• Dreama

Hur söver ni era 2-6 månaders bebisar?

Har noterat att alla gör/tycker så olika om hur man ska gå till väga när man ska söva sitt barn.
    Hur gör ni som också har barn mellan 2-6 månader? Hur "lång" tid tar detta innan barnet sedan sover?
    För oss finns det vissa tupplurar där lillan har svårare att komma till ro än andra som bara "går av sig själv". Har ni också det?

Skulle vara intressant att se hur andra gör och hur det fungerar för er och era bebisar. 

• Svar på tråden Hur söver ni era 2-6 månaders bebisar?
  • mia1980

Har en 3 månaders dotter och jag gör det som fungerar för stunden.
    Ibland lägger jag henne i sängen och hon somnar nästan direkt efter lite snuttefiltsgos, ibland får jag vagga henne till sömns i famnen och det kan ta väldigt olika lång tid, ibland somnar hon innan jag hinner göra något alls och därför sover i babygymet eller vagnen.
    Det beror väldigt mycket på vilken tid det är och hur hennes mage är för stunden eller vad vi gör/var vi är.

mariasegnalillablogg.blogspot.com/ ~~ Mitt liv i text och bild
  • dripdrop

I den åldern vaggades eller ammades vårat barn till sömns. Tog olika lång tid, allt beror ju på vad barnet befann sig i för fas!

• Just me

Vi har en tös på 3,5 mån och sen en vecka tillbaka har hon börjat sovit i hennes säng vilket har gått bra! Lägger ner henne o matar med flaska så hon brukar somnat mitt i eller i samband med flaskans avslut ;) På dagarna är det lite värre då hon gärna vill vara med oss (nyfiken tjej ) så då brukar vi använda oss av en själv gungande gunga eller gunga henne lätt i vagnen..ibland kan hon somna själv i soffan men oftast inte..

• asap

Dagtid somnar hon i vagnen ute. Oftast står den stilla, men ibland ska vi någonstans så då får hon somna i rullande vagn. Ibland har hon inte sovit tillräckligt på dagen och blir akuttrött ungefär när resten av familjen ska äta middag, då tar hon en "powernap" i någons famn. På kvällen somnar hon i spjälsängen, ligger och "pratar" och grejar en stund och somnar sedan. Hon är 4½ månad.

Storasyskonen fungerade på liknande sätt i samma ålder.

• Natulcien

När vår son var så liten så sövde vi honom på det sätt som passade bäst för stunden.

När han var precis nyfödd så somnade han själv precis var, när och hur som helst så då behövde man inte fundera så mycket.

När han blev lite mer medveten, runt 2 månader så behövde han mer hjälp att komma till ro, då ammades, vaggades eller vagnades han till sömns. Eller bars i bärselen.

När han var runt 4,5 månader så somnade han plötsligt inte längre av amning som hade varit den bästa sövningsmetoden dittills, så då fick vi ligga bredvid honom och buffa lite lätt i rumpan tills han somnade.
    På dagen har han alltid somnat bäst i vagnen.

• lövet2

Jag har aldrig hållit på och sövt så små barn. Jag har ammat när de velat, och i bland har de somnat. Då har jag bara konstaterat att de somnat, och så har jag lagt ner dem någonstans i närheten av mig. Sedan har de vaknat när de vaknat ...

• Mornie Alantie

Min dotter är fem månader. Om hon är trött och inte har ätit på ett tag vaggar jag henne i famnen tills hon i princip sover och ammar henne sedan. Hon har sällan tid att äta ordentligt när hon är vaken så jag passar på när hon sover. Om hon ätit nyligen och blir trött brukar hon somna snabbt i vagnen om man gungar den lite lätt. Jag har aldrig ens försökt få henne att somna själv, ser inte meningen med det.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Dreama

Bella 26: Är du samma Bella som var med på IVF-tråden förra hösten och vintern? I så fall är det kul att stöta på dig igen är Skrattande Hoppas att allt har gått bra för er fram till nu!

• Just me

Dreama: Ja det är jag! :) Vad kul att du kände igen mig! Är allt bra med dig?! :)

• Dreama
    lövet2 skrev 2011-11-06 10:05:41 följande:
    Jag har aldrig hållit på och sövt så små barn. Jag har ammat när de velat, och i bland har de somnat. Då har jag bara konstaterat att de somnat, och så har jag lagt ner dem någonstans i närheten av mig. Sedan har de vaknat när de vaknat ...
    Funkade kanonbra för mig tidigare också med den skillnaden att hon vaknade upp så fort jag lade ned henne Rynkar på näsan Nu vill hon helt plötsligt inte amma när hon ska till att ta sina tupplurar utan den bästa tiden för amning är precis när hon vaknat upp igen och är lite groggy. Undrar hur...
Svar på tråden Hur söver ni era 2-6 månaders bebisar?