• Nionoll

Vänta med barn?

Hej!
    Jag och min sambo bor i en lägenhet och har två katter. Vi har länge planerat att skaffa barn men nu dök ett nytt oros moment upp för oss.
    Tänk om vårat barn blir allergisk mot våra katter?
    Vi älskar våra katter och just nu är dom våra "små barn" och vi vill absolut inte göra oss av med dom.
    Jag är allergisk mot gräs, och va allergisk mot några födoämnen förr men det har försvunnit så jag vet att barnet ökar större risk att bli allergisk eftersom jag är det.
    Men vad kan man göra för att förhindra allergi mot våra katter, och hur ?
    Kan man ge allergi medicin till småbarn eller måste det göras när dom blir äldre?
    Vi har redan diskuterat att vi kanske ska flytta till större, så katterna kan gå ute. sen samma sak att katterna absolut inte får vara i sovrummet senare. Dels för att minska katthår därinne och för att lättare hålla luften renare.
    har du några tips hur vi kan göra ? Vi vill inte behöva vänta med barn tills katterna går bort och vi vill heller inte göra oss av med dom.

• Svar på tråden Vänta med barn?
  • Allergiexperten

Hej! Det är en svår fråga som man egentligen inte kan svara på eftersom man inte säkert kan veta hur det faktiskt kommer att bli när barnet väl är fött. Man kan prata om risker men bestämma hur man vill göra är upp till var och en.
    Om ingen förälder är allergisk så löper barnet ändå en cirka 10% ökad risk att utveckla allergi, därefter stiger risken om föräldrarna har allergi. Men observera att det är statistik och det är många andra faktorer som spelar in om barn blir allergiska. Det man med säkerhet vet är att cigarettrök är skadligt och främjar allergiutveckling. Att du har allergi gör att risken ökar till cirka 25 % för att ditt barn kommer att utveckla allergi men det betyder inte att barnet med all säkerhet blir allergisk utan endast en ökad risk! 
    Att förhindra allergi är svårt, men ett tips är att inte utsätta sig för det man är allergisk för och sedan utsätta även barnet för det för det kan främja allergiutveckling hos barnet.
    Man kan ge allergimedicin åt barn men man bör alltid fundera på varför man medicinerar barn och istället försöka undvika det dom inte tål.

Mitt råd är att ni inte bör utsätta barnet för tobaksrök och se även till att katterna inte sover i barnsängen eller barnvagnen. Lycka till!
    vänliga hälsningar Anitha   

• Nionoll

Tack så jätte mycket för ditt svar!

Svar på tråden Vänta med barn?