• jujja01

Funktionell dyspepsi

Hej!
    Jag är 23 år gammal och har de senaste 2 åren lidit av något som läkarna har diagnostiserat som postinfektiös funktionell dyspepsi. Direktöversatt betyder det ungefär att magen inte fungerar efter en virusinfektion och är egentligen en väldigt öppen diagnos.

För mig innebär det att jag under de senaste åren varit konstant illamående, haft oerhörda svårigheter att äta vilket resulterat i att jag gått ner väldigt mycket i vikt. Jag har även kräkts vid ett par tillfällen. Det har även påverkat mig oerhört mycket psykiskt då jag har blivit rädd för att gå ut. Att klara vardagslivet är mycket svårt och jag hade inte klarat av allt om det inte varit för min pojkvän som förutom att se till att det handlas, även är mer eller mindre den enda jag umgås med.

Läkarna vet inte riktigt vad de ska göra med mig, de kan inte bota mig utan kroppen måste själv läka ut problemen. Det enda det kan göra är att försöka bota illamåendet med olika läkemedel. Det känns som jag testat det mesta som apoteket säljer och det har än så länge varit resultatlöst. Det enda som hjälper något är Stemetil som dämpar illamåendet något.

Jag vet egentligen inte vad jag vill med att skriva det här inlägget förutom att få kontakt med någon annan som lider eller har lidit av samma sak då jag känner att situationen är ganska hopplös. Jag känner mig ganska ensam i det här då jag inte träffat på någon som lider av samma sak, inte ens på internet.
    Läkarna säger att 70% av alla med samma diagnos blir friska inom 6 år. Det låter ju lovande men samtidigt vet jag inte hur jag ska klara av att eventuellt leva med sjukdomen så länge.

• Svar på tråden Funktionell dyspepsi
  • mrsplupp

Hej
    ville bara säga att jag är i liknande situation...
    Har haft dyspepsi (haft 2 magsår åxå) sedan 2001.
    Läkarna vet inte vad de ska göra med mig. har ätit allt från omparazol, ranitedin, pantaloc men kan inte påstå att det hjälper avsevärt, det kan lindra lite, men det bli aldrig bra helt.
    Jag har mina besvär i skov...värsta var det 2007 då satt det i flera månader, nästa var i jan-april.
    och nu har jag haft detta sedan augusti.
    det krampar i magen, jag mår illa och detta sitter i nästan varenda dag dygnet runt.
    I bland får jag sånna kramper i magen att jag nästan svimmar.
    Just nu är jag sjukskriven....läkarna vet inte eller VILL inte göra något känns det.
    Har gått egenom gastro i våras där de såg 2 självläkta magsår...

jag har inte Hpoy bakterier så oavsett om det är ett nytt magsår eller vad det är gör de inget åt det =(
    Jag läste åxå någonstanns att det tar 6-10 år att läka ut skiten..känns ju hoppfullt =(

Jag har prövat kinesologi som alternativ behandling(inga örter eller piller eller så)
    det är nog det som hjälpt mest...efter en behandling gick det en hel vecka där jag INTE hade ont i magen och mådde illa. Vilken underbar vecka det var!!

Vad säger läkarna till dig? äter du någon medecin?

Kram!!!

• jujja01

Hej!
    Vad skönt att möta nån annan med samma problem!

För mig går det inte i skov direkt utan det är dåligt av och till hela tiden. Jag har testat halva apoteket känns det som; egazil, omeprazol, nova nånting och en himla massa annat. Det enda som verkar hjälpa någorlunda är Stemetil. Jag inbillar mig det i alla fall.

Jag har inte haft några magsår och inte heller Hpylori. Läkarna säger väl ungefär samma sak som till dig: de kan inte göra något egentligen utan kroppen måste läka ut sig själv och det kan som sagt ta åratal..

Jag har också prövat att gå till en kinesiolog med akupunktur. Det hjälpte ett tag men blev snabbt  dåligt igen. Detta var innan jag hade fått en diagnos och hon menade på att hon kunde känna att det antingen var levern eller gallblåsan, helt fel med andra ord. Just nu funderar jag på att till att gå till en helare alternativt en hypnotisör, jag har hört att de kanske kan hjälpa. Jag ska också börja gå hos en KBT-are för att försöka få bukt med min kräkfobi och alla de andra hjärnspöken jag fått på grund av den här jävla sjukdomen.

Hur går det för dig med ätandet? Jag har blivit känslig för en hel radda saker sen jag blev sjuk bla laktos och banan, antagligen är jag känslig för all fruktos. Jag har även blivit tillsagd att inte äta fett, rött kött och mycket kryddor. Allt det här har gjort mig nästan rädd för att äta. Det enda jag äter är typ rostbröd. 

Kram!

• seafree

Hej
    Jag har nu haft en period på 6v med konstant illamående (så fort jag äter så mår jag jätte illa och rapar).
    Jag gjorde ett gastroskopi för ca 1v sen, de kunde inte hitta något utan sa att jag troligen har funktionell dyspepsi... vilket fick mig att gråta då jag insåg att jag kommer få leva med detta helvete!! Hon sa att det förmodligen kommer att komma i skov, och att jag då ska undvika det jag mår dåligt av. Jag kan absolut inte dricka kaffe, äta godis eller kryddig mat. HAr inte vågat lukta på glögg eller pannkakor ännu, kommer nog inte göra det denna julen överhuvudtaget!
    Jag fick tipset att aldrig bli hungrig/mätt utan alltid vara lagom, äta lite och ofta!
    Är bara så j-la tufft att må illa så fort man råkar äta något! 

• jujja01

Hej!
    Jag förstår att det känns jättejobbigt. För mig tog det nästan ett år innan de kunde ge en diagnos, så var glad över att du fått hjälp så tidigt! Det finns medicin som förhoppningsvis hjälper dig.
    För mig har det inte gått i skov, däremot verkar det sakta bli lite bättre. Jag har svårt att märka det själv men om jag tänker tillbaka till bara i somras så kunde jag inte äta annat än flingor o mjölk typ två gånger om dagen och nu kan jag äta mer och ibland får jag tom i mig riktigt mat.
    Jag håller mig också undan en del mat och jag har märkt att rött kött inte fungerar alls, jag får hemskt ont i magen. Äpple utan skal fungerar vilket är bra för det är nästan den enda frukt/grönsak jag får i mig. Kaffe och alkohol har jag inte ens testat däremot har godis och alkoholfri glögg inte varit några problem. Kolhydrater som potatis, pasta,ris och bröd funkar nästan alltid problemfritt så det har blivit det jag äter mest av allt. Jag har också blivit laktosintolerant, men det är lätt ordnat med alla laktosfria produkter som finns att köpa idag.
    Jag älskar att äta och laga mat så detta är verkligen hemskt tråkigt för mig. Det påverkar mig på många olika sätt..
    Jag har hört att många (70 %) med funktionell dyspespi blir friska inom 6 år och siffran ökar ju längre tid det gått. Dessutom sa min läkare att om man blivit sjuk helt plötsligt så ökar sannolikheten att man kommer bli helt frisk, det kan dock vara mer problematiskt om man har haft magproblem sen man var liten.
    Jag håller tummarna för att det inte är funktionell dyspepsi du har och att du blir frisk snart!

• mrsplupp
    jujja01 skrev 2011-11-20 00:29:43 följande:
    Hej!
    Vad skönt att möta nån annan med samma problem!

För mig går det inte i skov direkt utan det är dåligt av och till hela tiden. Jag har testat halva apoteket känns det som; egazil, omeprazol, nova nånting och en himla massa annat. Det enda som verkar hjälpa någorlunda är Stemetil. Jag inbillar mig det i alla fall.

Jag har inte haft några magsår och inte heller Hpylori. Läkarna säger väl ungefär samma sak som till dig: de kan inte göra något egentligen utan kroppen måste läka ut sig själv och det kan som sagt ta åratal..

Jag har också prövat att gå till en kinesiolog med akupunktur. Det hjälpte ett tag men blev snabbt  dåligt igen. Detta var innan jag hade fått en diagnos och hon menade på att hon kunde känna att det antingen var levern eller gallblåsan, helt fel med andra ord. Just nu funderar jag på att till att gå till en helare alternativt en hypnotisör, jag har hört att de kanske kan hjälpa. Jag ska också börja gå hos en KBT-are för att försöka få bukt med min kräkfobi och alla de andra hjärnspöken jag fått på grund av den här jävla sjukdomen.

Hur går det för dig med ätandet? Jag har blivit känslig för en hel radda saker sen jag blev sjuk bla laktos och banan, antagligen är jag känslig för all fruktos. Jag har även blivit tillsagd att inte äta fett, rött kött och mycket kryddor. Allt det här har gjort mig nästan rädd för att äta. Det enda jag äter är typ rostbröd. 

Kram!
    Hej!
    Nu har jag haft ett par dagar där jag vart riktigt dålig igen...då gör det ont mer ellr mindre helatiden sen kommer det attacker när det gör skitont och man mår illa.
    Jag lider åxå av kräkfobi, har haft det sedan jag var 5 år...så typiskt att just vi ska få sån här kit då=(
    Känns även som om att läkarna inte tar en på allvar om man inte kräks av smärta....
    jag brukar säga att andra "normala" människor utan emetofobi hade nog gjort det, men jag gör ju allt för att inte spy.

Jag ska nog åxå gå till en hypnotisör...min "kinesiolog" föreslog det, eftersom jag haft det i så många år nu och jag har haft det rätt jobbigt i livet så det kan ju ha med det att göra åxå...även om jag mår bra nu psykiskt!

Jag försöker att äta som vanligt även fast jag mår illa...de säger ju att det ska hjälpa att äta, men det gör det inte för mig...kan snarare bli värre de här dagarna som det sitter i.
    Fett är mitt absolut värsta, kan inte äta det alls ex bullar eller nå sånt, pizza hamburgare, kan inte dricka läsk, juise eller vilken frukt som helst.
    Har märkt att melon, plommon och banan går bra.
    Jag fösöker åxå att äta laktosfritt, äter mycket proviva och fil
    När jag har mina magkatarrsdagar äter jag mycket blåbärsproviva och banan.

Jag dricker inte, röker inte eller dricker kaffe... känns som jag lever som en jävla hälsoguru, ändå blir det aldrig bättre =(

Känns även som att magkatarren blir värre under vinterhalvåret, det är då jag haft mina månader av magkatarr sen kan det va nästan bra på sommaren....konstigt tycker jag.

äter du medeciner varje dag?
    jag är uppe i typ 1-3 ranitedintabletter om dan, rennie vid behov och gaviskon varje kväll....egentligen tror jag inte de hjälper så mycket, de kan lätta lite för studen sen kommer det tillbaka igen .

Hur länge hr du haft dina besvär?

Kram
  • Draus

Hej!

Jag har samma problem som er (dyspepsi) och det är jättejobbigt, berätta gärna om ni kommit fram till någon bra lösning på detta än?

• Josefinfin

Hej!

Jag ser att ni skrev indämma tråd för ett halvår sedan men vill hemskt gärna höra hur det gått för er och om ni har bra tips.

Jag har exakt samma problem mrsplupp och jujja01 med kräkfobi som grädde på moset. Kräkfobin har jag haft sedan dagis och jag är 28år idag....

Så ni har förmodligen samma dilemma som mig att alla dessa jobbiga symtom även framkallar panikångest som för min del styr livet helt och hållet.... Den ständiga kampen mot illamåendet och magontet. Är rädd att jag aldrig kommer att kunna ha ett normalt jobb eller skaffa familj...

Tack för jättebra inlägg tidigare

Kram

• mrsplupp

hej

jag har faktiskt fått lite hjälp

tillslut efter allehanda undersökningar kom läkarna fram att jag hade IBS, och att ins kan sitta i hela magen, dvs det behöver inte betyda att man har diarrere och ont i tarmarna utan man kan ha ont uppe i magen åxå.
    Jag började äta en svag dos av antideppresiva för att detta påverkar nerverna i magen som är överkännsliga.
    Det tog ca 3 veckor sedan vart det mycket bättre, visst kan jag känna av i bland ändå me inte alls som förut

Mot min kräk fobi har jag gått i emdr terapi (ögonrörelser)
    skulle vilja påstå att det har åxå blivit mycket bättre

• Lojsan01

Hej jag har haft dyspepsi sedan jag var 14 och jag är 23 idag. Jag mår illa varje morgon och jag kräks ganska ofta men har lyckats kämpa mig stark så nu kräker jag bara om jag är extremt illamående. Jag har också fått tipset att äta lite och hela tiden. och det funkar jättebra förutom att jag gått upp sisådär 10 kg av det och kan nu mera inte gå utan mat mer än en halvtimme innan jag mår illa. vilket INTE är hållbart när man jobbar.
    jag försöker nu hitta vad som fungerar för mig. 

• Draus

Bra att denna tråd är igång igen med fler med samma diagnos! Dela gärna med er angående tips samt erfarenheter

• MWK

Hej! Mår så dåligt är i vård karusellen nu men dom hittar inget!! Gjort mr röntgen 2 gånger av hela buken mr röntgen rygg, även annan röntgen lungor, Koloskopi och gastroskopi alla prover ser bra ut förutom lite förhöjt billirubin ibalnd. Kräks visa dagar galla och upp maten, mår illa allt snurar, såååå trött kram över revbenen fram och sidorna och backmellan skulderbladen, Var har ni ont som har dyspepsi?

• mrsplupp
    MWK skrev 2014-05-31 17:48:50 följande:
    Hej! Mår så dåligt är i vård karusellen nu men dom hittar inget!! Gjort mr röntgen 2 gånger av hela buken mr röntgen rygg, även annan röntgen lungor, Koloskopi och gastroskopi alla prover ser bra ut förutom lite förhöjt billirubin ibalnd. Kräks visa dagar galla och upp maten, mår illa allt snurar, såååå trött kram över revbenen fram och sidorna och backmellan skulderbladen, Var har ni ont som har dyspepsi?
     be dem kolla dig för polfyri, då har man ont sådär och höjt billirubin
  • illrutt

Hej, en fråga, äter ni inte Omarazol i någon form? Jag äter Omaprazol Actavis 100 mg och det hjälper för mig för det mesta men ibland har jag perioder då inget hjälper. Jag är uppkörd, samtidigt som det suger i magen. Känns som ett vakuum liksom, jag rapar och får riktiga baksugs hickningar. Släpper även en del väder. Blir övermätt ibland bara jag dricker ett glas vatten. Mår illa och kräks ofta. Har funktionell Dyspepsi. Önskar så att det fanns något man kunde ta när man känner sig uppkörd. Skulle även vilja ha något mot illamående. När jag har mina perioder så kan jag knappt äta något, får stoppa i mig det jag kan. Bananer och lättsaltade riskakor brukar funka bra och dricka vatten. Finns ju saker man ka undvik när man har Dyspepsi, typ kaffe, rå lök, stark mat, fet mat, all form av kål, mat med mycket ost i, kolsyra och alkohol. En del mår bättre av att utesluta mjölkprodukter och gluten också.

• Colinda

Hej!
    Jag är 27 år, lider också av dyspepsi och har haft problem i 1,5 år nu. Det börjar bli lite bättre och jag har symtomfria dagar, men det jag äter mest är vitt bröd och kokt fisk med potatis. Reagerar ofta dagen efter om jag försöker äta något annat vid de perioder jag mår bättre. I början hade jag mest svidande känsla i magen och även ibland smärta och sura uppstötningar. Jag mår även illa ibland efter måltid. Min läkare säger att problemen troligtvis är stressrelaterade då jag även gick in i väggen i samband med att problemen började. Jag äter omeprazol 2x20 mg men vet inte om de hjälper så mycket. På senare tid har jag fått mer sura uppstötningar som kan vara hela dagen trots medicinering (bränner dock inte pga lägre magsyra) Jag har tittat runt lite och även läst att dyspepsi även kan bero på för LÅG magsyra, men att de antiacida medel man ofta käkar döljer symtomen så man upplever minskade problem men blir aldrig helt fri. Har ni hört något om detta? Lider själv av spyfobi så jag är noga med att känna efter så att jag inte får värre symtom av det jag stoppar i mig. Skönt att hitta folk i samma sits!

• Malincharlotte
    Hej. Ser att detta är en gammal tråd, men förhoppningsvis är det någon som hittar hit och läser! Mitt namn är Malin, jag är 24 år och lider av svår funktionell dyspepsi (sedan 6 år tillbaka.) Precis som för er andra så vet inte läkarna vad de ska göra med mig och min mage... Under mina sjuka år har jag träffat otaliga läkare på olika sjukhus och provat massor av mediciner/kostråd/behandlingar , men inget har hjälpt i slutändan Rynkar på näsan

Mitt största problem är så kallad uppkördhet. Jag känner det i övre delen av magen, speciellt efter jag ätit. Det känns svullet och tungt ovanför naveln, och jag blir rapig och får dålig smak i munnen. Jag brukar kalla det för illamående, men det misstolkas ofta av läkare eftersom de tror jag menar "kräk-illamående" vilket är helt fel. Jag kräks aldrig och har inte ont i magen heller. Men obehaget är så starkt att allt jag vill är att det ska lätta och försvinna. Mina problem har lett till psykiska besvär som ångest och depression, och rädsla för att äta = gått ner mycket i vikt och blivit undernärd.

Jag har alltid känt mig enormt ensam och utlämnad i detta eftersom jag ALDRIG träffat någon med samma problem. Därför vill jag nu söka kontakt med andra, för att jag tror att vi skulle ha stor hjälp av varann! På gastromottagningen på mitt sjukhus (Sabbatsberg i Stockholm) finns det gruppterapi för patienter med ex IBS. Jag har tänkt och frågat: varför det inte finns någon grupp för funktionell dyspepsi? Min läkare säger alltid att det finns fler som jag och att jag inte är ensam, men var är de undrar jag?

Jag tror det är som med andra sjukdomar, att bara vi i samma sits VERKLIGEN kan förstå vad vi kämpar med. Tänk om vi kunde tipsa varandra om saker som kan hjälpa, peppa varandra att kämpa vidare eller bara dela med sig av all skit och smärta man faktiskt känner! 
    Vad tror ni om det? Jag är tacksam för alla kontakter jag kan få.

Svara gärna i tråden, eller maila mig om det känns bättre Glad Finns på: malin_pettersson91@hotmail.com

Kram på er alla kämpar!

• Ellen91

Hej jag undrar hur fick du reda på att de var en virus infektion?

Jag själv misstänker jag har samma problem som du jujja01. 2010 så fick jag en allergisk reaktion mot ett virus misstänker att från då mina magbesvär började. För minns aldrig innan de att jag klagade på att jag hade mag ont eller gasbesvär innan 2010. Har nu väldigt känslig mage minsta lilla äter fel eller för mycket så får jag ont i magen. De är mitt största problem... Väldigt jobbigt. Har också gått ner i vikt för vågar inte äta för mycket. Man vill inte behöva känna att magen ska göra ont.

• ajfu56

Jag har nyss fått diagnosen funktionell dyspepsi men har haft problem i flera månader (gjort massor av undersökningar som inte har visat något). Har troligtvis "lätt" IBS också men inget jag lider mycket av, dock väldigt vanligt att ha problem med både funktionell dyspepsi och IBS. 

Har under den senaste tiden ätit matsmältningsenzymer, har ätit Digest från Helhetshälsa men finns olika. Dessa har hjälpt mig enormt! Ska även testa Helazym från samma företag då de rekommenderas att tas med Digest! Har läst på massor om dessa två produkter på olika hemsidor och sett andra som har recenserat och sagt att det har hjälp. Och det fungerade på mig, så om ni har problem testa!

Kände skillnad redan efter första tabletten av Digest, illamåendet och uppblåstheten försvann direkt. Brukade få uppstötningar och rapar vid varje måltid (oavsett vad jag åt) och även de har försvunnit med denna tablett! Testade ranitidin, omeprazol, nexium, osv, men inget hjälpte såklart då det inte är problem med magsyran utan matsmältningen. Tips är att även dricka lite äppelcidervinäger i vatten till måltid, det får igång magen också! Så nu har det jag har haft problem med i 4 månader äntligen blivit bättre!

Svar på tråden Funktionell dyspepsi