• Emma 761

Tips om potträning

Tjo gott folk!
    Jag har en 3 årig son som jag kämpar med att avvänja vid blöja, i alla fall på dagen.
    När vi började lite smått i våras så hade han inget direkt intresse för det men så i somras så verkade det som om det lossnade och han kom själv och sa innan det var dax att han ville på toa men nu för några månader sedan så vart det tillbaka till ruta 1.
    Han vill ha blöja hela tiden och totalvägrar att gå på toa eller ha kalsonger på sig när vi frågar om vi ska försöka vara utan blöja idag.
    Så har ni några tips på hur man ska kunna övertala honom. Eller hur gjorde ni när ni pottränade era barn?

• Svar på tråden Tips om potträning
  • Emma 761
    bollanmollan skrev 2011-11-06 09:01:57 följande:
    vår son blir 3 år om 2 månader och är likadan. Jag försöker att inte tvinga eller pressa utan frågar vid blöjbyte om han vill sitta på pottan.  Har tyvärr inga tips, men jag tror att en dag blir dom redo och då vet dom redan hur det funkar
    Ja så är det nog. Men sedan så känns de lite jobbigt då han är den ända 3 åringen på sin avdelning som vägrar gå på toa.
  • Emma 761
    JennieLi skrev 2011-11-06 15:36:33 följande:
    Min dotter slutade vid 3 års ålder och först vägrade hon gå på toaletten och skrek att hon ville ha blöja men då bestämde vi oss för att ta bort alla blöjor helt och hållet och sa att det inte fans några till henne.. Hon hade redan flera gånger gått på pottan och toaletten så vi visste ju att hon kunde om hon ville lixom. Men ja, när vi tog bort alla blöjor så tog det kanske 1 vecka så var hon hel torr! Det var helt fantastiskt hur lätt det gick när vi väl bestämde oss!
    vi har ju de problemet att vi har en 2 åring också som fortfarande har blöja. han går förvisso också på toa när han ser att vi går dit med storebror så de är ju alltid positivt men ska man sluta med en så måste man ta båda och få en 2 åring helt blöjfri känns lite som en omöjlighet.
    Men väldigt tacksam för alla råd och tips. Skrattande
    Får ta och pröva lite i morgon när vi kommer hem från dagis.
  • Emma 761

säger inte att de är fel och börja tidigare men de är vanligt numera att de börjar vid 3 års ålder. de är inte så att vi inte försökt tidigare heller. problemet har mer varit att han inte haft intresse för de och då har de heller inte funkat men vi vet ju att han kan han vill bara inte just nu. han fixade et så bra i somras och så blev de bakslag igen i början av hösten.

Svar på tråden Tips om potträning