• SilverLadyG

1 dl rödvin eller inte i v 40? (alkoholhaltig)

Jag har inte druckit alls alkohol under hela graviditeten (nolltolerans), bara enstaka alkoholfria öl. Är nu i v 39+0 och suget efter rödvin har blivit otåligt. Senaste veckan har jag bara gått runt och tänkt på rödvin. Det känns som att kroppen kräver det, kanske kommer den att hjälpa mig att sätta igång förlossningen eftersom jag är lite stressad och orolig. Vad tycker ni? Ska jag dricka eller inte? Vad anser ni om 1 dl vin i slutet på graviditeten? Är det fel att ens tänka på det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-07 09:16
    Nej jag ska inte dricka vin, tog en alkoholfri öl istället.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 1 dl rödvin eller inte i v 40? (alkoholhaltig)
  • La Lola

För mig skulle det vara otänkbart.
    Även om risken att något händer är minimal.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Ejin

jag skulle inte göra det men jag är ganska övertygad om att en så lite mängd alkohol så sent en gång i graviditeten är ofarligt. Så om du vill ta ett par klunkar vin så gör de då...

• La Lola
    Mammatilltvåprinsar skrev 2011-11-06 10:00:06 följande:
    Jag skulle vara mer orolig över suget, varför måste du så oerhört mycket ha vin?
    Antagligen för att hon tycker att vin är gott?
    Känner du dig aldrig sugen på något?
  • SilverLadyG
    Mammatilltvåprinsar skrev 2011-11-06 10:00:06 följande:
    Jag skulle vara mer orolig över suget, varför måste du så oerhört mycket ha vin?
    vet inte faktiskt. Om du syftar på alkoholproblem så tycker jag att du är helt vilsen.

Tack Ejin och La Lola för era svar!
  • Linda b1986

Skulle unnat mig glaset :) i slutet av graviditeten rekomenderas det ju till och med att dricka just ett glad rött vin.

• La Lola
    Linda b1986 skrev 2011-11-06 10:04:48 följande:
    Skulle unnat mig glaset :) i slutet av graviditeten rekomenderas det ju till och med att dricka just ett glad rött vin.
    Vem rek det?
  • Fyrbarnsmorsa

Ett glas rött och lite sex sägs ju vara en perfekt igångsättning av förlossningen

• Sarah f

Rent krasst, 1 dl vin utspädd i en kropp med extra vatten ger en ytterst liten promilleökning. Vi pratar 6 liter blod mot en alkoholhalt på 1,3 gram max. Barnet får samma promille, och argumentet att fostervattnet innehåller utkissad alkohol är svagt då denna promillehalt ska spädas ut i 1-2 liter fostervatten.

Jag tror knappast att det kan spela någon roll, så länge en deciliter inte öppnar porten för ett par till? Då tror jag fortfarande att ångesten över att skada barnet är större än verklig risk.   

Alla som generaliserar är idioter.
Svar på tråden 1 dl rödvin eller inte i v 40? (alkoholhaltig)