• Anonym (undrande)

Akuthem?

Jag funderar på att bli kontaktfamilj, men det känns som ett väldigt stort åtagande att börja med det. Ska det bli aktuellt med att vara kontaktfamilj vill jag helst veta att det är långsiktigt, och jag vet inte om jag kan lova det innan jag har mer insikt i vad det innebär. 

Finns det någon variant av "akutboende" som man kan vara, och då ställa upp  mer på case by case basis? Tex när det är akut och barnet måste bo någonannanstans i några dagar innan en ordentlig lösning är klar? Jag tänker mig att man kanske stå på en telefonlista, och när något händer akut så ringer soc runt efter den tills de hittar en placering. Eller fungerar det inte alls så? 

(Jag lägger tråden i känsliga rummet. Om det finns något sådant tänkte jag berätta lite om mig själv för att veta om det skulle vara möjligt för mig)

• Svar på tråden Akuthem?
  • Anonym (undrande)

Ah, jourhem hette det!

Någon här som har erfarenhet av jourhem och hur de fungerar?

• Vissla

Lättast är väl att du ringer socialtjänsten i din komun och frågar hur det fungerar.
    För att bli jourhem görs en utredning på dig för att se om du är lämplig..

• Anonym (undrande)
    Vissla skrev 2011-11-06 01:26:33 följande:
    Lättast är väl att du ringer socialtjänsten i din komun och frågar hur det fungerar.
    För att bli jourhem görs en utredning på dig för att se om du är lämplig..
    Det ska jag göra, men sitter och funderar lite nu :)

Har du erfarenhet av vad det innebär att vara jourhem, och vad som krävs för att bli det?

• Anna i Torp

Hej känns som om du behöver lite mer info. Vill tipsa om facos hemsida det är vår riksorganisation. Googla faco så hittar du den. Där finns mycket info om hur det fungerar och där finns även ett forum som är mer aktivt än detta där du kan ställa frågor. 

Annars skulle jag råda dig till att börja med att vara kontaktfamilj. Jourhem är inget man börjar med utan erfarenhet. Det kommer väldigt trasiga barn som behöver mycket. Tror att det max är meningen att dom ska stanna i fyra månader men det är inte ovanligt att det blir betydligt längre än så. Kontrakterade jourhem har inte heller någon möjlighet att välja uppdrag utan får ta emot den som kommer oavsett vad. Så kontaktfamilj eller vanligt familjehem är nog helt klart att föredra att börja med. Men först måste du kontakta en kommun eller organisation som tycker du verkar intressant och som vill göra en utredning på dig. Det finns olika sorters utredningar som tar olika lång tid. För vår del tog utredningen ca 10 mån innan vi var godtjända. Men som sagt kolla Faco där finns mycket matnyttigt. Lycka till!

• Mångmamman

Hej, jag arbetar som jourhem. Som föregående inlägg poängterar så är det oftast mycket trasiga barn som kommer. Om de stannar några dagar eller månader ( Max 4) det vet man inte. Så, något jourhem som du tänker på finns inte vad jag vet. Arbetar du med annat så du bara kan ta en placering på några dagar? Eller är du intresserad av att göra detta på heltid? I så fall, till din Komun och se om behovet finns och välkommen in i en spännande värld :)

Svar på tråden Akuthem?