• EmmAhh

Om febern inte går ned..?

Min lilla kille på 1år o 5mån har feber som just nu inte vill gå ned. Han var varm natten till igår, tempade 38,9 igår fm kl 10. Det är den lägsta tempen han haft sedan dess. JAg har gett han alvedon respektive ipren (varannan gång) var 3e timme sedan dess utom inatt då det blev var 4e timme. Senaste alvedonen fick han kl 11.30 då hade han 39,8. 12.20 hade han 40,3 och lika mycket 12.50. Febern går alltså inte ned... Han är endast iklädd t-shirt o blöja. Kräktes igårkväll o haft diarre några gånger idag.

Vad är fel? Varför går inte febern ned? Nåt tips?

• Svar på tråden Om febern inte går ned..?
  • mandelblomma
    knytis skrev 2011-11-06 14:35:14 följande:
    Jag tycker du skall åka in till barnakuten, eller vanliga akuten vilket som nu finns nära er. För det första låter sjukvårdsrådgivningens rekommendationer märkliga, de senaste rönen säger att man INTE skall kombinera Alvedon och Ipren. Dessutom hög feber i kombination med kräkningar och diarré ger snabbt uttorkning av ett ändå relativt litet barn.
    Annars är feber, inte ens hög feber särskilt alarmerande om allmäntillståndet är gott. Febern är ju till för att bekämpa sjukdomen (viruset el bakterien) så om barnet i övrigt mår bra finns inget egenvärde i att sänka den. Men å andra sidan brukar allmäntillståndet inte vara på topp när febern är så hög som över 40 och som sagt, kräkningar och diarré? Jag skulle åka in.
    det finns delade meningar om detta inom medicin om att blanda dessa två preparat. Inom sjukhuset och barnmedicin gör man det ofta men rådgivningens medicinskt ansvariga har en annan skola
  • Mariaaa

Mandelblomman; jag utgår utifrån vad läkarna sa till mig när hennes feber aldrig ville ge med sig. Att man inte ska ge för mkt. Även Sjukvårdsupplysningen sa det.
    Men olika sjukhus och läkare säger väl olika.

• EmmAhh

Jag är övertygad om att olika personer inom sjukvården säger olika saker. Men jag lyssnar såklart på den jag pratat med.
    När hon ringde upp igen efter 20min hade hon pratat med sina kollegor som menade att det var vanligt att man dubblerade febernedsättande under max ett dygn då det är mer skada att ligga runt 40,5 (feberkramprisken) än att ta febernedsättande (för levern).
    För drygt en kvart sedan hade febern gått ner till 39,4. Vilket givetvis känns väldigt skönt för oss alla! Nu hoppas jag på att den inte tänker gå upp mer!

• mandelblomma
    Mariaaa skrev 2011-11-06 15:34:56 följande:
    Mandelblomman; jag utgår utifrån vad läkarna sa till mig när hennes feber aldrig ville ge med sig. Att man inte ska ge för mkt. Även Sjukvårdsupplysningen sa det.
    Men olika sjukhus och läkare säger väl olika.
    ja men ts har ju fått rådet att överdosera av vården...och alla läkare vet att man kan "överdosera"...men åter, inget man ska trixa med själv
  • mandelblomma
    EmmAhh skrev 2011-11-06 16:50:26 följande:
    41,0 nu... Står i kö till rådgivningen igen. :/
    har du gett Ipren också nu eller bara Alvedon?
    Hur länge har han haft feber och hur mår han för övrigt?
    leker? Pigg? Dricker/äter?
  • mandelblomma
    EmmAhh skrev 2011-11-06 17:07:28 följande:

Jag har inte överdoserat nåt mer. 3 timmar sedan han fick både alvedon och ipren.

Feber sedan igårmorse typ... mår dåligt när febern är såhär hög.

men verkar han ha ont?
    Att ha hög feber i sig är inte farligt utan ett försvar kroppen har vid infektioner. Får man dessutom ner febern en grad med Ipren eller Alvedon ( eller båda, annars är Ipren bäst tycker jag)
  • EmmAhh

Problemet är att febern går över där den låg när jag gav nedsättande och jag inte får ge nåt nytt förrän efter typ ytterliggare en timme. Gå med feber över 40 och inte få göra nåt det känns inte bra och speciellt inte nu när han har 41,0. Påväg till akuten nu i alla fall, kan ju vara nån öroninflammation eller liknande.

• ingensignatur

hoppas ni fått hjälp ordentligt!

• jojjo78

stackars liten hoppas att de vänder nu. Jobbigt när dom små är sjuka Krya på

Svar på tråden Om febern inte går ned..?