• pindile

inflammation i höfterna i snart ett år..va ska jag göra?

Jag har sen snart ett år tillbaka trochanterit i båda mina höfter. Det gör fruktansvärt ont. smärtan sitter mest på utsidan av höfterna och ner över låren.  Jag fick detta som en följd av ett svårt diskbråck som gjorde att jag inte kunde använda ryggen alls utan var tvungen att lyfta med höfterna och gå ner på huk hela tiden........

Jag opererade ryggen akut i april och även om min rygg ändå inte är helt bra, så är den bättre......
    Men mina höfter fortsätter att krångla.....det var nästan helt bra ett par veckor efter semestern, men nu har det eskalerat igen....

jag sover jättedåligt, vaknar hela tiden och måste byta ställning pga värken.
    Jag fick i början 2 kortisoninjektioner rakt in i höfterna, dessa hjälpte till en viss del, men tog inte bort inflammationen så att den ju snart blev värre igen.......
    Jag har gått på ipren+pamol i mer än ett halvår nu, mest på kvällstid för att ens kunna sova ngt.......

jag har gått på sjukgymnastik, men det hjälper inte mer än att stretchingen lindrar lite för stunden......

nu ska jag gå på akupunktur........kan det hjälpa?

Va ska jag ta mig till.........jag är rädd att jag inte kommer kunna bli av med detta......
    borde jag försöka få en MR för atat se om nåt annat är fel kanske??

Usch , e så trött på att ha ont-.................               

• Svar på tråden inflammation i höfterna i snart ett år..va ska jag göra?
  • Lady without tattoo

Invänta du resultatet av akupunkturen

Yrke: Leg pratkvarn
  • Jisa

Akupunktur kan hjälpa, prova!
    Har du gått på massage? Finns olika former, vissa går på djupet och kan hjälpa till att läka inflammationer.

• Sarah f

Om det inte är allvarlig inflammation irunt trochanterknölarna kan det vara fantastiskt med triggerpunktmassage./myofaschial massage. Fråga din sjukgymnast eller inboxa!

Alla som generaliserar är idioter.
  • pindile

tack för era svar :)
    Jag ska absolut testa akupunktur. Jag är bara rädd för att det kan komma att bli kroniskt. Min sjukgymnast sa att om man går längre än 6  mån med trochanterit är det stor risk att det blir kroniskt.......stämmer det tro?

Hur vet man om det är en allvarlig inlflammation?   

En grej till: när jag duschat varmt så blir jag helt svullen och knallröd över båda låren och höfterna.......stort som en pannkaka ungefär på höger o vänster höft.....kan det bli så av inflammationen?

va är det för typ av massage ni menar?  Vilka är det som ger sån?  jag bor i en relativt liten stad så äör osäker på om det finns nån med såna kunskaper här.....        

• Lady without tattoo
    pindile skrev 2011-11-06 11:57:11 följande:
    tack för era svar :)
    Jag ska absolut testa akupunktur. Jag är bara rädd för att det kan komma att bli kroniskt. Min sjukgymnast sa att om man går längre än 6  mån med trochanterit är det stor risk att det blir kroniskt.......stämmer det tro?

Hur vet man om det är en allvarlig inlflammation?   

En grej till: när jag duschat varmt så blir jag helt svullen och knallröd över båda låren och höfterna.......stort som en pannkaka ungefär på höger o vänster höft.....kan det bli så av inflammationen?

va är det för typ av massage ni menar?  Vilka är det som ger sån?  jag bor i en relativt liten stad så äör osäker på om det finns nån med såna kunskaper här.....        
    ta vidare kontakt med din läkare/sjukgymnast så ger de dig nog svaren på dina frågor
    Yrke: Leg pratkvarn
  • pindile
    Lady without tattoo skrev 2011-11-06 12:28:49 följande:
    ta vidare kontakt med din läkare/sjukgymnast så ger de dig nog svaren på dina frågor
    det är tyvärr inte alltid så lätt..........jag gick med ett svårt diskbråck i 2 år med otaliga läkarbesök och feldiagnoser innan det slutligen blev ambulans och akut operation.....ett par timmar från förlamning och har fortfarande inga reflexer och nedsatt känsel i ena benet.......

Önskar att det vore så enkelt att få svar på sina frågor.......

Ska till sjukgymnasten i veckan och prova akupunktur, får se om det hjälper.......men allt är ju värt ett försök iaf......    
  • Lumo

Har haft inflammation i min ena höft under 1,5-2 år o testat det mesta. Fick tillslut akupunktur o på bara 3 behandlingar hände det grejer. Innan kunde jag inte ligga på sida, efter 3 behandlingar var det inget problem. Tog ytterligare nån månad sedan var höften nästan bra.

Kan även rekommendera en mjuk foammadrass så du jan ligga på sida. Bäddmadrass alltså?!

• pindile
    Lumo skrev 2011-11-06 17:51:08 följande:
    Har haft inflammation i min ena höft under 1,5-2 år o testat det mesta. Fick tillslut akupunktur o på bara 3 behandlingar hände det grejer. Innan kunde jag inte ligga på sida, efter 3 behandlingar var det inget problem. Tog ytterligare nån månad sedan var höften nästan bra.

Kan även rekommendera en mjuk foammadrass så du jan ligga på sida. Bäddmadrass alltså?!

oj va bra att det hjälpte så fort:)   jag hoppas ju att det ska funka på mig med, sjukgymnasten sa att det är den bästa behandling hon vet mot just trochanterit iaf....

jag köpte faktiskt en sån där bäddmadrass med memoryfoam för nåt år sen......den har räddat min sömn kan jag säga. Hade inte sovit hälften av det jag gör utan min goa madrass......även om jag fortfarande sover ganska dåligt.......  
  • pindile

kom på en sak till......jag har börjat få tillbaka mina muskelryckningar i vänstra benet, som jag hade innan min ryggop. Jag fick konstiga ryckningar i "rumpmuskeln", baksidan av låret och i vaden. Dessa har kommit tillbaka igen också.......trodde ju att de berodde på nervpåverkan jag hade av bråcket i ryggen.....
    Och jag får kramp i mitt vänsterben, särskilt på nätterna, kan inte sträcka ut benet utan att det lrampar(som nar man är gravid)  .  detta har jag inte heller haft sen min op...

Va kan det bero på?   skumt......    

• Lumo

När man får det som gravid beror det på mineralbrist, magnesium eller zinkbrist tror jag det är. Kan ju vara värt att testa äta lite extra vitaminer?! Eller be om blodprov för att kolla brister?!

Svar på tråden inflammation i höfterna i snart ett år..va ska jag göra?