Inlägg från: slutatsnusa |Visa alla inlägg
  • slutatsnusa

Vad ger ni för foder till eran häst/hästar?

min fångponny (D) får ca 5 kg urvattnat hö + ca 2kg halm, samt 1/2 dl mineraler, nån grangren ibland
    hon går ute ca 6-7 tim per dag och idag promenerade jag henne i 15 min dvs jag gick och hon studsade bredvid
    ska sakta försöka komma igång
    tips på vitaminer någon? har aldrig gett det till mina tidigare hästar, men jag vattnade aldrig ur deras hö heller
    med urvattnat menar jag att jag dränker hönätet i ett vattenbad i ca 1 tim för att få ur kolhydraterna tips från min veterinär
    hon får nypon ibland och kanske en morot o ett äpple i veckan. det låter kanske sjukt, men har du haft el har en fånghäst  ev beroende på IR är socker jävligt läskigt!

• slutatsnusa
    cajsasmamma skrev 2011-11-07 09:13:22 följande:
    Eftersom du har en fångponny är det viktigt att du tar en analys på ditt hö.

För några år sen så hade vi två fångponnyer som vi tog hand om. Och vi gav dom foderjäst och B-vitamin. Fast dom två ponnierna hade gått med fång länge innan vi tog hand om dom. Men med rätt balans mellan foder, motion och skoning så blev dom två trevliga körponnyer(hobbybruk) 
    jag vet, men det är fjolårshö och jag har för mig att han inte hade kvar analysen. foderjäst = magtarm? det får hon om jag förändrar nåt typ byter hage eller hö. varför gav du just B-vit?
  • slutatsnusa
    T84 skrev 2012-01-11 20:26:07 följande:
    Welsh Cob 15år, 154cm ca 400-450kg, Träningsrids på hobby nivå. Hyffsat lättfödd

Morg: 3 kg torrt silage

Lunch: 3 kg torrt silage

Kväll: 4 kg torrt silge

Sv Hbl 4år, ca 165cm ca 450-500kg, "Rids" ca 3 dagar/vecka á 40 min. Normal född

Morgon:  3 kg torrt silage, 1 "näve" granngården original pellets

Lunch: 4 kg torrt silage, 1 "näve" granngården original pellets

Kväll: 5 kg torrt silage

Coben får inget kraftfoder då han inte behöver det just nu, samt att jag inte har hittat något som passar våra behov då han varken ska äta socker eller stärkelse.
    ursäkta att jag lånar tråden lite.
     jag har också en cob, ett sto, som inte heller får äta socker el stärkelse då hon haft fång. har din också haft fång? hur torrt är silaget? har du valt bort hö framför silage eller är det vad du har tillgång till?
  • slutatsnusa
    cajsasmamma skrev 2012-01-16 12:54:44 följande:
    Det finns ett sånt foder , men jag kommer inte ihågvad det heter.
    Även mitt kbl får inte äta socker eller havre. men han klara sig fint på hö, havre, betfor utan socker, salt, olja, äppelcidervinäger, och VSL.
    vad är betfor utan socker? urvattnat?
    T84 skrev 2012-01-18 23:04:01 följande:
    Min har inte haft fång, men har alltid vart mer eller mindre dålig i magen, tills jag kom på att det var pga av sockret i betforn som han blev dålig av.
    Han har även haft lätt att lägga på sig hull på nacke och kors. Så misstänker att han kan vara IR. Har därför själv valt att inte ge socker och stärkelse, och vips så blev han bra i magen, samt att "fett depåerna" lagt sig.
    Har endast silage att till gå och tror ts ligger nånstans runt 75% torrt och fint är det.
    det låter som om du har hittat rätt för er så skönt. hur gör du med bete på sommaren?
Svar på tråden Vad ger ni för foder till eran häst/hästar?