• Anonym (Trötter)

Ge mig ett råd, somnar varje kväll i soffan!!!

Behöver verkligen hjälp.
    Varje kväll vid kl. 21.00 lyckas jag somna i soffan.
    Börjar bli riktigt trött på mig själv. Min man tycker jag är fruktansvärt tråkig att umgås med. Spelar ingen roll om det är helg eller vardag, men tråkigaste är förstås på helgerna.
    Vill verkligen hålla mig vaken och ser alltid fram emot mysiga helger med god mat och tex. en bra film, men det går bara inte. Nu vill jag ha alla råd jag kan få för nu måste det verkligen till en förändring. Hjälp mig!
    Lägger detta i känsliga rummet för jag skämms verkligen för mitt problem.     

• Svar på tråden Ge mig ett råd, somnar varje kväll i soffan!!!
  • Anonym (samma problem)

Låt bli att sätta er i soffan direkt efter maten kanske :) Ta en promenad! 

• GrönaDruvan

Ta en powernap innan maten? Jag hade samma problem förr, somnade tom på bio, men efter jag fick barn somnar jag aldrig i soffan!

• Adamama

Titta inte på teve! Det finns ju tusen andra saker att göra än att sätta sig i soffan och glo på dumburken. Sätt dig vid köksbordet och pussla, baka praliner, sy om ett par byxor, ta en promenad efter maten, surfa, lyssna på radion samtidigt som du stryker.

♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • Fia 28

Sitt upprätt i soffan och ligg inte!
    Det verkar vara olika för olika människor detdär också. Vet inte vad det beror på men både mamma, pappa och syster somnar framför tvn nästan direkt, medans jag aldrig nånsin somnar framför tvn.

• Skruttelito

Jag har samma problem i perioder. När jag har mycket på jobbet, när dottern är inne i en trotsig period eller när det varit många måsten helt enkelt. Då kan jag utan problem somna när jag lägger barnet runt kl 19:30 för att vakna kl 22 och gå över till vår säng och sova vidare. Och jag kan absolut inte kolla film under mina trötta perioder. 

Jag förstår såklart att det inte är så rackarns skoj för din man men du kanske helt enkelt behöver mer sömn just nu. Eller har du alltid somnat väldigt tidigt? Blir det någon skillnad om ni gör något annat än att sitta i soffan eller blir du lika trött var du än är? Om ni t.ex. umgås med vänner någon annan stans än hemma, äter middag på restaurang eller tar en drink på en bar.

• Alvi

Äter du godis? Jag får sockerdippar av godis, 20-30 minuter efter sista tuggan slocknar jag som en klubbad säl i soffan, det är riktigt otäckt. Blir som drogad...!

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Anonym (Trötter)

Zippo: Har inga barn, så lösningen är kanske att skaffa barn

Jag tycker ju att det är mysigt att sitta i soffan och titta på tex. Idol en fredagkväll. Men jag vill ju kunna sitta där utan att somna...
    Ska försöka göra något annat redan ikväll. 
    Jag lyckas ju hålla mig vaken om vi är bortbjudna på middag tex. eller gör något annat.  
    så det måste ju bero på tv:n.
    Just nu är det mycket på jobbet men jag kan nog inte enbart skylla på det.

Det där med godiset ska jag absolut tänka på, det är ju en möjlig orsak att jag ofta äter något litet sött efter maten. Men det är inga mängder precis utan en liten chokladbit bara eller så. 

• arianne03

Hur tränar du? När jag slarvar med träningen blir jag alltid jättetrött på kvällarna

• Anonym

Kanske en kaffe som fika skulle kunna vara en bra ide, eller lite omega-3!

• Anonym (Trötter)

Jag är ute och joggar två gånger i veckan och jag är ute och promenerar med hunden även på kvällarna men det är kanske inte tillräckligt...

Har aldrig provat omega 3, det kan kanske vara något.

Tack så mycket för alla tips. Känns som att jag skulle kunna tänka mig att prova allt bara det hjälper.    

• Squeezy

Min man somnar oxå ALLTID i soffan. Tror vi testat allt haha. Att han sover en stund på dagen, mer kaffe på kvällen, promenad, dusch. Inget funkar! Dock så blir han ännu tröttare av just socker. Så läsk o godis är helt uteslutet på våra tv-kvällar. Iaf för hans del. :P

Ska oxå se till att han testar omega-3. Kan ju icke skada.

• Anonym (Sömnpillret)

Jag somnar VARENDA kväll, min sambo är ganska trött på det. Vissa kvällar så ler han dock bara, och ser till att jag lyckas somna på hans bröst. Men jag lider av folsyra & b-12 brist som gör mig väldigt trött, vilket han har hänsyn för :)

• Anonym (Trötter)

Gjorde ett nytt försök igår att hålla mig vaken.
    Var ute efter jobb och joggade en runda. Plockade undan lite hemma. Ordnaden kvällsmat till mig och mannen. Satte mig i soffan först vid åtta-tiden med en kopp te och tänkte att nu ska jag vara vaken. Men nej! Somnade kl. 21.30 till fotbollsgalan... (tycker förstås att fotboll är det tråkigaste som finns så det var kanske inte så konstigt) Suck! Nya tag ikväll.  

• Anonym

Jag känner igen det där. Har alltid somnat på soffan i perioder med mycket stress etc. Nu somnar jag också på soffan, men jag har en liten bebis hemma så då är det mer ok

Jag brukar försöka att inte äta så mycket, öppna fönstret, ta en promenad, sova middag etc om jag verkligen måste hålla mig vaken på kvällen. Men jag är supertrött och det är inte mycket att göra något åt. Det går över.

• Adamama
    Anonym (Trötter) skrev 2011-11-08 11:06:23 följande:
    Gjorde ett nytt försök igår att hålla mig vaken.
    Var ute efter jobb och joggade en runda. Plockade undan lite hemma. Ordnaden kvällsmat till mig och mannen. Satte mig i soffan först vid åtta-tiden med en kopp te och tänkte att nu ska jag vara vaken. Men nej! Somnade kl. 21.30 till fotbollsgalan... (tycker förstås att fotboll är det tråkigaste som finns så det var kanske inte så konstigt) Suck! Nya tag ikväll.  
    Men måste du sitta bänkad i flera timmar i sträck? Kan du inte efter en halvtimme gå och vattna blommor 5 minuter, 45 minuter senare resa dig och hänga upp en tvätt och en halvtimme senare plocka ur diskmaskinen. Att du somnar av att sitta framför teven flera timmar i sträck fattar jag. Det hade jag också gjort. Men om jag känner att jag blir trött, pausar jag och går en sväng och fixar med tvätt eller disk eller ringer ett samtal. 
    ♥ tvåbarnsmamma på god väg att bli trebarnsmamma ♥
  • Anonym (däckaren)

Nu säger jag INTE att det är så för dig TS, men jag hade samma grej för mig tidigare. Men jag däckade för att jag inte kände mig bekväm med sällskapet. Satt vi oss i soffan och såg på en film var jag borta inom 20 minuter. Minns inte senast jag såg slutet av en film. Grejen var att det bara var så när jag var hemma hos exet (eller han var hos mig). När jag var ensam tex kunde jag se tre filmer på rad och vara lika pigg efteråt.
    Jag orkade helt enkelt inte umgås med honom så jag somnade som ett bekvämt sätt att slippa prata. 

Men jag tror att lite vitamintillskott (Mivitotal är skitbra och finns i alla större välsorterade affärer som ICA) och lite Omega-3 gör susen  

Svar på tråden Ge mig ett råd, somnar varje kväll i soffan!!!