• EmmAhh

Om febern inte går ned..?

Min lilla kille på 1år o 5mån har feber som just nu inte vill gå ned. Han var varm natten till igår, tempade 38,9 igår fm kl 10. Det är den lägsta tempen han haft sedan dess. JAg har gett han alvedon respektive ipren (varannan gång) var 3e timme sedan dess utom inatt då det blev var 4e timme. Senaste alvedonen fick han kl 11.30 då hade han 39,8. 12.20 hade han 40,3 och lika mycket 12.50. Febern går alltså inte ned... Han är endast iklädd t-shirt o blöja. Kräktes igårkväll o haft diarre några gånger idag.

Vad är fel? Varför går inte febern ned? Nåt tips?

• Svar på tråden Om febern inte går ned..?
  • ingensignatur

du borde ringa sjukvårdsupplysningen o kolla vad de tycker, jag har alltid fått åka in när tempen inte gått ner när jag blandat alvedon o ipren. Oftast är det ingen fara, de har bara behövt penicillin...

• Lillis2012

För det första: RING SJUKVÅRDEN OMGÅENDE för att höra med dom om dom har några tips!

För det andra: jag har tre barn varav två av dom har haft mycket feber som små och också fått väldigt höga febertoppar! Har behandlat precis som du beskriver men har oftast fått ner febern när jag har kombinerat ipren/alvedon! Det är oftast inget farligt men man måste ju givetvis utreda vart febern kommer från om den inte går ner av febernedsättade! När han bara är 1,5 år gammal så är det än mer angeläget att ta reda på varför febern inte går ner så mitt tips blir; RING SJUKVÅRDEN!

Hoppas lillkillen kryar på sig och uppdatera gärna hur det har gått för er =)

• Mariaaa

Det kan röra sig om en uvi som gått upp till njurbäckenet. Min dotter hade jätte hög feber i 3 dagar, dålig i magen och kräktes, gick inte ner på febernedsättande.
    Så viktigt att ringa till Sjukvårdsupplysningen !

• EmmAhh

13.20 40,4. Ringde rådgivningen.... skulle ge ipren tidigare. 13.40 40,5 o får ipren. De ringde tillbaka 14.00 och hade fortfarande 40,5. Skulle ge alvedon då också (de ville att jag skulle överdosera en hel del alltså...). Så jag tänker testa igen om max en timme och kolla igen,...

• Mariaaa

Alltså ger du för mkt så skadas levern! Han är så ändå pass liten. Och om man har hög feber som inte går ner trots mycket febernedsättande så tyder det ofta nästan alltid på en bakterie.
    Jag skulle åka till akuten om jag var du så du inte ger han en stor överdos av läkemedel.

• MajaVira

Så pass hög feber trots både Alvedon och Ipren låter inte alls bra. Alla gångerna sonen haft feber har den gått ner till 36,5 - 37 grader när han fått Alvedon.

Jag tycker att du kan ringa sjukvårdsupplysningen igen och hoppas på att få prata med en vettigare människa.

• jojjo78

Jag tycker nog oxå att du ska åka in med barnet. Förstår mig inte på sjukvården idag man ska alltid avakta och avvakta och avvakta. Min son hade 12 halsflussar på ett år och åt 14 penecielin kurer på ett jävla år :( Varje gång fick han hög feber som vi inte fick ner. Men varje gång sa dom avvakta avvakta men åkte in eändå och ja då säger dom på akuten vilken tur att ni kom in.....

• knytis

Jag tycker du skall åka in till barnakuten, eller vanliga akuten vilket som nu finns nära er. För det första låter sjukvårdsrådgivningens rekommendationer märkliga, de senaste rönen säger att man INTE skall kombinera Alvedon och Ipren. Dessutom hög feber i kombination med kräkningar och diarré ger snabbt uttorkning av ett ändå relativt litet barn.
    Annars är feber, inte ens hög feber särskilt alarmerande om allmäntillståndet är gott. Febern är ju till för att bekämpa sjukdomen (viruset el bakterien) så om barnet i övrigt mår bra finns inget egenvärde i att sänka den. Men å andra sidan brukar allmäntillståndet inte vara på topp när febern är så hög som över 40 och som sagt, kräkningar och diarré? Jag skulle åka in.

• mandelblomma
    Mariaaa skrev 2011-11-06 14:26:32 följande:
    Alltså ger du för mkt så skadas levern! Han är så ändå pass liten. Och om man har hög feber som inte går ner trots mycket febernedsättande så tyder det ofta nästan alltid på en bakterie.
    Jag skulle åka till akuten om jag var du så du inte ger han en stor överdos av läkemedel.
    nej det gör den faktiskt inte, men man ska bara göra det i samråd med sjukvården.
    På sjukhuset dubblar vi intesällan doserna av paracetamol, men som sagt var...inget man ska trixa med på eget bevåg om man inte kan. Men nu har TS fått detta råd av rådgivningen, så du kan vara lugn.
Svar på tråden Om febern inte går ned..?