• vittra

Tips om potträning

Jag skulle vilja säga att det blir svårare när man introducerar potta/toalett så sent. Det är svårt att skapa nya vanor då och få det att bli en naturlig del av vardagen. Det är lättare om man redan tidigt för in en rutin kring pottan så att det blir "vardagsmat" för barnet. Då blir det också lättare för dem att bli blöjfria då de accepterar pottan.

Låt honom gå utan blöja så mycket som möjligt är mitt tips. Låt det bli några olyckor så att han kan märka vad det är som händer. Inför sedan ganska omgående en rutin, eller en vana, att alltid sätta honom på potta/toalett tex på morgonen direkt efter att han har vaknat och kanske på kvällen innan han ska lägga sig. Börja med bara en eller två gånger för att få in en vana. Så småningom kan man öka på antalet tillfällen, men störst chans att han kissar är direkt när han vaknar och efter kvällsmaten/innan sovdags.

• vittra
    Emma 761 skrev 2011-11-06 20:14:15 följande:
    vi har ju de problemet att vi har en 2 åring också som fortfarande har blöja. han går förvisso också på toa när han ser att vi går dit med storebror så de är ju alltid positivt men ska man sluta med en så måste man ta båda och få en 2 åring helt blöjfri känns lite som en omöjlighet.
    Men väldigt tacksam för alla råd och tips. Skrattande
    Får ta och pröva lite i morgon när vi kommer hem från dagis.
    Varför känns det som en omöjlighet? Vår äldsta var torr som 1-åring och vår yngsta är näst intill torr hon också på 14 månader. 2 år är det väldigt många som pottränar, som sagt så är det lättare när de är yngre och väntar man för länge får man just de problemen du har nu. Att ta båda barnen samtidigt låter ju alldeles perfekt i mina öron! Det går i allra högsta grad att få ett så gammalt barn blöjfritt, hur tror du man gjorde när du själv var liten? Du hade knappast blöja till 3-4 års ålder! På 70-80 talet var de flesta blöjfria vid 1½-2 års ålder (enligt studier så det är inget jag bara hittar på).
  • vittra
    MissMaran skrev 2011-11-08 22:16:45 följande:
    Men på 70-80 talet var det ju andra blöjor (tyg) också. De som finns idag har ju så bra uppsugningsförmåga att barnet inte känner att det blir obehagligt blött när barnet har kissat. Det finns tygblöjor även idag men de flersta barn använde nog engångs blöjorna. 
    Våran äldsta son vägrade toa/pottan länge men sen en dag var han torr både på natten och på dagen och ville inte ha blöja längre. Vårat mellersta barn som nu snart blir 2½år har länge vägrat toa/pottan fastän han sett brorsan gå på toa. Han har blivit stel som en pinne de gånger man provat sätta honom på toa/pottan. Nu den senaste veckan har han varit mer bekväm med att sitta på pottan men han vägrar vara utan blöja. Men det kommer väl en dag han är helt reda även för honom också =)
    Det var inte tygblöjor på 70-talet, Libero utvecklade engångsblöjor redan på 50-talet, men betydligt sämre engångsblöjor så ja det är absolut så att blöjorna är den i särklass största orsaken till att barn faktiskt har blöja så länge numera. Och det handlar ju bara om en sak, att de naturligtvis vill sälja fler blöjor = större vinst. Att det skulle vara något bra att de har så hög uppsugningsförmåga att barnen inte ens känner när de kissat tycker jag inte är ett dugg positivt. Nu finns det ju istället "potträningsblöjor" = ännu mer sälj och ännu högre vinst, pga att deras andra blöjor är för torra
Svar på tråden Tips om potträning