Funktionell dyspepsi
Hej!
Jag är 27 år, lider också av dyspepsi och har haft problem i 1,5 år nu. Det börjar bli lite bättre och jag har symtomfria dagar, men det jag äter mest är vitt bröd och kokt fisk med potatis. Reagerar ofta dagen efter om jag försöker äta något annat vid de perioder jag mår bättre. I början hade jag mest svidande känsla i magen och även ibland smärta och sura uppstötningar. Jag mår även illa ibland efter måltid. Min läkare säger att problemen troligtvis är stressrelaterade då jag även gick in i väggen i samband med att problemen började. Jag äter omeprazol 2x20 mg men vet inte om de hjälper så mycket. På senare tid har jag fått mer sura uppstötningar som kan vara hela dagen trots medicinering (bränner dock inte pga lägre magsyra) Jag har tittat runt lite och även läst att dyspepsi även kan bero på för LÅG magsyra, men att de antiacida medel man ofta käkar döljer symtomen så man upplever minskade problem men blir aldrig helt fri. Har ni hört något om detta? Lider själv av spyfobi så jag är noga med att känna efter så att jag inte får värre symtom av det jag stoppar i mig. Skönt att hitta folk i samma sits!