bor i en villa och har det väldigt bra ekonomiskt. Både jag och mannen har akademisk utbildning och bra löner utifrån vår utbildning och vår arbetslivserfarenhet. Jag har en lite "högre" tjänst än min man och tjänar också mer än honom även om vi ligger ganska lika i lön. 

Jag trivs dock inte alls med mitt jobb eller det jag gör (jobbar som projektledare inom IT) utan jag drömmer om att jobba med något inom hälsa och friskvård, t.ex. sjukgymnast. Jag funderar nu fram och tillbaka om vi har råd att jag börjar plugga. Utbildningen är 3 år lång och eftersom jag har läst en hel del på universitetet har jag bara en termin studiemedel kvar, det betyder alltså att jag har 2.5 år utan studiemedel. Vår livssituation gör att vi inte klarar oss på bara min mans lön utan jag måste ha någon liten inkomst för att det ska gå runt. Vi är inte beredda att flytta från vårt hus, då jobbar jag hellre kvar där jag är idag. 

Nu vill jag få in era tips på hur jag kan få in lite pengar när jag pluggar. Jag kan självklart ta något slags extrajobb men jag vill helst inte vara borta alltför mycket för familjen för mina barn är små och jag vill träffa dem mycket. 

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Plugga utan studiemedel
  • klogu

- Sök stipendier. Finns alla möljiga och omöjliga stipendier att få
    - Var försöksperson i något experiment. Man kan få allt från några hundralappar till tiotusentals kronor.
    - Svara på enkäter från typ Sifo och Bioklubben. Då får man all möjlig ersättning. Allt från biobiljetter och presentkort till trisslotter och rena kontanter.     

Börja spara redan nu när ni sitter med två löner. Gör en budget à la "Lyxfällan" och se över alla omkostnader.

• viplanerar09

Vet inte om jag kan hjälpa dig. Men har ni/du har inte kvar några dagar kvar på föräldrapenning? Du kan inte välja att ta bara ut halva en termin och halva nästa? eller blir det för lite? Du/ni kan även försöka spara så mycket innan du börjar studera. Ex kanske du/ni sparar pengar så att det räcker för varje månad. Att ni sparar så mycket ni vet behöver varje månad i 2,5år :)

Kanske ni även har saker som ni inte längre behöver och kan sälja. :) Du/ni kan inte ta lån på banken. För det blir ju nästan samma som studiemedel om man tar lån där.

Bara några tips! Kanske inte är några direkt lösningar så du kan böörja studera nu.

• Snöfrun

Tack vilka bra tips!

Viplanerar09 - jo jag har föräldradagar kvar men jag kan väl inte ta ut föräldrapenning och samtidigt ha barnen på förskolan? För utbildningen jag är sugen på är på heltid och det är mycket obligatorisk tid i skolbänken så det bygger på att barnen går på förskolan.

Ta ett extra lån på huset är en idé som tål att tänkas på. Det hade jag inte tänkt på, tack!

• viplanerar09
    Snöfrun skrev 2011-11-05 21:51:16 följande:
    Tack vilka bra tips!

Viplanerar09 - jo jag har föräldradagar kvar men jag kan väl inte ta ut föräldrapenning och samtidigt ha barnen på förskolan? För utbildningen jag är sugen på är på heltid och det är mycket obligatorisk tid i skolbänken så det bygger på att barnen går på förskolan.

Ta ett extra lån på huset är en idé som tål att tänkas på. Det hade jag inte tänkt på, tack!
    Nä du kan inte ta ut FK medan du har barnen på förskolan. Men ex om du är ledig någon dag från skolan skulle du kunna ta ut Fk för att få bättre ekonomi :)

Hoppas att det löser sig och att du kan läsa till de du vill :)
  • Millan83

Ta ut csn på en lite mindre procent. Om du tar ut fullt och sedan slutar ta så måste du börja betala tillbaka medan du fortfarande pluggar. Ta då hellre tex 50% under längre tid! Eller ja, ett år blir det väl för dig då. Kanske 25% på två år? 

I'm a singer, not a player!
  • ViVäntarLois

Extra lån på huset kan ju vara en idé. Att ta ut CSN på mindre procent är också smart.

Även att börja leva snålt redan nu och spara överskotet till studietiden. Kan vara bra att börja fundera på olika besparingar man kan göra i vardagen och "prova på". Skönt att veta vad man ger sig in på innan man börjar plugga så att man inte sen känner att det inte är värt det. 

Man brukar kunna tjänstledigt från sitt arbete när man studerar, väldigt skönt så att man inte står arbetslös om studierna avbryts.

Jag har studerat utan studiemedel och förundras över hur man ibland går runt på väldigt lite pengar :p  Ett extrajobb kan ju vara skönt att ha, bara några timmar. Heltidsstudier brukar sällan innebära heltid i timmar så förhoppningsvis kan man klämma in lite arbete utan långa dagar på förskolan. Jag pluggar just nu och har inte behov av barnomsorg, men självklart kan det variera mellan utbildningar. Kanske kan du be din utbildningsanordnare om att få läsa vissa delar på distans?

Ibland, men väldigt sällan, beviljar CSN extra veckor.  

• ssf
    Millan83 skrev 2011-11-05 21:59:59 följande:
    Ta ut csn på en lite mindre procent. Om du tar ut fullt och sedan slutar ta så måste du börja betala tillbaka medan du fortfarande pluggar. Ta då hellre tex 50% under längre tid! Eller ja, ett år blir det väl för dig då. Kanske 25% på två år? 
    Får man verkligen det? Om man t.ex. tar endast bidraget en termin och endast lån nästa termin, så har man förbrukat två terminer. Eller menar ni att man ska ta ut fullt 10 veckor och inget alls följande 10 veckor?
  • snedtak
    ssf skrev 2011-11-11 14:01:43 följande:
    Får man verkligen det? Om man t.ex. tar endast bidraget en termin och endast lån nästa termin, så har man förbrukat två terminer. Eller menar ni att man ska ta ut fullt 10 veckor och inget alls följande 10 veckor?
    Man kan ta ut bidrag+lån på 50%, då får man hälften av bidragssumman och hälften lånesumman och gör bara av med halva antalet veckor. Man kan mig veterligen inte ta endast lån.

Det är nog att rekommendera. studerar man helt utan studiemedel behöver man fotsätta tillbaks på sina studielån under tiden, har inte (för det mesta) rätt till sjukskrivning med ersättning, etc.
  • Capt Janeway

Kan du läsa utbildningen på distans och samtidigt jobba?

Ex jobba heltid, studera på deltid alt. studera deltid och jobba deltid ... 

• MatsAtari
    snedtak skrev 2011-11-11 15:43:28 följande:
    Man kan ta ut bidrag+lån på 50%, då får man hälften av bidragssumman och hälften lånesumman och gör bara av med halva antalet veckor. Man kan mig veterligen inte ta endast lån.

Det är nog att rekommendera. studerar man helt utan studiemedel behöver man fotsätta tillbaks på sina studielån under tiden, har inte (för det mesta) rätt till sjukskrivning med ersättning, etc.
    Tycker det verkar ganska värdelöst att ta ut lägre lån om man då samtidigt får lägre studiebidrag.
  • snedtak
    MatsAtari skrev 2011-11-14 13:48:18 följande:
    Tycker det verkar ganska värdelöst att ta ut lägre lån om man då samtidigt får lägre studiebidrag.
    Man kan ju ta bidrag på heltid och lån på halvtid också om man vill. Men då tickar antalet veckor iväg på heltid. Om man tar bidrag + lån för halvtidsstudier räcker veckorna dubbelt så länge och man får samma belopp i slutändan. I de fall där studenten har ett begränsat antal veckor kvar kan det ju vara en lösning.
Svar på tråden Plugga utan studiemedel