Funktionell dyspepsi
Hej!
Jag är 23 år gammal och har de senaste 2 åren lidit av något som läkarna har diagnostiserat som postinfektiös funktionell dyspepsi. Direktöversatt betyder det ungefär att magen inte fungerar efter en virusinfektion och är egentligen en väldigt öppen diagnos.
För mig innebär det att jag under de senaste åren varit konstant illamående, haft oerhörda svårigheter att äta vilket resulterat i att jag gått ner väldigt mycket i vikt. Jag har även kräkts vid ett par tillfällen. Det har även påverkat mig oerhört mycket psykiskt då jag har blivit rädd för att gå ut. Att klara vardagslivet är mycket svårt och jag hade inte klarat av allt om det inte varit för min pojkvän som förutom att se till att det handlas, även är mer eller mindre den enda jag umgås med.
Läkarna vet inte riktigt vad de ska göra med mig, de kan inte bota mig utan kroppen måste själv läka ut problemen. Det enda det kan göra är att försöka bota illamåendet med olika läkemedel. Det känns som jag testat det mesta som apoteket säljer och det har än så länge varit resultatlöst. Det enda som hjälper något är Stemetil som dämpar illamåendet något.
Jag vet egentligen inte vad jag vill med att skriva det här inlägget förutom att få kontakt med någon annan som lider eller har lidit av samma sak då jag känner att situationen är ganska hopplös. Jag känner mig ganska ensam i det här då jag inte träffat på någon som lider av samma sak, inte ens på internet.
Läkarna säger att 70% av alla med samma diagnos blir friska inom 6 år. Det låter ju lovande men samtidigt vet jag inte hur jag ska klara av att eventuellt leva med sjukdomen så länge.