Inlägg från: OnlyOne |Visa alla inlägg
  • Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ok att Hänga ut dömda pedofiler på internet?
  • OnlyOne

En del som är för detta menar att det skulle vara en trygghet att veta vilka "rötäggen" är; ett sätt att skydda sina barn.

• OnlyOne
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-11-06 22:23:49 följande:
    Det finns inga belägg för att det stämmer och den stora majoriteten av alla övergrepp begås av personer som barnet känner ändå, lärare, familj, släkt, vänners föräldrar och så vidare.
    Nej, det må vara hänt men jag kan förstå att man invaggas i någon trygghet ändå.

En bekant till mig som bor i Maine (USA) berättar att polisen går runt och knackar dörr och meddelar alla i grannskapet om det flyttar in någon med ett tyngre brottsregister bakom sig (våldtäkt, mord etc)
  • OnlyOne

Visst men vad gör man om det flyttar in en dömd sexualbrottsling som granne? Vill man då veta att h*n finns där eller är man lyckligt ovetandes och tröstar sig med statistik?

Många av oss är låter sig styras av känslor och inte av förnuftet när det gäller överlevnad.

• OnlyOne
    Toboas skrev 2011-11-06 22:35:02 följande:
    För att inte tala om att man omöjliggör någon form av återanpassning till samhället...
    De som har barn som har blivit drabbade ser nog att de får livstid, utan chans till frigivning... Men så fungerar det inte, tyvärr kan jag tycka.
  • OnlyOne
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-11-06 22:40:47 följande:
    De flesta vill förmodligen veta. De flesta vill förmodligen veta om en person dömd för inbrott flyttar in också. Eller skattebrott. Eller mördare och hustrumisshandlare.

Men att de flesta vill det är inget skäl för att införa det, det krävs lite mer sans i diskussionen än så.
    OnlyOne skrev 2011-11-06 22:37:54 följande:
    Många av oss är låter sig styras av känslor och inte av förnuftet när det gäller överlevnad.
    Det må så vara men det ska man inte stifta lagar på, det fungerar aldrig.
    Jo.. men med risk för att låta känslokall så bryr jag mig inte lika mycket om det flyttar in en som är dömd för skattebrott, stöld etc. Det drabbar ju ingen fysiskt som om det skulle flytta in en mördare, pedofil etc.

Ska vi blanda in staten i detta som i USA så krävs det en mer nyanserad diskussion. Det har du rätt i.. Men då ordet ska vara fritt på nätet kan man tycka att även sådan information borde få spridas, med risk för att starta en häxjakt.
  • OnlyOne
    Astarte skrev 2011-11-06 22:49:34 följande:
    Framför allt med risk att ännu fler barn kommer att utnyttjas sexuellt. Det är vad vi kan se händer efter att register publiceras.
    Intressant... Hur går det ihop? *genuint ställd fråga*
  • OnlyOne
    Astarte skrev 2011-11-06 22:54:43 följande:
    Det var han Anders. . nånting. . . från rättpsyk som talade om det. Man tror att det dels beror på att personen knappast har anledning att försöka leva laglydigt och bli "svensson" när man hänger i ett sådant register och blir hatad av alla. Men det beror också på att registren inte bara pekar ut brottslingarna för dig och mig, utan också för varandra och deras nätverk tiodubblas på en sekund.
    Det var faktiskt en ny aspekt på det hela som är väldigt intressant! Jag ska ärligt svara att jag inte kan svara ja eller nej på trådens fråga. Samtidigt som jag tycker att order ska vara fritt på internet så tycker jag att det kan ibland göra mer skada än nytta. Och som du skrev att de får hjälp med att skapa ett större nätverk.
  • OnlyOne
    Toboas skrev 2011-11-06 23:07:45 följande:
    Jag har heller aldrig tänkt på den aspekten men det var ett väldigt bra skäl att inte posta några listor på nätet!
    Nej, det låter som om man gör jobbet år dem... Ur den aspekten är det väldigt dumt, faktiskt!
Svar på tråden Ok att Hänga ut dömda pedofiler på internet?